Användning, beställning och byte av OP:s nyckeltalslista

Med OP:s koder får du en personlig användarkod, ett lösenord och en nyckeltalslista. Förvara dem så att ingen annan kommer åt dem. Med hjälp av koderna får du också en Mobilnyckel som du använder med OP-mobilen. Om du sköter ärenden mestadels med mobila enheter, rekommenderar vi att du använder Mobilnyckeln i stället för nyckeltalslistan.

Hur fungerar nyckeltalslistan?

Med nyckeltalslistan identifierar du dig i OP:s digitala tjänster och i andra tjänster på nätet. När du väljer nyckeltalslistan som identifieringssätt behöver du

  • din användarkod
  • ditt lösenord
  • din nyckeltalslista
  • en telefon med vilken du vid behov kan ta emot textmeddelanden för bekräftelse av en betalning eller inloggning i tjänsten op.fi. Telefonen måste vara din egen och personlig. En telefon i gemensamt bruk lämpar sig alltså inte för det här. 

Om du använder din nyckeltalslista för att sköta ärenden behöver du en telefon med vilken du kan ta emot textmeddelanden för bekräftelse. Vi skickar bekräftelsemeddelandena från numret +358 40 711 8180 och de är undertecknade av OP. Observera att vi inte kräver en bekräftelse per textmeddelande varje gång.

Så använder du nyckeltalslistan

  1. Försäkra dig om att du håller på att logga in i OP:s digitala tjänst eller någon annan tillförlitlig tjänst. Ge aldrig dina koder på en webbplats som du har kommit till via en länk som du har fått till exempel i ett textmeddelande eller per e-post.
  2. Välj Nyckeltalslista som identifieringssätt. Mata in din användarkod och ditt lösenord i tjänsten. 
  3. Tjänsten ber om ett nyckeltal i slumpmässig ordning. Sök det tal på din nyckeltalslista som motsvarar det ordningstal som uppges i tjänsten eller i textmeddelandet. Skriv nyckeltalet i fältet i tjänsten och välj Bekräfta. 
  4. Välj Fortsätt.

Observera att tjänsten ber om ett nyckeltal varje gång du bekräftar eller betalar något. Vid behov skickas också annars en bekräftelsebegäran per textmeddelande till det nummer som du har anslutit till din kod.

Så får du en ny nyckeltalslista

Vi skickar automatiskt en ny nyckeltalslista till dig när du har 20 nyckeltal kvar på din nuvarande nyckeltalslista. Vi postar den nya nyckeltalslistan till den adress som finns i dina kunduppgifter.

Du kan också själv beställa en ny nyckeltalslista i tjänsten op.fi eller genom att kontakta OP:s kundtjänst. Om din lista har försvunnit eller om nyckeltalen på den har tagit slut, kan du inte beställa en ny lista på nätet, utan du får den endast via kundtjänsten eller på din närmaste andelsbank. Ta i så fall med dig ditt pass eller identitetskort. 

Så byter du nyckeltalslista 

Du måste byta nyckeltalslista innan talparen på din lista tar slut. 

När du byter nyckeltalslista ska du själv aktivera den nya nyckeltalslistan i tjänsten op.fi. För att aktivera den nya nyckeltalslistan behöver du din nuvarande, alltså din gamla nyckeltalslista med minst tre oanvända nyckeltal kvar. 

Du behöver också den nya nyckeltalslistan, där du ser den nya listans tiosiffriga aktiveringskod.

Nummer för tilläggsbekräftelse – vad betyder tilläggsbekräftelse och hur fungerar den?

Tilläggsbekräftelsen är en säkerhetsfunktion som ger skydd mot missbruk. Numret för tilläggsbekräftelse är det telefonnummer som anslutits till din kod. Till det skickar vi vid behov ett textmeddelande med uppgifter om en pågående transaktion och anvisningar om hur du bekräftar den.

När du får en bekräftelsebegäran per textmeddelande, ska du alltid noggrant kontrollera innehållet i meddelandet. Om uppgifterna i textmeddelandet stämmer överens med uppgifterna om den transaktion som du har inlett, kan du godkänna transaktionen. Om uppgifterna i meddelandet avviker från transaktionsuppgifterna, ska du inte godkänna transaktionen. Vi skickar textmeddelandena från numret +35840 7118180 och de är undertecknade av OP.

Om du får en bekräftelsebegäran per textmeddelande när du inte själv använder din kod eller om uppgifterna i meddelandet inte stämmer överens med transaktionen du håller på med, ska du spärra dina koder genom att kontakta OP:s kundtjänst eller OP Spärrtjänsten (24 h). Spärra dina koder också om du misstänker att de kommit i fel händer. Du får nya koder genom att besöka vårt kontor. Kom ihåg att ta med ditt pass eller identitetskort.