5 kysytyintä kysymystä vakuutuksiin liittyen

Yhteiselomme aikana mieleesi saattaa nousta erilaisia epäselvyyksiä. Kokosimme tälle sivulle viisi kysymystä, joita kysytään meiltä eniten.

Jos haluat hoitaa puolison tai täysi-ikäisen lapsen vakuutusasioita

Jotta voit hoitaa puolisosi tai täysi-ikäisen lapsesi vakuutus- tai vahinkoasioita, sinulla tulee olla valtakirja vakuutuksenottajalta. Valtakirja oikeuttaa hoitamaan valtuuttajan kaikkia vakuutus- ja vahinkoasioita pois lukien edunsaajan ilmoittaminen, terveysselvityksen täyttäminen tai kolmannen henkilön valtuuttaminen. 

Valtakirjan perustella voit asioida puhelimitse, digipalveluissa tai konttorilla ja nähdä valtuuttajan vakuutukset omissa digipalveluissasi. Muista, että toisen henkilön vakuutusasioiden käsittely vaatii sinulta aina tunnistautumisen myös puhelimitse ja konttorilla.

Valtakirjan pääsee antamaan op.fi-palvelussa:

1. Kirjaudu sisään minkä tahansa pankin tunnuksilla.
2. Valitse Vakuutukset-osiosta "Valtakirjat".

Mikäli käytössä ei ole digipalvelua, yksilöidyn valtakirjan vakuutus- ja vahinkoasioiden hoitamiseen voi antaa myös paperisena. Paperisen valtakirjan voi toimittaa täytettynä ja allekirjoitettuna lähimmälle konttorillemme tai postitse alla olevaan osoitteeseen. Valmiin valtakirjapohjan löydät tästä.

Pohjola Vakuutus Oy
Tunnus 5010454
00003 VASTAUSLÄHETYS

Jos haluat hoitaa läheisen kuolinpesän vakuutusasioita

Kun vakuutuksenottaja on kuollut tai kun vakuutus on kuolinpesän nimissä, voit kuolinpesän osakkaana saada tietoa kuolinpesän vakuutuksista virkatodistuksella tai perukirjalla, josta kuolinpesän osakkuus käy ilmi.

Kuolinpesän vakuutusasioiden hoitaminen ja vakuutusten muutokset edellyttävät kuitenkin virkatodistuksen tai perukirjan lisäksi valtakirjaa, jossa kuolinpesän kaikki osalliset valtuuttavat valitun osakkaan tai valitut osakkaat hoitamaan kuolinpesän vakuutusasioita. Jos vainajalla on testamentti, on siitä toimitettava kopio vakuutusyhtiölle, ja tällöin myös testamentinsaajalta edellytetään valtuutus. Tarvittavat dokumentit voit toimittaa konttorille tai lähettämällä viestin OP:n digipalvelussa. Konttorilla asioidessa tarvitaan lisäksi henkilöllisyystodistus.

Voit tulostaa kuolinpesän valtakirjapohjan tästä.

Mikäli kuolinpesälle on määrätty pesänselvittäjä tai -jakaja, vain hänen on mahdollista tehdä muutoksia kuolinpesän vakuutusturvaan. Tällöin asiasta tulee toimittaa oikeuden päätös.

Oma arkisto on sähköisten vakuutus- ja pankkiasiakirjojen postilaatikko, jonka löydät op.fi-palvelusta ja OP-mobiilista. Sinne voit vastaanottaa esimerkiksi vakuutuskirjoja ja -laskuja, jotka pysyvät automaattisesti arkistoituna kolmen vuoden ajan. Voit halutessasi myös tulostaa sieltä asiakirjoja talteen. 

Näin löydät oman arkiston op.fi-palvelusta:

1. Kirjaudu sisään digipalveluun minkä tahansa pankin tunnuksilla.
2. Valitse ylävalikosta nimesi alta "Oma arkisto".

Näin löydät oman arkiston OP-mobiilista:

1. Kirjaudu sisään OP-mobiiliin minkä tahansa pankin tunnuksilla.
2. Navigoi alavalikosta Muut-osioon.
3. Klikkaa "Oma profiili".
4. Valitse sivun alalaidasta "Oma arkisto".

