Meddelanden från OP:s mobilappar
Vanliga frågor
Misslyckad kortbetalning – Jag fick ett meddelande om att en kortbetalning har misslyckats. Hur kan jag försäkra mig om att mitt konto inte har debiterats?
Misslyckad kortbetalning – Jag såg ett meddelande om en misslyckad kortbetalning men hittar inte uppgifter om den misslyckade betalningen i OP-mobilen. Var kan jag kontrollera uppgifterna?
Hantering av meddelanden – Kan jag få meddelanden endast om mina egna betalningar?
Hantering av meddelanden – Hur ser jag till att jag inte blir väckt av meddelanden?
Aktivering av meddelanden – Hur kan jag aktivera meddelanden i OP-mobilen?
E-faktura – Hur kan jag aktivera meddelanden om e-fakturor i OP-mobilen?
Mer information om meddelandet – Var får jag närmare information om meddelandet?
Meddelanden – Vilka meddelanden kommer från OP-mobilen och kan jag på något sätt välja vilka jag vill ha?
Meddelande om annullerat kortinköp – Jag valde ett några dagar gammalt meddelande och såg i det uppgifter om en betalning för ett inköp som redan har annullerats. Varför ser jag ändå uppgifter om betalningen?
Meddelande om övertrassering av konto – Varför fick jag ett meddelande om att mitt konto har övertrasserats?
Meddelande om övertrassering av konto – Hur kan jag ta emot meddelanden om övertrassering?
Meddelanden om kort – Varför får jag en del meddelanden med ett dröjsmål?
Meddelanden om korttransaktioner – Varför får jag inte meddelanden om alla mina korttransaktioner?
Meddelanden om kort – Mitt kort har bytts ut mot ett nytt. Varför får jag inte längre meddelanden om kortbetalningar?
Återbetald kortbetalning – Jag fick ett meddelande om att en kortbetalning har återbetalats. Vad betyder det?
Annullerad kortbetalning – Jag fick ett meddelande om att en kortbetalning har annullerats. Vad betyder det?
Överlappande meddelanden – Jag får samma meddelanden om kortbetalningar från flera appar. Hur blir jag av med onödiga meddelanden?
E-faktura – Vem får ett meddelande om en ankommen e-faktura?
Misslyckad kortbetalning – Jag fick ett meddelande om att en kortbetalning har misslyckats. Hur kan jag försäkra mig om att mitt konto inte har debiterats?
Misslyckad kortbetalning – Jag såg ett meddelande om en misslyckad kortbetalning men hittar inte uppgifter om den misslyckade betalningen i OP-mobilen. Var kan jag kontrollera uppgifterna?
I OP-mobilens meddelanden finns följande uppgifter om en misslyckad betalning: orsaken till att betalningen misslyckades, betalningens mottagare och belopp. Via meddelandet kan du gå till OP-mobilen för att se närmare uppgifter om betalningen, till exempel den exakta tidpunkten och eventuella instruktioner.
Om du av någon anledning tar bort meddelandet eller om öppningen av meddelandet avbryts och du inte längre kommer vidare för att se på närmare uppgifter om den misslyckade kortbetalningen, kan du kontakta OP:s kundtjänst.
Hantering av meddelanden – Kan jag få meddelanden endast om mina egna betalningar?
Hantering av meddelanden – Hur ser jag till att jag inte blir väckt av meddelanden?
Aktivering av meddelanden – Hur kan jag aktivera meddelanden i OP-mobilen?
Du kan aktivera meddelanden i OP-mobilen genom att välja Annat → Inställningar → Meddelanden.
E-faktura – Hur kan jag aktivera meddelanden om e-fakturor i OP-mobilen?
Mer information om meddelandet – Var får jag närmare information om meddelandet?
Meddelanden – Vilka meddelanden kommer från OP-mobilen och kan jag på något sätt välja vilka jag vill ha?
Då du aktiverar meddelandena får du viktiga meddelanden om funktioner som du använder i OP-mobilen samt om transaktioner som kräver din uppmärksamhet. Du får alltid ett meddelande om följande:
- en e-faktura som kräver godkännande
- en ankommen Siirto-betalning eller Siirto-betalningsbegäran
- en förändring i ett kursvärde, om du har beställt kurslarm
- beställda aktieanalyser
- en misslyckad korttransaktion
- övertrassering av konto.
Dessutom kan du separat hantera meddelanden som gäller kontotransaktioner och täckningsreserveringar för kort: Meddelanden → Meddelanden om transaktioner.
Meddelande om annullerat kortinköp – Jag valde ett några dagar gammalt meddelande och såg i det uppgifter om en betalning för ett inköp som redan har annullerats. Varför ser jag ändå uppgifter om betalningen?
Meddelande om övertrassering av konto – Varför fick jag ett meddelande om att mitt konto har övertrasserats?
Ett meddelande om att ditt konto har övertrasserats kan bero på att antingen en oauktoriserad kortbetalning eller en serviceavgift har lett till att saldot på ditt konto blivit negativt. Om det går så, får du antingen ett meddelande till OP-mobilen eller ett nätmeddelande om det.
Om det från det första meddelandet går ett dygn så att ditt konto fortfarande har minussaldo, får du följande dag ett nytt push-meddelande om samma ärende.
Vi meddelar om kontoövertrasseringar för att du i mån av möjlighet ska kunna undvika extra kostnader.
Meddelande om övertrassering av konto – Hur kan jag ta emot meddelanden om övertrassering?
Meddelanden om kort – Varför får jag en del meddelanden med ett dröjsmål?
Meddelanden om korttransaktioner – Varför får jag inte meddelanden om alla mina korttransaktioner?
Meddelanden om kort – Mitt kort har bytts ut mot ett nytt. Varför får jag inte längre meddelanden om kortbetalningar?
Återbetald kortbetalning – Jag fick ett meddelande om att en kortbetalning har återbetalats. Vad betyder det?
Annullerad kortbetalning – Jag fick ett meddelande om att en kortbetalning har annullerats. Vad betyder det?
Annullering av en kortbetalning innebär att täckningsreserveringen för en kortbetalning har annullerats och att betalningen inte debiteras ditt konto. En betalning annulleras till exempel om du returnerar en köpt produkt inom samma dag eller om en fel debiterad betalning krediteras dig i sin helhet.
Överlappande meddelanden – Jag får samma meddelanden om kortbetalningar från flera appar. Hur blir jag av med onödiga meddelanden?
Om du använder OP:s mobilappar och Pivo kan det hända att du får överlappande meddelanden om kortbetalningar. Du kan skilt för varje app bestämma vilka kortbetalningsmeddelanden du vill ha.
I OP-mobilen kan du välja vilka meddelanden OP-mobilen ska sända dig om dina kort: Annat → Inställningar → Meddelanden → Meddelanden om transaktioner. Du kan välja de kort för vilka du vill få meddelanden. Du kan också ta bort eventuella överlappande meddelanden.
I OP-företagsmobilen kan du också välja kortmeddelanden: Verktyg → Meddelanden.
Också i Pivo kan du välja om du vill ha meddelanden om dina kortbetalningar: Pivos Inställningar > Meddelanden. Till övriga delar kan du hantera Pivos meddelanden i inställningarna för din telefon.
Om du använder Apple Pay eller Google Pay, kan du välja meddelanden per kort i apperna Apple Wallet och Google Pay.