Vill du utöka affärerna? Strategiarbetet i fyra skeden ger framgång till ditt företag

En strategi är en plan för företagets framgång i framtiden. Mika Sutinen, en budbärare för strategiarbetet, ger tips om hur ett företag kan göra upp en verksamhetsplan som ger tillväxt.

Utgångspunkten för utökning av företagsverksamheten är att göra upp en strategi för företaget och att genomföra strategin. Så tycker den framgångsrika företagaren och styrelseproffset Mika Sutinen, som blev känd för att ha omvandlat Musti ja Mirri från ett förlustföretag till en business i miljonklass.

– En strategi är en plan över hur företaget blir framgångsrikt. Den svarar på frågan hur företaget kan bli framgångsrikt då kunderna, omvärlden och konkurrenterna förändras. Strategin anknyts till det dagliga arbetet och den är konkret och begriplig – det är inte svårare än så, summerar Sutinen.

Han beklagar sig över att en strategi ofta anses vara mer komplicerad än vad den på riktigt är. Det är alltså dags att börja tänka att en strategi är som vilket fungerande verktyg som helst och att börja använda den. Så här gör Mika Sutinen!

Skede 1: Förstå stenfoten för din framgång

Sutinen delar upp strategiarbetet i fyra skeden. Första skedet är att förstå vad som utgör stenfoten för den egna framgången. Detta borde hela organisationen tillsammans fundera på.

– Varje företag har något speciellt som företagets konkurrenskraft och framgång grundar sig på. Vare sig det är priset på produkterna eller tjänsterna, personalen eller själva produkten, är det viktigt att klargöra vad som är stenfoten. Den framtida framgången bygger just på denna stenfot, säger Sutinen.

Skede 2: Blicka in i framtiden

I detta skede ska företagaren tillsammans med personalen fundera på hur företagets omvärld, kunder och konkurrenter förändras under de närmaste åren. Bildligt talat, om det till exempel om fyra år skulle ordnas en VM-tävling, ska man i detta skede ta reda på vem som deltar och vem man tävlar mot.

– Det är av central betydelse att utföra de första skedena i strategiarbetet tillsammans med personalen, så att också de anställda är förberedda för förändringarna. Människor som får säga sin åsikt om ändringsbehovet brukar ha en positiv inställning till förändringarna. Om förändringarna kommer direkt från ledningen kan det väcka motstånd, har Sutinen märkt.

Skede 3: Gör de strategiska valen

Då du vet vad din stenfot är och har en uppfattning om förändringarna i omvärlden, är det dags att fundera på hur du möter förändringarna. Hur ska företaget förändras och vad borde göras annorlunda? I detta skede brukar det vara bäst att ta hjälp av en utomstående person som kan komma med nya idéer.

– Till följd av strategiska val och utelämningar kommer det fram sådant som ska ändras. Förändringarna visualiseras: nu är det så här, men år X är det så här. Om till exempel en mekanisk verkstad nu arbetar som underleverantör till hundra procent men anser att det är utmanande, kan verkstaden sträva efter att cirka 40 procent av företagets resultat kommer från egna produkter eller från underhållstjänster år 2027, beskriver Sutinen.

Skede 4: Genomför strategin

Det sista skedet i strategiarbetet är att sätta planerna i verket, vilket enligt Sutinen oftast är det svåraste i strategiarbetet. Han undrar varför bra planer inte genomförs. Planer som inte genomförs är som en arkitekts imponerande planer som glöms bort efter att de har blivit färdiga.

– Planerna sätts inte i verket av sig själv, utan det behövs systematiskt arbete och disciplinerad projekthantering för att genomföra dem. Efter att du några gånger har gjort den här processen med fyra skeden, blir den en rutin. Då är den en naturlig del av företagets årliga utveckling, försäkrar Sutinen.