Nainen käyttää tietokoneella digitaalisia pankkipalveluita.

Ytterligare anvisningar om hur inkomstregistret används och om löneanmälan

Uppgifter som ska anmälas till inkomstregistret 

Vilka inkomstuppgifter ska anmälas till inkomstregistret? 

De uppgifter som ska anmälas till inkomstregistret är löner, arvoden, arbetsersättningar och andra förvärvsinkomster, såsom naturaförmåner. Även kostnadsersättningar som är skattefria och skattepliktiga ska anmälas. 

Hur och var korrigeras felaktiga uppgifter? 

Arbetsgivaren korrigerar felaktiga uppgifter i inkomstregistret. Om du korrigerar uppgifter om löner eller yrkesbeteckningar i inkomstregistret, anmäl korrigeringen också till arbetsolycksfallsförsäkringsbolaget. Du kan anmäla korrigeringar till Pohjola Försäkring genom att sända ett nätmeddelande i tjänsten op.fi. 

Om inga löner betalas en viss månad, ska det också anmälas till inkomstregistret? 

En regelbunden arbetsgivare ska då ge uppgiften Ingen löneutbetalning med arbetsgivarens separata anmälan före utgången av den 5:e dagen följande månad. 

Arbetsolycksfallsförsäkring 

Hur anmäls löneuppgifter för 2019? 

Det traditionella löneanmälningsförfarandet upphör i och med inkomstregistret. Vi får löneuppgifterna för 2019 direkt från inkomstregistret. Ett undantag är emellertid försäkringar som har upphört under 2019 och i vilka ingår specialgrupper: Om dessa ber vi om uppgifter separat av kunderna. 

När får vi de slutgiltiga premiefakturorna av försäkringsbolaget för 2019? 

Vi kan tyvärr inte ge någon exakt tidtabell för när avräkningen blir klar. Situationen är ny också för försäkringsbolagen. Vi strävar efter att avräkningarna ska vara färdiga våren 2020. 

Om det inte finns någon arbetsolycksfallsförsäkring, hur kan punkten förbigås i inkomstregistret? 

Om det inte finns någon arbetsolycksfallsförsäkring, kan man anmäla uppgift om undantagssituation för försäkring i “Uppgifter om att försäkringsskyldighet inte föreligger (arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen)”. 

Om arbetsgivaren har försäkringsskyldighet, men arbetsgivaren har inte tecknat en olycksfallsförsäkring, hur kan man göra en löneanmälan? 

En anmälan om löneuppgifter görs normalt till inkomstregistret. 

I vilka situationer och på vilket sätt anmäls försäkringsnumret till inkomstregistret? 

Försäkringsnumret ska anmälas endast om arbetsgivaren har flera arbetsolycksfallsförsäkringar antingen i Pohjola Försäkring eller i flera olika försäkringsbolag. Uppgiften behöver således inte ges med varje anmälan, utan endast om arbetsgivaren har försäkrat sina anställda med flera försäkringar.  

I samband med försäkringsnumret ska även försäkringsbolagets FO-nummer anmälas. Pohjola Försäkrings FO-nummer är 1458359-3 och A-Försäkrings 1715947-2. 

Hur hittar jag försäkringsnumret för arbetsolycksfallsförsäkringen? 

Försäkringsnumret finns i försäkringsbrevet, fakturan och betalningsspecifikationen eller i företagets e-tjänst. Pohjola Försäkrings försäkringsbeteckningar har formen 40-xxx-xxx-x, 41-xxxx-xxxx-x eller 42-xxxxx-x och A-Försäkring 50-xxxxx-xxxxx-x. 

Vad bör man tänka på när man anmäler uppgifter? 

Det lönar sig att anmäla uppgifterna till inkomstregistret så noggrant som möjligt. Genom att till inkomstregistret anmäla även kompletterande uppgifter om anställningsförhållanden och frånvaro slipper du att få begäran om kompletterande uppgifter.  

Vi ber dig fästa uppmärksamhet särskilt vid följande saker när du gör en anmälan till inkomstregistret: 

  • välj anmälningssätt två (2) 
  • fyll i uppgifterna om anställningsförhållanden, som typ, längd, avlöningsform och regelbunden avtalad veckoarbetstid 
  • ange också frånvarouppgifter som period, antal dagar, orsak och lönebelopp 
  • ange kompletterande uppgifter så snart som möjligt, gärna samtidigt med de obligatoriska uppgifterna. 

Varför lönar det sig att anmäla också kompletterande uppgifter? 

Också vid ersättningshandläggning används löneuppgifter som anmälts till inkomstregistret fr.o.m. 1.1.2020. Vid ersättningshandläggning är anmälningssätt 1 inte tillräckligt, utan det behövs kompletterande uppgifter (anmälningssätt 2) för utbetalning av ersättningar för inkomstbortfall. De kompletterande uppgifterna hänför sig nästan utan undantag till inkomstuppgifter som omfattas av den obligatoriska anmälningsskyldigheten. 

När du fyller i uppgifterna tillräckligt noggrant, hjälper du ersättningshandläggningen och besparar dig onödig begäran om kompletterande redogörelser. 

I hurdana situationer kan jag få en begäran om kompletterande redogörelse? 

