Om ditt kort försvinner, stjäls eller slukas av en automat eller om det finns transaktioner på kortet som du inte känner igen, ska du omedelbart spärra kortet genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (öppet dygnet runt).
Så fort du gör en spärrningsanmälan, övergår ansvaret för betalkortet till banken och vi stänger ditt kort omgående. Gör detta även om din telefon är borttappad och du har Pivo, Apple Pay eller Google Pay som du har lagt detta betalkort till. På så sätt kommer du inte att förlora dina pengar om någon använder ditt kort utan tillstånd.
Främmande credit- eller debit-korttransaktioner
Gör omedelbart en reklamation, dvs. en begäran om rättelse, om du på ditt kontoutdrag eller din kreditkortsfaktura upptäcker korttransaktioner eller kreditöverföringar som du inte känner igen. Om ditt kort eller kortinformation har stulits, gör även en brottsanmälan.
Observera att biluthyrningsfirmor har rätt att debitera obetalda tankningar, vägtullar och böter i efterskott. Hotell har i enlighet med bokningsvillkoren rätt att ta betalt om en gäst uteblir utan att ha avbokat (en s.k. no show-avgift). Hotell får också debitera obetalda köp från minibaren i efterskott.
Credit-korttransaktioner vid avtalsbrott
Du är berättigad till att reklamera inköp gjorda med kreditskortets credit-funktion ifall du inte fått den tjänst eller produkt du betalat för då försäljaren gått i konkurs eller gjort sig skyldig till avtalsbrott.
Exempel på avtalsbrott:
- Du har inte fått de varor eller tjänster som du har betalat för.
- En transaktion har debiterats två gånger.
- Varan eller tjänsten är inte avtalsenlig
Försök alltid först utreda ärendet direkt med försäljaren eftersom du är skyldig att påvisa försäljarens avtalsbrott. Gör omgående en reklamation till kreditgivaren, i detta fall OP, då det är klart att säljaren begått ett avtalsbrott. I begäran om rättelse behöver vi noggranna uppgifter om vad som hänt. Om alla begärda uppgifter och bilagor inte har lämnats in, kan behandlingen av begäran dra ut på tiden eller förhindras.