Så fort du gör en spärrningsanmälan, övergår ansvaret för betalkortet till banken och vi stänger ditt kort omgående. Gör detta även om din telefon är borttappad och du har Pivo, Apple Pay eller Google Pay som du har lagt detta betalkort till. På så sätt kommer du inte att förlora dina pengar om någon använder ditt kort utan tillstånd.
Främmande credit- eller debit-korttransaktioner
Gör omedelbart en reklamation, dvs. en begäran om rättelse, om du på ditt kontoutdrag eller din kreditkortsfaktura upptäcker korttransaktioner eller kreditöverföringar som du inte känner igen. Om ditt kort eller kortinformation har stulits, gör även en brottsanmälan.
Observera att biluthyrningsfirmor har rätt att debitera obetalda tankningar, vägtullar och böter i efterskott. Hotell har i enlighet med bokningsvillkoren rätt att ta betalt om en gäst uteblir utan att ha avbokat (en s.k. no show-avgift). Hotell får också debitera obetalda köp från minibaren i efterskott.
Avtalsbrott vid kreditkortstransaktioner
Du har rätt att lämna en reklamation om inköp som betalats med kreditegenskapen på ditt kort, om du inte fått den tjänst eller produkt som du betalat för, eftersom försäljarföretaget gjort sig skyldig till en avtalsförseelse.
Exempel på försäljarföretagets avtalsbrott:
- Du har inte fått de varor eller tjänster som du har betalat för.
- En transaktion har debiterats två gånger.
- Varan eller tjänsten är inte avtalsenlig
Försök alltid först utreda ärendet direkt med försäljarföretaget eftersom du är skyldig att påvisa försäljarens avtalsbrott. Gör omgående en reklamation till kreditgivaren, i detta fall OP, då det är klart att säljaren begått ett avtalsbrott. I begäran om rättelse behöver vi noggranna uppgifter om vad som hänt. Om alla begärda uppgifter och bilagor inte har lämnats in, kan behandlingen av begäran dra ut på tiden eller förhindras. Om varorna eller tjänsterna har köpts av en privatperson gäller inte konsumentskyddslagen för transaktionen. Vid transaktioner mellan privatpersoner finns därför ingen reklamationsrätt mot banken. En vara eller tjänst anses köpt av en privatperson även när den har köpts från en företagsdriven marknadsplats eller annan liknande tjänst där försäljningen sker mellan privatpersoner.
Återbetalning av kortbetalning i ett konkursfall
Du har rätt till gottgörelse för inköp som du betalat med kreditegenskapen på ditt kort, om du på grund av säljarens konkurs inte fått den tjänst eller produkt som du betalat för.
Du kan också lämna en reklamation om inköp som betalats med debitegenskapen på ditt kort, om du inte får ersättning av konkursboet eller en annan part. I detta fall utreder vi huruvida det enligt Visas internationella regler är möjligt att få dina pengar tillbaka av säljarens bank.