Mitä vakuutusasiakirjoja on olemassa?

Vakuutuskirja on asiakirja, josta näet voimassa olevien vakuutustesi sopimusehdot ja turvan kattavuuden. Jos siis tarvitset lisätietoa nykyisistä vakuutuksistasi, vakuutuskirja on oikea paikka asian selvittämiseen. Saat uuden vakuutuskirjan joko postitse tai sähköisesti kerran vuodessa. 

Lue lisää myös vakuutuslaskuista ja tilaa e-lasku täällä. Jos tarvitset vakuutustodistusta, löydät ohjeet sen tilaamiselle täältä.

Sinulle saapuneet kodin, terveyden ja omaisuuden vakuutuslaskut löydät Laskut vakuutuksista -sivulta, kun kirjaudut op.fi-palveluun. OP-mobiilista löydät laskut Vakuutukset-osion kohdasta "Katso laskut".

Sivulta näet sekä avoimet että maksetut vakuutuslaskusi viimeisen kolmen vuoden ajalta. Jos et voi maksaa vakuutuslaskua eräpäivänä ja tarvitset lisää maksuaikaa, voit pyytää sitä helposti samalla sivulla. 

Vakuutuslaskut näet, jos olet vakuutuslaskun maksaja. Valtakirjalla laskuja ei näe.

Vakutuuslaskusta löydät esimerkiksi laskun numeron, asiakastunnuksen, vakuutus- ja laskutuskauden sekä sen, onko OP-bonuksia käytetty laskun maksamiseen. Voit tarkastella esimerkkilaskua täällä ja lukea lisää, mistä kohtaa laskua löydät tarvitsemasi tiedon.

Jos vahinko sattuu, löydät toimintaohjeet Pohjola Vahinkoapu -palvelusta. Kerro sattunut vahinko, niin Vahinkoapu etsii ohjeet ja sinua auttavien lääkäri-, korjaamo- ja huoltoliikekumppaneiden yhteystiedot. Kun asioit kumppanillamme vahinkotilanteessa, sinun ei tarvitse tehdä itse vahinkoilmoitusta, sillä kumppanimme hoitaa sen puolestasi. 

Uuden vahinkoilmoituksen tekeminen

Jos Vahinkoapu ohjaa tekemään vahinkoilmoituksen itse, voit tehdä sen op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa.

Vahinkoilmoitus op.fi-palvelussa:

1. Kirjaudu op.fi-palveluun minkä tahansa pankin tunnuksilla.
2. Navigoi Vahingot-osioon.
3. Valitse "Ilmoita vahingosta".
4. Valitse, kenelle sattuneesta vahingosta ja mistä vakuutuksesta haluat hakea korvausta.

Vahinkoilmoitus OP-mobiilissa:

1. Kirjaudu OP-mobiiliin.
2. Navigoi Pohjola Vakuutus -osioon.
3. Valitse "Ilmoita vahingosta".
4. Valitse, kenelle sattuneesta vahingosta ja mistä vakuutuksesta haluat hakea korvausta.

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Mikäli vahinkoilmoituksen käsittely edellyttää tositteiden lähettämistä, voit lisätä ne vahinkoilmoitukseen jälkikäteen tekemällä vahingosta lisäselvityksen.

Vakuutusasioitasi pääset hoitamaan digipalveluissamme, oletpa sitten OP:n asiakas tai et. Vakuutusten digipalveluun voit kirjautua minkä tahansa pankin tunnuksilla. Jos käytössäsi on muun kuin OP:n tunnukset, valitse kirjautuessasi kohta ''Muut tunnistustavat''.

Myös OP-mobiilia voit käyttää muiden pankkien tunnuksilla. OP-mobiilin voit ladata maksutta älylaitteesi sovelluskaupasta.