OP-mobilen

Vanliga frågor

Apparater med stöd för OP-mobilen – I vilka apparater fungerar OP-mobilen?

OP-mobilen fungerar med följande operativsystem och versioner:

  • iOS 9.0
  • Android 5.0
  • Windows 10

Närmare information om förutsättningarna för användningen av nättjänsterna får du via: Vad behöver du för att kunna använda OP-nättjänsten?

OP-mobilens dataskydd – Är OP-mobilen säker?

OP-mobilen är en trygg kanal för skötseln av bank- och försäkringsärenden bara du kommer ihåg följande:

  • Se till att programvaran i din telefon är uppdaterad
  • Ladda inte ner program på nätet om du inte känner till deras ursprung
  • Bryt inte dataskyddet på din telefon medvetet (Jailbreak och Root)
  • Logga ut från appen när du slutar använda bank- eller försäkringstjänster

OP-mobilen sparar inte information som omfattas av banksekretess i mobilapparaten ens medan du sköter ärenden. Informationen överförs till OPs system starkt krypterade oberoende av nätförbindelse.

Om du misstänker att dina nättjänstkoder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten 010 253 0022 (vardagar kl. 9–16, 0,0835 e/samtal + 0,167 e/min.). Då telefontjänsten inte har öppet, ska du spärra dina koder genom att ringa spärrtjänsten för nättjänstkoder +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Streckkodsbetalning – Hur fungerar streckkodsbetalningen?

Du kan betala räkningar med streckkod genom att använda OP-mobilens funktion för streckkodsbetalningar. Den finns under knappen "Ny betalning" då du håller på att betala en räkning. Då du klickar på streckkodsikonen startar kameran och när du pekar med den mot streckkoden på räkningen, så läser OP-mobilen in uppgifterna om betalningen. Kontrollera uppgifterna och mata in mottagarens namn innan du betalar räkningen.