5 kysytyintä kysymystä vakuutuksiin liittyen

Yhteiselomme aikana mieleesi saattaa nousta erilaisia epäselvyyksiä. Kokosimme tälle sivulle viisi kysymystä, joita kysytään meiltä eniten.

Jos haluat hoitaa puolison tai täysi-ikäisen lapsen vakuutusasioita

Jotta voit hoitaa puolisosi tai täysi-ikäisen lapsesi vakuutus- tai vahinkoasioita, sinulla tulee olla valtakirja vakuutuksenottajalta. Valtakirja oikeuttaa hoitamaan valtuuttajan kaikkia vakuutus- ja vahinkoasioita pois lukien edunsaajan ilmoittaminen, terveysselvityksen täyttäminen tai kolmannen henkilön valtuuttaminen. 

Valtakirjan perustella voit asioida puhelimitse, verkkopalvelussa tai konttorilla ja nähdä valtuuttajan vakuutukset omassa verkkopalvelussasi. Muista, että toisen henkilön vakuutusasioiden käsittely vaatii sinulta aina tunnistautumisen myös puhelimitse ja konttorilla.

Valtakirjan pääsee antamaan vakuutusten verkkopalvelussa:

1. Kirjaudu sisään omilla pankkitunnuksillasi
2. Valitse Vakuutukset-osiosta Valtakirjat

Mikäli käytössä ei ole verkkopalvelua, yksilöidyn valtakirjan vakuutus- ja vahinkoasioiden hoitamiseen voi antaa myös paperisena. Paperisen valtakirjan voi toimittaa täytettynä ja allekirjoitettuna lähimmälle konttorillemme tai postitse alla olevaan osoitteeseen. Valmiin valtakirjapohjan löydät tästä.

Pohjola Vakuutus Oy
Tunnus 5010454
00003 VASTAUSLÄHETYS

Jos haluat hoitaa läheisen kuolinpesän vakuutusasioita

Kun vakuutuksenottaja on kuollut tai kun vakuutus on kuolinpesän nimissä, voit kuolinpesän osakkaana saada tietoa kuolinpesän vakuutuksista virkatodistuksella tai perukirjalla, josta kuolinpesän osakkuus käy ilmi.

Kuolinpesän vakuutusasioiden hoitaminen ja vakuutusten muutokset edellyttävät kuitenkin virkatodistuksen tai perukirjan lisäksi valtakirjaa, jossa kuolinpesän kaikki osalliset valtuuttavat valitun osakkaan tai valitut osakkaat hoitamaan kuolinpesän vakuutusasioita. Jos vainajalla on testamentti, on siitä toimitettava kopio vakuutusyhtiölle, ja tällöin myös testamentinsaajalta edellytetään valtuutus. Tarvittavat dokumentit voi toimittaa verkkoviestin liitteenä tai konttorille. Konttorilla asioidessa tarvitaan lisäksi henkilöllisyystodistus.

Voit tulostaa kuolinpesän valtakirjapohjan tästä.

Mikäli kuolinpesälle on määrätty pesänselvittäjä tai -jakaja, vain hänen on mahdollista tehdä muutoksia kuolinpesän vakuutusturvaan. Tällöin asiasta tulee toimittaa oikeuden päätös.

Oma arkisto on sähköisten vakuutus- ja pankkiasiakirjojen postilaatikko, jonka löydät op.fi-verkkopalvelusta ja OP-mobiilista. Sinne voit vastaanottaa esimerkiksi vakuutuskirjoja ja -laskuja, jotka pysyvät automaattisesti arkistoituna kolmen vuoden ajan. Voit halutessasi myös tulostaa sieltä asiakirjoja talteen. 

Näin löydät Oman arkiston op.fi-verkkopalvelusta:

1. Kirjaudu sisään verkkopalveluun minkä tahansa pankin tunnuksilla
2. Valitse ylävalikosta nimesi alta Oma arkisto.

Näin löydät Oman arkiston OP-mobiilista:

1. Kirjaudu sisään OP-mobiiliin minkä tahansa pankin tunnuksilla
2. Navigoi alavalikosta Muut-osioon
3. Klikkaa Oma profiili
4. Valitse Oma arkisto sivun alalaidasta.

Mitä vakuutusasiakirjoja on olemassa?

Vakuutuskirja on asiakirja, josta näet voimassa olevien vakuutustesi sopimusehdot ja turvan kattavuuden. Jos siis tarvitset lisätietoa nykyisistä vakuutuksistasi, vakuutuskirja on oikea paikka asian selvittämiseen. Saat uuden vakuutuskirjan joko postitse tai sähköisesti kerran vuodessa. 

Lue lisää myös vakuutuslaskuista ja tilaa e-lasku täällä. Jos tarvitset vakuutustodistusta, löydät ohjeet sen tilaamiselle täältä.

Sinulle lähetettyjen laskujen kopiot löydät Omasta arkistostasi, kun kirjaudut op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Omassa arkistossa voit tarkastella vakuutuslaskun kopion lisäksi myös vakuutuskautesi vakuutuskirjaa sekä sen mukana saapunutta saatetta.

Vakutuuslaskusta löydät esimerkiksi laskun numeron, asiakastunnuksen, vakuutus- ja laskutuskauden sekä sen, onko OP-bonuksia käytetty laskun maksamiseen. Voit tarkastella esimerkkilaskua täällä ja lukea lisää, mistä kohtaa laskua löydät tarvitsemasi tiedon.

Jos vahinko sattuu, löydät toimintaohjeet Pohjola Vahinkoapu -palvelusta. Kerro sattunut vahinko, niin Vahinkoapu etsii ohjeet ja sinua auttavien lääkäri-, korjaamo- ja huoltoliikekumppaneiden yhteystiedot. Kun asioit kumppanillamme vahinkotilanteessa, sinun ei tarvitse tehdä itse vahinkoilmoitusta ja hakea korvausta, sillä kumppanimme hoitaa sen puolestasi. 

Uuden vahinkoilmoituksen tekeminen

Jos Vahinkoapu ohjaa tekemään vahinkoilmoituksen itse, voit tehdä sen op.fi-verkkopalvelussa tai OP-mobiilissa.

Vahinkoilmoitus op.fi-palvelussa:

1. Kirjaudu op.fi-palveluun minkä tahansa pankin tunnuksilla
2. Navigoi Vahingot-osioon
3. Valitse Ilmoita vahingosta
4. Valitse, kenelle sattuneesta vahingosta ja mistä vakuutuksesta haluat hakea korvausta.

Vahinkoilmoitus OP-mobiilissa:

1. Kirjaudu OP-mobiiliin
2. Navigoi Pohjola Vakuutus -osioon
3. Valitse Ilmoita vahingosta
4. Valitse, kenelle sattuneesta vahingosta ja mistä vakuutuksesta haluat hakea korvausta.

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Mikäli vahinkoilmoituksen käsittely edellyttää tositteiden lähettämistä, voit lisätä ne vahinkoilmoitukseen jälkikäteen tekemällä vahingosta lisäselvityksen.

Vakuutusasioitasi pääset hoitamaan verkkopalveluissamme, oletpa sitten Osuuspankin asiakas tai et. Vakuutusten verkkopalveluun voit kirjautua minkä tahansa pankin tunnuksilla. Jos käytössäsi on muun kuin Osuuspankin verkkopankkitunnukset, valitse kirjautuessasi kohta ''Muut tunnistustavat''.

Myös OP-mobiilia voit käyttää muiden pankkien tunnuksilla. OP-mobiilin voit ladata maksutta älylaitteesi sovelluskaupasta.