Usein kysyttyä vakuutuksista

Usein kysytyt kysymykset

Muutto – Mitä teen kotivakuutukselleni?

Voit muuttaa huoletta vanhasta kodistasi uuteen, sillä voimassa oleva Pohjola Vakuutuksen kotivakuutus kattaa irtaimistosi myös muuton aikana. Muistathan kuitenkin siirtää kotivakuutuksesi itse uuteen asuntoon. Vakuutuspaikan muutoksen voit tehdä seuraavasti:

  • Aloita kirjautumalla sisään op.fi-palveluun
  • Valitse Vakuutukset-osiosta ’’Omat vakuutukset’’
  • Kotivakuutuksen valitsemalla löydät kohdan ’’Tee vakuutuspaikan muutos’’

Jos sinulla ei ole voimassa olevaa kotivakuutusta, pääset laskemaan hinnan ja ostamaan vakuutuksen kätevästi verkkokaupassamme.

Nuorten Easy-vakuutuspaketin siirtäminen uuteen osoitteeseen onnistuu poikkeuksellisesti vain puhelimitse, chatissa tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Ilmoita uusi osoitteesi, asuntosi koko ja mahdolliset mukana muuttavat perheenjäsenet, sillä he kuuluvat myös kotivakuutuksesi piiriin. Easy-vakuutus on sopiva lähinnä vuokra-asumiseen, joten jos hankit oman asunnon, vakuutusturvasi kannattaa käydä läpi yhdessä.

Tutustu myös artikkeleihimme asunnon hankintaan, muuttoon ja asumiseen liittyen!

Kuolinpesän vakuutusasiat – Miten toimin?

Kun vakuutuksenottaja on kuollut tai kun vakuutus on kuolinpesän nimissä, on kuolinpesän osakas oikeutettu saamaan tietoa kuolinpesän vakuutuksista virkatodistuksella tai perukirjalla, josta kuolinpesän osakkuus käy ilmi.

Kuolinpesän vakuutusasioiden hoitaminen ja vakuutusten muutokset edellyttävät kuitenkin virkatodistuksen tai perukirjan lisäksi valtakirjaa, jossa kuolinpesän kaikki osalliset valtuuttavat valitun osakkaan tai valitut osakkaat hoitamaan kuolinpesän vakuutusasioita. Jos vainajalla on testamentti, on siitä toimitettava kopio vakuutusyhtiölle, ja tällöin myös testamentinsaajalta edellytetään valtuutus.

Tarvittavat dokumentit voi toimittaa konttorille tai viestin liitteenä op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Konttorilla asioidessa tarvitaan lisäksi henkilöllisyystodistus. Kuolinpesän asiakirjojen käsittelyaika on noin viikon. Tämän jälkeen kuolinpesän vakuutusasioita voi hoitaa konttorilla, puhelimessa tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. 

Tulosta kuolinpesän valtakirjapohja

Mikäli kuolinpesälle on määrätty pesänselvittäjä tai -jakaja, vain hänen on mahdollista tehdä muutoksia kuolinpesän vakuutusturvaan. Tällöin asiasta tulee toimittaa oikeuden päätös.

Lue lisätietoa kuolinpesän vakuutusasioiden hoitamiseen

Valtakirja – Miten voin valtuuttaa toisen henkilön?

 Jotta toinen henkilö voi hoitaa vakuutuksenottajan nimellä olevia vakuutuksia sekä niihin liittyviä vahinkoja, hänellä tulee olla valtakirja vakuutuksenottajalta. Valtakirjan pääsee antamaan op.fi:ssä.

  • Kirjaudu sisään op.fi-palveluun
  • Valitse Vakuutukset-osiosta Valtakirjat

Valtakirja oikeuttaa hoitamaan valtuuttajan kaikkia vakuutus- ja vahinkoasioita pois lukien edunsaajan ilmoittaminen, terveysselvityksen täyttäminen tai kolmannen henkilön valtuuttaminen. Valtakirjan saaja voi valtakirjan perustella asioida puhelimitse, op.fi-palvelussa tai konttorilla. Valtakirjan saaja näkee valtuuttajan vakuutukset, kun asioi tunnistautuneena op.fi-palvelussa.