När det har gått 29 dagar sedan skadedagen, och den skadade blir sjukledig, ändras ersättningen för inkomstbortfall så att den baserar sig på årsarbetsinkomsten. Vid fastställande av årsarbetsinkomsten är vi tvungna att be om kompletterande uppgifter bland annat om löneförhöjningar, frånvaro, rätt till semesterpenning och semesterpenning. Såvitt möjligt utnyttjar vi inkomstregistret för att få uppgifter.  

Kan jag fortfarande lämna löneuppgifter om sjukdomstid eller inkomsterna för fyra veckor innan en skada inträffat i samband med olycksfallsanmälan? 

Ja, det kan du. Det här påskyndar behandlingen av ersättning för inkomstbortfall. 

Yrkesklass 

Vilken uppgift om yrkesklass ska anmälas till inkomstregistret och på vilket sätt? 

Fyll i uppgift om yrkesklass separat för varje anställd enligt det arbete som personen utför.  

Du får vid behov hjälp med att välja rätt yrkesklass från Statistikcentralens avgiftsfria tjänst LuokitusEkspertti genom att välja Yrkesklassificering 2010.  

Yrkesklasser anmäls till inkomstregistret med fem teckens noggrannhet. Om yrkesklassen i tjänsten är kortare än fem tecken, lägg då till det antal nollor som behövs efter yrkesklassen. Inkomstregistret kontrollerar uppgifterna om yrkesklass, det vill säga det borde inte vara möjligt att mata in felaktiga koder. Du hittar yrkesklassificeringen också på Statistikcentralens webbplats.  

Vilken yrkesklass används i arbetsolycksfallsförsäkringen? 

Pohjola Försäkring använder i arbetsolycksfallsförsäkringar de yrkesklasser som är införda i inkomstregistret. 

Vilken yrkesklass ska användas om en person har två olika arbeten? 

Om en anställd utför arbete som hör till två eller flera olika yrkesklasser, anmäls den yrkesklass som det huvudsakliga arbetet hänför sig till. Med huvudsakligt arbete avses arbete som en person utför tidsmässigt mest. 

I vilka situationer ska uppgiften Idrottsman anmälas till inkomstregistret? 

Uppgiften används vid anmälning av prestationer från idrott som betalats t.ex. på basis av ett idrottaravtal. Prestationen kan vara t.ex. lön eller arbetsersättning. Uppgiften används när man endast anmäler prestationer som betalats från idrott.  

En typisk lön för idrottare är lön som betalas till en lagidrottare på basis av spelaravtal. I lönesumman ingår inte lön som överförts till en idrottsfond.  

Uppgiften används inte t.ex. då man anmäler idrottarens övriga löneinkomster som inte kommer från idrott. 

Företagare 

Om man är företagare, var ska det anges i inkomstregistret? 

Om man är företagare, antecknas uppgift om arbetspensionsförsäkring i punkten FöPL. Dessutom anmäls uppgifterna i Typ av undantagssituation:

  • Ingen försäkringsskyldighet (arbetspensionsförsäkring) 
  • Ingen försäkringsskyldighet (arbetslöshetsförsäkring) 
  • Ingen försäkringsskyldighet (arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring). 

Får ett försäkringsbolag löneuppgifter om en företagare från inkomstregistret? 

Nej, det får det inte. För företagarens olycksfallsförsäkring används FöPL-arbetsinkomsten, som finns att få hos företagarens pensionsförsäkringsbolag. 

Specialgrupper 

Vad räknas som specialgrupper? 

Till specialgrupper hör elever och studerande, arbetskraftsutbildning, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, arbetsverksamhet för funktionshindrade och personer med funktionsnedsättning, familjevårdare, patienter på vårdanstalter och förtroendevalda i kommunerna. 

Får man uppgifter om specialgrupper från inkomstregistret? 

Försäkringsbolaget får inga uppgifter om specialgrupper från inkomstregistret. Uppgifter om specialgrupper ska fortfarande anmälas separat till Pohjola Försäkring antingen i tjänsten op.fi eller på pappersblankett. Vid behov kan du be om att få en anmälningsblankett på papper per e-post på adressen palkkailmoitukset@pohjola.fi. 

Hushåll som arbetsgivare 

Hur ska hushållsarbetsgivare anmäla uppgifter? 

Också hushåll ska anmäla löner som de betalat till inkomstregistret senast på den 5:e dagen i den kalendermånad som följer på löneutbetalningsmånaden. Det finns ingen nedre gräns i euro vid anmälan om uppgifter.  

Du kan räkna ut lönen och anmäla uppgifterna till inkomstregistret till exempel i de avgiftsfria tjänsterna SuoraTyö.fi eller Palkka.fi, som sänder en anmälan till inkomstregistret för din räkning. Du kan också anmäla uppgifterna på webblanketten i inkomstregistrets e-tjänst eller av särskilda orsaker på en pappersblankett. 

Om ett hushåll köper en tjänst av ett företag och betalar med en faktura, hur gör man då? 

Hushåll är skyldiga att teckna en arbetsolycksfallsförsäkring för sina anställda om hushållet betalar lönen direkt till de anställda. Om hushållet betalar fakturan för arbetsprestationen till ett företag, är företaget försäkringsskyldigt.