” ”

Case: Kuljetus Sundell uppskattar att ha en egen kontaktperson – ”Vi synkar bra”

Verkställande direktör Mika Sundell säger att valet av Pohjola Försäkring påverkades i synnerhet av pålitligheten och den egna kontaktpersonen som förstår företagets affärsverksamhet och som snabbt ger svar.

Kuljetus Sundell Oy, som varit kund hos Pohjola Försäkring från året 2017, erbjuder transporttjänster i södra Finland. Verkställande direktör Mika Sundell säger att en av de viktigaste orsakerna till valet av Pohjola Försäkring har varit pålitligheten. 

– Vi synkar bra. Vi behöver inte göra försäkringsbolagets arbete, utan vi får snabbt svar av vår pålitliga kontaktperson vid behov. 

Kuljetus Sundell har såväl privat- som företagskunder. Den mångsidiga fordonsparken omfattar bland annat skåpbilar och fordonskombinationer. Företagets verksamhet består till stor del av transporter samt leverans av jord- och stenmaterial. En av de viktigaste förändringarna under de senaste tio åren har varit att transport av förnybar energi har ersatt transport av kol. 

Företaget grundades av Mika Sundells farfar för över 60 år sedan. Mika Sundell började i företaget efter den ekonomiska depressionen i mitten av 1990-talet. 

– Företagandet sitter i blodet. Efter skolan cyklade jag ut till vägen och hoppade upp i pappas bil. Jag satt i förarhytten på kvällarna och lärde mig på samma gång. 

Det lilla familjeföretaget har under årens lopp vuxit till ett branschövergripande företag. Företaget sysselsätter för närvarande 60–70 proffs. För att få ny personal har företaget ett nära samarbete med Luksia, Västra Nylands samkommun för utbildning. Sommarvikarier har regelbundet fått ordinarie tjänst i företaget. 

Enligt Sundell är det viktigt att ha ett proaktivt samarbete med försäkringsbolaget för att hålla hjulen rullande. 

– Skador uppstår till exempel då man blir tvungen att arbeta under dåliga förhållanden på byggplatser. I värsta fall kan det uppstå personskador, och därför är det viktigt att identifiera riskerna på förhand. 
Att ha en egen kontaktperson i försäkringsbolaget som förstår företagets affärsverksamhet är då värt sin vikt i guld. 

– Vi sätter värde på att tjänsterna fungerar. Om beställarna orsakas skador, måste saker och ting ske snabbt. Jag har jobbat också i andra företag och märkt att det hos vissa försäkringsbolag kan ta månader att få ärenden uträttade. 
Sundell tillägger att det också är viktigt med klarhet. Han kommer ihåg ett fall där ett blixtnedslag skadade utrustningen, och det dåvarande försäkringsbolaget skulle inte ha ersatt skadan.  

– Pohjola Försäkrings verksamhet har varit kundorienterad. Det innebär att försäkringar och ersättningar sköts så snabbt som möjligt. 

 

Försäkringen beviljas av Pohjola Försäkring Ab. Skadorna ersätts enligt lagen och försäkringsvillkoren.