Vaihtoehtoisesti voit antaa myös yksilöidyn, paperisen valtakirjan ja postittaa sen alla olevaan osoitteeseen.

Avaa valmis valtakirjapohja

Pohjola Vakuutus Oy 
Tunnus 5010454 
00003 VASTAUSLÄHETYS

Green card - mitä tarvitsen, jos menen autolla tai moottoripyörällä ulkomaille?

Pohjoismaiden ulkopuolelle suuntautuvilla matkoilla on aina suositeltavaa olla mukana Vihreä kortti eli Green Card, joka todistaa liikennevakuutuksesi voimassaolon. Vihreässä kortissa on lueteltu ne maat, joissa se on voimassa.

Voit tulostaa Green Cardin op.fi-palvelusta seuraavaa polkua käyttäen:

op.fi - Vakuutukset - Valitse ajoneuvon liikennevakuutus - Tulosta Green Card

Matkustaessasi ajoneuvolla ulkomaille sinulla tulee olla mukana myös ajoneuvon rekisteriotteen tekninen osa, jonka saat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sähköisessä palvelussa tai katsastuskonttorilta. Jos autosi omistaja on rahoitusyhtiö, pyydäthän heiltä autollesi maastavientivaltakirjan.

Huomioithan, että ajoneuvovakuutuksessa on ulkomaille matkustettaessa erityisehtoja ja omavastuusi on suurempi. Pohjoismaiden ulkopuolella ajoneuvoon kohdistuvissa esinevahingoissa omavastuusi on kaksinkertainen. Jos moottoripyöräsi tai henkilöautosi varastetaan Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa tai Moldovassa, omavastuu on 20 % vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 600 euroa (ei koske matkailuautoa). 

Matkavakuutustodistus viisumiin - Miten saan matkavakuutustodistuksen viisumia varten?

Viisumia varten ei tarvita vakuutusyhtiön leimaa eikä allekirjoitusta matkavakuutustodistukseen, joten voit tulostaa sen heti op.fi-palvelusta sivulta Vakuutukset - Matkustajavakuutus -Tilaa matkavakuutustodistus viisumia varten. Vaihtoehtoisesti voit tilata sen postitettavaksi maksutta kotiosoitteeseen.

Matkavakuutuskortti - Mistä saan matkavakuutuskortin?

Jatkuvista matkustajavakuutuksista saa postitse kotiin matkavakuutuskortin. Mikäli kortti on kadonnut tai rikkoutunut, voit tilata uuden matkavakuutuskortin op.fi-palvelusta oman matkustajavakuutuksesi sivuilta: Vakuutukset - Matkustajavakuutus - Tilaa matkavakuutuskortti. Lähetämme sinulle uuden matkavakuutuskortin postitse kahden viikon kuluessa.

Sähköinen matkavakuutuskortti on käytössäsi OP-mobiilissa kohdassa Omat vakuutukset.

Määräaikaisissa matkustajavakuutuksissa vakuutuskirja käy todisteena voimassa olevasta matkustajavakuutuksesta.

En ole OP:n pankkiasiakas – miten hoidan vakuutusasioitani verkossa?

Vakuutusasioitasi pääset hoitamaan, vaikket olisi osuuspankin asiakas. Op.fi-palveluun voit kirjautua minkä tahansa pankin tunnuksilla. Valitse kirjautuessasi kohta ''Muut tunnistustavat''. Myös OP-mobiilia voit käyttää muiden pankkien tunnuksilla. OP-mobiilin voit ladata maksutta älylaitteesi sovelluskaupasta.

Maksuosoitus – Sain postissa rahalähetyksen, miten saan sen tililleni?

Kun sinulla on käytössäsi OP:n tunnukset, voit lunastaa maksuosoituksen suoraan tilillesi op.fi-palvelussa.

