Ett betalningsuppdrag anses vara lämnat när betalarens bank mottagit det på bankens kontor eller i en elektronisk tjänst på ett sätt som banken godkänner. Ett betalningsuppdrag kan inte lämnas med ett kundmeddelande i en elektronisk tjänst.
Begynnelsedagen för ett uppdrag som tagits emot på en bankdag före den tidsfrist för inlämning av betalningsuppdrag/material som nämns i tabellen, den så kallade cut off-tiden, är ifrågavarande bankdag och begynnelsedagen för ett uppdrag som tagits emot efter tidsfristen är senast följande bankdag. Bankdag är en dag då betalarens eller betalningsmottagarens bank har öppet så att den för sin del kan genomföra en betalningstransaktion.
Begynnelsedagen för ett betalningsuppdrag som tagits emot under en dag som inte är bankdag är senast följande bankdag, om betalningen sker till ett finansinstitut utanför OP Gruppen eller om betalningen inte är i euro.
På skärtorsdag och nyårsafton eller vid övriga exceptionella öppettider, som meddelas separat, iakttas de tidsfrister som anges inom parentes nedan.
Betjäningstiderna för våra vanligaste tjänster, de så kallade cut off-tiderna (exceptionella öppettider i parentes)
OP:s digitala tjänster
|
|
Girering i realtid inom OP Gruppen
|
24.00
|
SEPA-betalningar med samma valuteringsdag till övriga finansinstitut
|
14.00
|
SEPA-betalningar
|
21.00
|
Utlandsbetalningar
|
16.50 (12.00)
|
Kontorstjänster, enligt kassatjänsternas öppettider, dock senast:
|
|
SEPA-betalningar
|
21.00
|
Utlandsbetalningar
|
16.00 (11.50)
|
Expressbetalning i realtid
|
16.00 (13.30)
|
OP:s API-lösningar för betalningar:
|
|
Girering i realtid inom OP Gruppen
|
24.00
|
SEPA-betalningar med samma valuteringsdag till övriga finansinstitut
|
14.00
|
SEPA-betalningar
|
21.00
|
SEPA-expressbetalning i realtid
|
24.00
|
Företagets bankförbindelse (Web Services) och materialöverföringskanalerna i OP:s digitala tjänster för företag:
|
|
SEPA-betalningar med samma valuteringsdag till övriga finansinstitut
|
14.00
|
SEPA-betalningar och periodiska SEPA-betalningar (C2B)
|
18.00
|
Utlandsbetalningar (C2B)
|
17.00 (12.00)
|
SEPA-expressbetalning i realtid
|
24.00
|
Expressbetalningar i materialform*
|
18.00
|
(*En SEPA-expressbetalning som avvisas styrs om till POPS-systemet om den har URGP-kod och har sänts senast klockan 15.00 (12.00)
Returdata Betalda fakturor (camt-returdata) bildas klockan 12, 15, 18 och 21.30 över de betalningar som lyckats fram till dess.
Betalningar som avvisats vid debitering eller som saknat täckning rapporteras i Returdata gällande utbetalning (3 fasens pain-returdata), som bildas och kan hämtas via Företagets bankförbindelse (Web Services) eller materialöverföringskanalen i OP:s digitala tjänster för företag ungefär en halv timme efter behandlingen av materialet. För betalningar markerade som SEPA-expressbetalningar som avvisats vid kreditering produceras extra pain-returdata gällande utbetalning efter att returdata för debiteringen har bildats. Orsakskoden och förklaringen för avvisandet anger varför SEPA-expressbetalningen inte kunde överföras till mottagaren.