Mies kannettavalla tietokoneella.

Kortreklamation

Obs. om din kortreklamation är relaterad till coronaviruset, så läs vänligen först Coronaviruset - frågor och svar

 

Gör omgående en reklamation (begäran om rättelse), om

  • du på ditt kontoutdrag eller din kreditkortsfaktura upptäcker korttransaktioner som du inte känner igen
  • säljaraffären har gått i konkurs


Om reklamationen gäller säljarens avtalsbrott, ska du först försöka reda ut ärendet med säljaren, till exempel

  • en transaktion har debiterats två gånger
  • du har inte fått varor som du har betalat för
  • en vara motsvarar inte beställningen

Om du inte lyckas reda ut ärendet med säljaren, ska du göra en begäran om rättelse.

För att vi ska kunna behandla din rättelsebegäran behöver vi exakta uppgifter om det som har hänt. Fyll därför i blanketten för reklamation eller begäran om rättelse omsorgsfullt och räkna upp alla transaktioner som du vill reklamera. Till begäran om rättelse kan du bifoga t.ex. en kopia av kontoutdraget eller kreditkortsfakturan, där du har markerat de transaktioner som du vill reklamera. Bifoga också kopior av allt sådant material som kan bevisa din rätt till reklamationen, t.ex. en kopia av eventuell korrespondens mellan dig och säljaren, beställningsbekräftelsen och kvittot. Behandlingen av begäran om rättelse kan försenas eller förhindras, om inte alla begärda bilagor lämnas in med blanketten för begäran om rättelse.

Om din reklamation gäller korttransaktioner som du inte själv har gjort, ska du omgående spärra ditt kort genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (24/7). Gör också en polisanmälan och lämna in en kopia av den som bilaga till begäran om rättelse. Polisen undersöker brottet på basis av din anmälan.

Observera att biluthyrningsfirmor har rätt att debitera obetalda tankningar, vägtullar och böter i efterskott och att hotell och rederier har rätt att debitera till exempel obetalda köp från minibaren i efterskott. Hotell har dessutom rätt att debitera en s.k. no-show-avgift enligt bokningsvillkoren vid en bokning som inte utnyttjats eller avbokats.

Så gör du en begäran om rättelse

Fyll i reklamationsblanketten på nätet.

Du kan också sända blanketten per post till adressen:

OP Kundtjänst
Kod: 5021582
00003 SVARSFÖRSÄNDELSE