Tillgänglighetsutlåtande för tjänsten OP Onlinemöte

Utlåtandet gäller tillgängligheten i tjänsten OP Onlinemöte. Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Tillgänglighetsutlåtandet avfattades 30.3.2022 och uppdaterades senast 9.2.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten 

OP Onlinemöte uppfyller inte alla tillgänglighetskrav. 
Enligt en 30.3.2022 utförd expertbedömning om tillgänglighet fanns det brister i 13 punkter enligt kriterierna på nivå AA i standarden WCAG 2.1. 38 % av observationerna klassificerades som viktiga eller mycket viktiga till sin allvarlighetsgrad. 
När brister i tillgängligheten förhindrar elektronisk underskrift kan handlingar undertecknas i pappersform på ett kontor. 

Innehåll som inte är tillgängligt 

I detta stycke presenteras de observationer som gjorts i tillgänglighetsbedömningen, vilka kategoriserades som viktiga eller mycket viktiga. 

Inloggning 

Etiketter för fälten: Inloggningsfälten saknar programmässiga etiketter. (WCAG 1.3.1) 
Felmeddelanden: Felmeddelanden har inte anslutits till fälten programmässigt och läses inte automatiskt. Respons för försök att sända felaktigt formulär ges inte i skärmläsaren. (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 4.1.3) 
HTML-kodens kvalitet: Samma id-kod har använts i två fält i inloggningsformuläret. (WCAG 4.1.1) 

Röstning 

Svarsalternativ: Svarsalternativens programmässiga gruppering och rollspecificering är bristfälliga. Grupperna har inte namngivits programmässigt och svarsalternativen saknar programmässiga etiketter. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 
Användning av tangentbord: Kryssrutor kan inte användas med tangentbord. Tangentbordsfokus syns inte i valknapparna. (WCAG 2.1.1, 2.4.7) 
Fokusordning: Vid val av svarsalternativ i skärmläsaren och fortsättning vidare med tabulatortangenten flyttas fokus till början av sidan. (WCAG 2.4.3, 3.2.2) 
Respons: Respons för röstning läses inte automatiskt i skärmläsaren. (WCAG 4.1.3) 
Felmeddelanden: Felmeddelanden läses inte automatiskt. De är inte programmässigt anslutna till grupper och de är i läsordningen efter röstningsknappen. (WCAG 4.1.3, 1.3.1, 1.3.2) 
Identifiering: Respons för identifiering för röstning läses inte automatiskt. (WCAG 4.1.3) 

Alternativ kanal för skötsel av ärenden 

Med tjänsten OP Onlinemöte är det möjligt att delta i andelsbankernas andelsstämmor och fullmäktigesammanträden på distans. Det går att delta i mötena i fråga också på plats, utan fjärranslutning. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000