Usein kysyttyä TOP5

Usein kysytyt kysymykset

Verkkotunnukset lukossa - Mitä teen, kun tunnukseni menivät lukkoon?

Jos käyttäjätunnuksesi tai avainlukulistasi on mennyt lukkoon omasta näppäilyvirheestäsi johtuen, voit yrittää kirjautua palveluun uudestaan 24 tunnin jälkeen. Tunnukset vapautuvat käyttöösi, jos näppäilet ne oikein seuraavalla kirjautumiskerralla. Mikäli näppäilet tunnukset uudestaan väärin, saat ne käyttöösi käymällä Osuuspankin konttorissa.

Jos tarvitset tunnukset nopeammin käyttöön kuin 24 tunnin odotuksen jälkeen, mene käymään lähimmässä konttorissa. Muista ottaa mukaan voimassa oleva henkilökorttisi tai passisi.

Verkkotunnukset ovat avaimesi OP:n palveluihin. Älä luovuta tunnuksiasi muiden käyttöön.

Jos epäilet tunnuksesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin ma-pe kello 8-22, la 10-16 pvm/mpm) tai Sulkupalveluun +358 20 333 (24h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Miten otan Mobiiliavaimen käyttöön?

Tarvitset käyttöönottoa varten:

  • matkapuhelimen, jolla voi vastaanottaa tekstiviestejä ja jossa on käytössä OP-tunnukseesi liitetty, ajan tasalla oleva puhelinnumero
  • laitteen, jolle on asennettu OP-mobiili
  • avainlukulistasi
 
Lue tarkemmat ohjeet tai katso videolta, miten otat Mobiiliavaimen käyttöön OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa.

Lisävahvistus ei toimi - Onko sinulla väärä puhelinnumero liitettynä lisävahvistuksessa?

Lisävahvistus tekstiviestillä on turvaominaisuus, joka lisäsuojaa tunnusten väärinkäytöksiä ja verkkorikollisuutta vastaan. Tarkista, että tekstiviestissä olevat tiedot vastaavat alkuperäisen toimeksiantosi tietoja. Mikäli näin ei ole, älä anna avainlukua äläkä hyväksy toimeksiantoa.

Jos et saa lisävahvistuksen tekstiviestiä puhelimeesi, tarkista onko lisävahvistukseen liitetty käytössäsi oleva matkapuhelinnumero.

Tee näin:

  1. Kirjaudu OP.fi-palvelun Omaan Profiiliin tästä.
  2. Tarkista kohdasta Turvallisuus > Lisävahvistus, että palveluun on liitetty käytössäsi oleva matkapuhelinnumero.
    • Jos numeroa ei ole liitetty. Liitä numerosi lisävahvistukseen.
    • Mikäli numero ei ole enää käytössäsi voit poistaa vanhan numeron ottamalla yhteyttä OPn asiakaspalveluun tai asioimalla konttorissa. Tämän jälkeen voit tehdä liitoksen uuteen numeroon OP.fi-palvelussa tai konttorissa.

Muistathan päivittää yhteystietosi, jos puhelinnumerosi vaihtuu.

Pankin lähettämät lisävahvistuksen tekstiviestit lähetetään aina numerosta +358407118180 ja viestien allekirjoittajana on OP.

Korttini ei toimi - Mikä voi olla syynä?


Voimassaoloaika, käyttövara, maksuraja ja luottoraja

Onko kortti voimassa? Tarkista kortin voimassaoloaika kortin etupuolelta.

Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt? Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP mobiili tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 

Onko kortilla tai siihen liitetyllä tilillä riittävästi käyttövaraa? Tarkista käyttövara Pivossa, OP mobiillissa tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 

Onko luottokortin luottoraja täyttynyt? Korota luottorajaa OP mobiili tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 

Tein maksun luottokortille, mutta maksu ei näy kortin tapahtumissa tai käyttövarassa. Huomaathan, että viitteellisen maksusuorituksen kirjautuminen vie vähintään yhden pankkipäivän.

Onko luottokortin laskun erääntynyt? Laskun erääntyminen voi estää kortin käytön.

 

Kortti ei toimi kaupan kassalla

Maksupäätteessä saattaa olla tilapäinen yhteysongelma.  Yritä hetken kuluttua uudelleen tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.

Kortti on uusi tai käytän sitä ensimmäistä kertaa ja lähimaksu ei toimi. Aktivoi lähimaksu maksamalla ensin PIN-koodilla. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksutapahtuma tulee tehdä Debit-puolella lähimaksun aktivoimiseksi.

