Du kan göra ändringar i ankomna e-fakturor
Du kan se på ankomna e-fakturor. Status anger om fakturan inte är godkänd, är godkänd eller väntar på förfallodagen eller annat (till exempel under behandling, återkallad eller bristfällig). Om du har redan betalat e-fakturan, ingen status anges i ankomna e-fakuror. I ankomna e-faktuor ser du de ankomna e-fakturorna och följande status:
-
Inte godkänd, varvid e-fakturabetalningen inte ännu har godkänts för betalning. Du kan ännu göra ändringar i förfallodagen, betalningskontot eller beloppet. Du kan till exempel betala fakturan genast när den kommer till nättjänsten utan att vänta till förfallodagen.
-
Godkänd betalning som väntar på förfallodag. Du kan fram till förfallodagen göra ändringar i förfallodagen, betalningskontot och beloppet.
-
Annan, till exempel återkallad, varvid betalningsuppdraget som gäller e-fakturan har tagits bort, eller så har faktureraren sänt en återkallelsebegäran.
I OP-mobilen ser du de ankomna e-fakturorna på ingångssidan under Betalningar. Beroende på status finns de under Inte godkända eller Godkända. Du kan göra ändringar i en ankommen e-faktura genom att klicka på betalningen som du vill ändra.
Du kan också välja att en e-faktura ska betalas automatiskt. Då behöver fakturorna inte godkännas separat. Debiteringen görs automatiskt på förfallodagen.
Du kan beställa ett meddelande om en ankommen e-faktura
Du kan beställa ett meddelande om en ankommen e-faktura som e-post eller som textmeddelande. För ett textmeddelande debiteras en avgift enligt servicetariffen.
Alternativt eller dessutom kan du beställa meddelanden om e-fakturor till OP-mobilen. Appen påminner dig om en e-faktura inte har godkänts senast på förfallodagen.
Du kan beställa e-fakturor på förhand
Du behöver inte alltid vänta på den första pappersfakturan, utan du kan beställa e-fakturor på förhand. Du kan söka rätt fakturerare utifrån faktuerarens namn, FO-nummer eller kontonummer. Du behöver en identifieringsuppgift av faktureraren så att din e-fakturabeställning riktas till rätt kundrelation.
I OP-mobilen kan du beställa e-fakturor på ingångssidan och där Betalningar – E-fakturor – Beställ och ändra e-fakturor.