Kuolinpesän hoitaminen

Omaisen kuoleman jälkeen, surun ja luopumisen keskellä, läheisten tulee huolehtia muiden käytännön järjestelyjen lisäksi myös pankkiasioista. Kuolinpesää hoitavana voit kuitenkin ensin keskittyä hautajaisjärjestelyihin. Otamme osaa suruusi ja olemme apunasi pankki- ja vakuutusasioiden hoitamisessa.

Saamme tiedon asiakkaamme kuolemasta yleensä suoraan väestötietojärjestelmästä. Lähetämme kuolinpesän osoitteeseen osanottokirjeen noin kuukauden kuluttua kuolemasta. Saat kirjeen mukana tarkemmat tiedot vainajan asiakkuudesta. Tarvittaessa voit noutaa dokumentit konttorilta.

Miten kuolinpesän hoitaminen etenee?

Mikä on virkatodistus ja mistä saan sen pankkia varten, entä valtakirjan? Omaisen kuoleman jälkeen moni pankkiasia voi askarruttaa. Muista ottaa askel kerrallaan.

  • Tutustu ohjeisiin (Ennen perunkirjoitusta, Perunkirjoitus, Perunkirjoituksen jälkeen) ja kuolinpesää hoitavan muistilistaan. Valtakirjan löydät kohdasta Perunkirjoituksen jälkeen. 
  • Toimita asiakirjat verkossa.

1. Ennen perunkirjoitusta

Virkatodistus vainajasta, laskut ja lainat.

Lue lisää

2. Perunkirjoitus

Perukirjan laatiminen, toimittaminen ja tarkastus. 

Lue lisää

3. Perunkirjoituksen jälkeen

Ositus ja perinnönjako, valtakirja.

Lue lisää

Toimita asiakirjat verkossa

Voit toimittaa meille op.fi-palvelussa seuraavia kuolinpesän asiakirjoja: virkatodistus, p­erukirja liitteineen ja valtakirja. Huomioithan, että kuolinpesän laskut tulee maksaa konttorissa. Voit kirjautua ja tunnistautua yleisimmillä suomalaisilla pankkitunnuksilla.