Oletko käyttänyt paljon lähimaksua? Turvallisuussyistä maksun yhteydessä kysytään välillä PIN-koodia. Jos tunnusluku on unohtunut, tilaa uusi pin-koodi op.fi:ssä

Tunnusluku saattaa lukittua maksupäätteellä, jos näppäilet sen väärin useita kertoja. Maksupäätteellä lukittuneen tunnusluvun saat auki kirjautumalla Otto-pisteellä. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti

Sirussa saattaa olla pölyä. Pyyhkäise sirua kevyesti esim. paidan hihaan ja pölyn pitäisi lähteä. Mikäli tämä ei auta, siru voi olla vaurioitunut. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti. Tilaa uusi kortti op.fi:ssä

 

Kortti ei toimi verkossa

Tarkista, että kortin tiedot (kortin numero, voimassaoloaika ja turvakoodi) on syötetty oikein. Turvakoodi eli CVC-numero on kolme numeroa käsittävä numerosarja kortin kääntöpuolella.

Estävätkö kortin verkkomaksamisen turvarajat käytön? Tarkista turvarajat ja muuta niitä helposti OP mobiili tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin ja tarkista turvarajat 

Kävitkö ostoksen aikana pankin sivuilla? Onnistuiko tunnistus? Tarkistathan, että Verified by Visa tai Mastercard SecureCode varmennus onnistuu. Joskus selaimen turva-asetukset voivat estää maksutapahtuman.

Ponnahdusikkunoiden esto voi estää verkkomaksun. Jos ostos vahvistetaan verkkopankkitunnuksilla, tarkista, että sinulla on ponnahdusikkunat sallittuna ostoksen ajan.

 

Kortti ei toimi pankkiautomaatilla

Estääkö päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja tai tilin käyttöraja kortin käytön? Tarkista turva- ja käyttöraja ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 

Kortin tunnusluku ei toimi. Otto-automaatilla lukkiutuneen PIN-koodin avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun. Kirjaudu op.fi:hin ja lähetä viesti asiakaspalveluun

 

Kortti ei toimi ulkomailla

Onko kortin turvaraja tai tilin käyttöraja täyttynyt?Tarkista turva- ja käyttörajoja ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Kirjaudu op.fi:hin 

Maksulaitteen tilapäinen yhteysongelma estää maksun. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista korttia.

Ratkaisu voi joskus olla myös käyttää toista korttia. Ulkomailla matkustaessa toinen maksukortti on suositeltava varotoimenpide yllättävien tilanteiden varalta.

 

Kortin tunnusluku ei toimi

Kortin tunnusluku (PIN-koodi) lukkiutui maksupäätteellä. Avaa lukkiutunut PIN-koodi kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti

Kortin tunnusluku lukkiutui bensa-automaatilla. Avaa lukkiutunut PIN-koodi kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti

Kortin tunnusluku lukkiutui Otto-automaatilla. Otto-pisteellä lukittuneen pin-koodin avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun. Kirjaudu op.fi:hin ja lähetä viesti asiakaspalveluun

 

Jos et löytänyt vielä apua ongelmaasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja ratkaistaan tilanne yhdessä.

Laita muistiin myös virheilmoitus, jonka sait maksupäätteellä tai verkkokaupan sivulla.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Eräpäivän tai lainan maksuerän muutos – Miten voin muuttaa lainani maksusuunnitelmaa

Voit muuttaa eräpäivää tai lainan maksuerää, eli lyhennyksen määrää, op.fi:ssä.

  • Vakuudelliset lainat, kuten asuntolaina, opintolaina ja pankkilaina: hae muutosta tekemällä hakemus kirjautuneena asiakkaana.
  • Vakuudettomat lainat, kuten Joustoluotto ja Täsmäluotto: muutokset voi tehdä ilman hakemusta kirjautuneena asiakkaana.

Katso tarkat ohjeet maksuohjelman muutokseen täältä >


Hyvä tietää eräpäivän ja maksuerän muutoksesta:

  • Voit yhdellä hakemuksella hakea samanaikaisesti muutosta useampaan lainaan. Haettavia muutoksia voivat olla lyhennysvapaa, maksuerän muutos pienemmäksi tai suuremmaksi sekä eräpäivän muutos.
  • Hakemuksessa kysytään mihin lainaan tai lainoihin haet muutosta, millaista muutosta haet, mitkä ovat tulosi ja menosi, sekä syy muutoksen hakemiseen.
  • Jos lainalla on useampi velallinen, lähetetään tekemäsi hakemus kanssavelallisen verkkopalveluun tarkistettavaksi ja hyväksyttäväksi. Hakemus tulee käsiteltäväksi pankkiin, kun kaikki velalliset ovat hyväksyneet hakemuksen. Muutoksesta veloitetaan palveluhinnaston mukainen kulu. Tutustu hinnastoon ennen hakemuksen lähettämistä.