Aloita kirjautumalla sisään OP:n tunnuksilla

Valitse Päivittäiset raha-asiat -  Näytä lisää - Muut palvelut - Rahalähetyksen lunastus

Lunastukseen tarvitset rahalähetyksen tunnisteen ja summan.

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit lunastaa rahan lähimmässä osuuspankin konttorissa rahalähetysilmoituksessa mainittuun eräpäivään mennessä. Muistathan ottaa rahalähetysilmoituksen ja henkilöllisyystodistuksen mukaasi asioidessasi konttorilla. Maksuosoituksen lunastamisesta konttorilla peritään hinnaston mukainen palvelumaksu.

Mikäli maksuosoitusta ei ole lunastettu määräaikaan mennessä, suoritus palautuu takaisin meille, joten ilmoitathan tilinumerosi kirjautuneena kohdassa:

Vakuutukset – Asiointi – Tilit

Vahinkoilmoitus – Miten ilmoitan vahingosta?

OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa teet vahinkoilmoituksen helpoimmin ja saat korvauspäätöksen nopeimmin.

Lue lisää korvaustenhausta

Katso toimintaohjeet eri vahinkotilanteisiin Pohjola Vahinkoavusta

Tarjouspyyntö - Miten voin pyytää tarjouksen uusista vakuutuksista?

Voit laskea hintaa ja ostaa vakuutuksia helpoiten op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Halutessasi voit myös pyytää tarjouksen useammasta vakuutuksesta tarjouspyyntölomakkeella.

Voimassaoleviin vakuutuksiin voit tehdä joitakin muutoksia kirjautumalla op.fi-palveluun.

Sporttiturva - Miten irtisanon Sporttiturvan?

Voit irtisanoa Sporttiturvan ilmoittamalla siitä viestillä. 

  • Aloita kirjautumalla sisään op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. 
  • Ota yhteyttä asiakaspalveluumme kohdassa Viestit. Valitse viestin aiheeksi Vahingot ja vakuutukset.

Ilmoita viestissäsi seuraavat tiedot:

  • Vakuutetun nimi ja henkilötunnus
  • Lajiliitto
  • Tilinumero, mille ylimääräinen vakuutusmaksu palautetaan
  • Sähköpostiosoite vahvistusta varten

Ajanvaraus – Miten varaan ajan konttorille tai verkko- ja puhelinneuvotteluun?

Ajanvarauksen konttorille tai verkko- ja puhelinneuvotteluun teet helpoiten op.fi:ssä tai OP-mobiilissa. Voit valita neuvottelusi ajankohdan tai toivomasi asiantuntijan. Pääset myös valitsemaan sinulle parhaiten sopivan neuvottelutavan.

Muistathan aina ottaa henkilöllisyystodistuksen mukaasi asioidessasi konttorilla.

Miten otan yhteyttä?

Tavoitat meidät numerosta 0303 0303 ma-pe klo 8-19. Op.fi-palveluun voit kirjautua kaikkien pankkien tunnuksilla, jolloin pääset lähettämään meille myös viestin tai voit ottaa yhteyttä chatissa.

Vahingon sattuessa Pohjola Vahinkoavusta löydät helpot ohjeet erilaisiin vahinkotilanteisiin - katso lisää vahinkoapu.pohjola.fi ja OP-mobiili.

Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto, -käyttöönotto ja muut rekisteröintimuutokset - Miten ne vaikuttavat vakuutuksiini?

Ajoneuvon rekisteröintimuutoksia ovat liikennekäytöstäpoisto, liikennekäyttöönotto sekä omistajan ja haltijan muutokset. Voit tehdä rekisteröintimuutoksia op.fi-palvelussa.

  • Aloita kirjautumalla sisään omilla pankkitunnuksillasi
  • Valitse Vakuutukset -osiosta ’’Omat vakuutukset’’
  • Ajoneuvovakuutuksesi alta valitse ’’Tee ilmoitus’’

Rekisteröintimuutokset onnistuvat myös Traficom verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Rekisteröintimuutoksista veloitetaan Traficomin hinnaston mukainen maksu.

Rekisteröintimuutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin. Liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvitämme liikennevakuutusmaksua. Vakuutuskauden alussa veloitetaan kuitenkin 14 euron minimimaksu. Kaskon osalta maksat niistä turvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana, kuten palo- ja varkausturvista.

Huolehdithan, että tilinumerosi on ajan tasalla mahdollista vakuutusmaksun hyvitystä varten. Pääset tarkistamaan tilisi kirjautuneena kohdassa:

Vakuutukset - Asiointi - Tilit

Vuokranantajan vakuutus – Vuokraan sijoitusasuntoani, miten se kannattaa vakuuttaa?

Sijoitusasunnolle kannattaa aina ottaa Pohjola Kotivakuutus, joka korvaa vuokralle antamasi omakotitalo- tai huvilarakennuksen, kerros-, rivi- tai paritalohuoneiston pintamateriaalit, huoneiston osat ja kiinteät kalusteet. Voit myös vakuuttaa omistamasi koti-irtaimiston, jos vuokraat sijoitusasuntoasi kalustettuna.

Kun vuokraat asuntoasi pitkäaikaisesti vähintään yli kolmen kuukauden ajan, sijoitusasunnon turvaa kannattaa täydentää seuraavilla valinnaisilla lisävakuutuksilla:

  • Vuokranantajan vastuuvakuutus kattaa esimerkiksi remontoidessasi aiheuttamia vahinkoja, josta sinä olet vastuussa asunnon tai kiinteistön omistajana.
  • Vuokranantajan oikeusturvavakuutuksella voit varautua sijoitusasuntoa tai kiinteistöä koskevien riitojen varalle, jotka liittyvät esimerkiksi asunnon myynti- ja ostotilanteisiin.
  • Vuokranantajan keskeytysvakuutus korvaa, jos asuntosi tai kiinteistösi on väliaikaisesti asuinkelvoton vahingon takia ja menetät remontin ajalta vuokratuloa.

Lue lisää vuokranantajan vakuutuksista

Identiteettivarkaus - Mitä teen?

Epäiletkö identiteettivarkaan iskeneen? Katso Pohjola Vahinkoavusta ohjeet identiteettivarkauden tunnistamiseen ja tietoa siitä, miten vakuutus on apunasi joutuessasi id-varkauden uhriksi.

Pohjola Vahinkoapu - Identiteettivarkaus

Ajoneuvon myynti - Mitä teen vakuutukselle?

Ajoneuvon liikennevakuutus ja mahdollinen kaskovakuutus päättyvät automaattisesti Traficomintietojen mukaisesti seuraavissa tilanteissa:

  • kun ajoneuvo vaihtaa omistajaa
  • kun ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä romutustodistuksella tai vahingon takia

Muutos kirjautuu vakuutuksen tietoihin viiveellä, jonka jälkeen saat päivitetyn ja laskun vakuutuskirjan itsellesi.

Tarvitsen vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa – mitä teen?

Jos et voi maksaa vakuutuslaskua eräpäivänä ja tarvitset lisää maksuaikaa, voit pyytää sitä helposti op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa lähettämällä viestin asiakaspalveluun.

Ilmoita viestissäsi sopimustunnus, laskun summa ja eräpäivä sekä toivomasi maksupäivä. Vastaamme viestiisi ja kerromme, onko toivomasi maksupäivä mahdollinen.

Alkuperäisen eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta kertyy viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.

Katso muut vastaukset yleisimpiin laskutuskysymyksiin

Maksuhäiriömerkintä - Miten maksuhäiriömerkintä vaikuttaa vakuutus- ja pankkipalveluihin?

Maksuhäiriö merkitään Suomen Asiakastiedon luottotietorekisteriin, jos maksu jää maksamatta. Merkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta.

Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat tietoa asiakaspalvelustamme. Yleistietoa maksuhäiriöstä löytyy FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.