Kort

Vanliga frågor

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan debit- och credit-betalningar?

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan offline- och online-kort?

Funktioner – Vad ersätter Produktskyddsförsäkringen som ingår i mitt kort?

Betalning med kort – Vad är kortets säkerhetskod CVC och var finns den?

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Mobilbetalning – Vad är Apple Pay?

Mobilbetalning – Vad är Google Pay?

Kredit – Kan jag betala en faktura med kredit eller överföra kredit till mitt konto?

Kredit – Hur kan jag höja kreditgränsen för mitt kreditkort?

Kredit – Undrar du över något på kreditkortsfakturan?

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Hur kan jag kontrollera en bortglömd PIN-kod?

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Vad kan jag göra?

Säkerhet – Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort? 

Säkerhet – Jag känner inte igen alla korttransaktioner. Vad ska jag göra?

Säkerhet – Mitt kort har försvunnit eller stulits. Vad ska jag göra?

Kortändringar – Hur beställer jag ett kort som ersätter mitt nuvarande kort? 

Kortändringar – Hur byter jag kort till exempel från OP Classic till OP Gold?

Kortändringar – Hur gör jag en namnändring? 

Kortändringar – Hur byter jag bakgrundsfärg på mitt kort?

Kortändringar – Hur ansluter jag K-Plussa till mitt kort?

Kortändringar – Uppdateras kortuppgifterna automatiskt i strömningstjänster? 

Avslutning av kort – Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan debit- och credit-betalningar?

Debit-betalningarna debiteras ett bankkonto. Credit-betalningarna debiteras ett kreditkonto. Du får du en faktura på credit-betalningarna en gång per månad. När du har fått fakturan kan du utnyttja den ränte- och avgiftsfria betaltiden och betala hela beloppet på en gång eller så kan du utnyttja kreditfunktionen och betala fakturan i delar.

Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren om kreditkortsfaktureringen på en egen sida.

Läs mer om faktureringen av kreditkort

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan offline- och online-kort?

Alla OP:s kort är offline-kort, utom OP Basic (och OP Electron) som är ett online-kort. När en kund betalar med ett OP Basic-kort (och OP Electron) kontrolleras det alltid att det finns pengar på kontot. Det kräver att betalterminalen kontaktar banken. Om betalterminalen inte får kontakt med banken, kan inte kontrollen göras. Då går det inte att betala med kortet. Därför fungerar online-kort inte alltid i tåg, på båtar, på flygplan eller exempelvis i parkeringsautomater. Offline-kort däremot fungerar också i de situationerna. Mobilbetalningar såsom Apple Pay och Google Pay fungerar överallt där de kort som anslutits till dem fungerar. OP-mobilen skickar inte meddelanden om offline-korttransaktioner, alltså om situationer där betalterminalen inte kontaktar banken.

Funktioner – Vad ersätter Produktskyddsförsäkringen som ingår i mitt kort?

Produktskyddsförsäkringen hör till kreditkort för ägarkunder. Den ingår automatiskt i ägarkundernas alla OP Classic-, OP Gold-, OP Platinum- och OP Duo-kort. 

Produktskyddets skade- och stöldförsäkring skyddar credit- och debit-inköp som en ägarkund gör med sitt kreditkort. För OP Gold, OP Platinum och OP Duo gäller skyddet i ett år från inköpstidpunkten, för OP Classic gäller det i ett halvt år. För inköp gjorda före 1.11.2021 gäller skyddet i 180 dagar. 

Läs mer om Produktskydd 

Om en skada inträffar, gör en skadeanmälan

Om en vara är felaktig, ta kontakt med säljaren. Om en vara går sönder, ansök om ersättning ur Produktskyddsförsäkringen. Gör en skadeanmälan i OP-mobilen eller op.fi. Du kan också anmäla en skada genom att ringa vår ersättningstjänst. 

Läs mer om hur du anmäler en skada 

Betalning med kort – Vad är kortets säkerhetskod CVC och var finns den?

På OP:s kombikort ser du kreditkortets nummer (credit) på kortets framsida. 

Kreditkortets (credit) tresiffriga säkerhetskod, det vill säga CVC, finns på kortets baksida bredvid underteckningsfältet.

Bankkortets (debit) nummer finns på kortets baksida. Direkt efter det finns bankkortets tresiffriga säkerhetskod, det vill säga CVC.

Säkerhetskoden kan också kallas CVV.

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Det lönar sig att betala alla inköp på nätet med kreditkort. För att bekräfta en betalning behöver du OP:s koder och en Mobilnyckel.

Med ett K-Plussa Maksuaika-kort kan du bekräfta betalningar också enbart med Mobilnyckeln. Du kan ta i bruk Mobilnyckeln med vilken banks koder som helst.

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Du kan betala utomlands med OP:s alla betalkort. I vissa länder är kortbetalningar ovanligare, och kontanter används mer allmänt.

Mobilbetalning – Vad är Apple Pay?

Apple Pay är en mobilbetalningstjänst som tillhandahålls av Apple. Du kan lägga till dina OP-Visa-kort i Apple Wallet och betala med Apple Pay i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din Apple-enhet. Läs svaren på de vanligaste frågorna om Apple Pay

Mobilbetalning – Vad är Google Pay?

Google Pay är en mobilbetalningsapp med vilken du betalar smidigt med en Android-enhet eller en smartklocka i butiker, på nätet och i appar. Du kan också betala med en smartklocka med operativsystemet Wear OS.När du betalar behöver du varken kort eller kortuppgifter, utan betalningen görs med din enhet. Läs svaren på de vanligaste frågorna om Google Pay

Kredit – Kan jag betala en faktura med kredit eller överföra kredit till mitt konto?

Du kan inte direkt betala fakturor med ett kreditkort eller med kredit. Om du vill kan du ändå överföra kredit till ditt bankkonto och efter det betala fakturor från ditt konto. 

 

Så här överför du kredit från OP:s Visa- eller Mastercard-kreditkort till ditt konto: 

 

  • OP-mobilen: Välj kort – Välj Överför till konto eller Egen girering 
  • Op.fi – Mina kort – Välj kort – Överför kredit till konto eller via funktionen Girering till eget konto 

 

För överföringar tar vi ut en avgift enligt tariffen. Den gällande tariffen finns på adressen op.fi/tariff. