Har du glömt företagets strategi i skrivbordslådan? Så här lätt börjar du använda strategin och når framgång

Börja genomföra företagets strategi med hjälp av en detaljerad plan. Välj ansvarspersoner, tidtabeller och uppföljning för det konkreta arbetet. Strategiarbetet är ett dagligt arbete som lönar sig. Utan förändring kan framgång inte nås.

Många företag har under sin verksamhet gjort upp en strategi (verksamhetsplan) för hur företaget ska nå framgång i framtiden. Ganska många företag har inte genomfört sin strategi. Orsaken till det är oftast den hektiska vardagen – även om en välgjord verksamhetsplan i verkligheten skulle bidra till bättre framgång och hjälpa till med många vardagliga problem.

– Ett företag utan strategi är som en grupp människor som orienterar utan karta. Strategin och kartorna leder från punkt A till punkt B i främmande terräng. Det är ett enkelt men systematiskt arbete att genomföra en strategi. Avsikten är att förändra företaget steg för steg, säger styrelseproffset och budbäraren för strategiarbete Mika Sutinen, som lotsar tillväxtföretag mot framgång.

Dela upp helheten till konkret arbete

Strategiarbetet är som effektivast om alla i organisationen deltar i att göra upp strategin och i att genomföra den. Så gjorde till exempel Musti ja Mirri, som Sutinen köpte tillsammans med Vaaka Partners 2010. Då var företagets omsättning 22 miljoner euro och förlust 1,5 miljoner euro.

En strategi kan till exempel innebära att företaget inom de följande fem åren avstår från en viss affärsverksamhet, utökar andelen tjänster från noll till 30 procent eller utvecklar fem egna produkter. För att uppnå målen verkställs strategin genom att skapa en lämplig verksamhetsmodell och rutiner i anslutning till modellen.

– Vanligen delas helheten upp i konkreta huvud- och delprojekt. I projektplanen anges bland annat vem som gör vad och när. Dessutom ska företaget komma överens om hur arbetet följs upp systematiskt, till exempel varje vecka. Och sedan är det bara att börja verkställa, uppmuntrar Sutinen.

Det finns många fungerande modeller, men gemensamt för dem är att man troget borde hålla fast vid dem. En strategisk förändring tar alltid tid och kräver långsiktighet.

Främja förändringen med till exempel två veckors sprintar

Som verkställande direktör i Musti ja Mirri påbörjade Sutinen ett förändringsarbete för att göra företaget mer framgångsrikt. Arbetet omfattade nio stora strategiska ändringsbehov med delprojekt. Planen var bland annat att utveckla den egna direktupphandlingen, tjänsterna och de egna varumärkena. Tidigare hade Musti ja Mirri sålt endast utländsk djurmat.

Varje projekt och delprojekt hade en egen projektägare, och förändringen framskred i två veckors sprintar. Projektägarna sammanträdde med koncernledningen varannan vecka för att se över vad som hade åstadkommits under de senaste veckorna och vad som skulle ske näst.

– Ändringsarbetet var konkret och målmedvetet. Grupptrycket ledde till att ingen kom på möten utan att det egna projektet skulle ha framskridit.

Ingen framgång utan förändring

Ändringsarbetet i Musti ja Mirri pågick i drygt sju år under Sutinens ledning. Efter de fem första åren hade företaget 18 egna varumärken. De utgjorde cirka 60 procent av omsättningen. I slutet av Sutinens period som verkställande direktör 2017 hade företagets omsättning ökat till nästan 200 miljoner euro och lönsamheten växte starkt.

Sutinen beklagar sig över att strategin i så många företag är endast stora ord som inte leder till konkreta förändringar. Då detta upprepas, blir deltagarna frustrerade, varvid en ond cirkel är färdig. Sutinen säger att han under de senaste 30 åren säkert har gjort och sett alla möjliga fel vid strategiarbetet, men också sett hur stor betydelse en engagerande strategi kan ha då den fungerar. Det är hundra gånger lättare att bara göra det dagliga arbetet än att leda en strategisk förändring, men utan förändring finns det ingen framgång.

– En strategisk förändring är livsviktig för företag. Den hämtar också inspiration till de anställda, då de på riktigt får ändra på verksamheten och bidra till företagets framgång i framtiden. Som bäst förstärker det gemensamma strategiarbetet personalens engagemang i företaget.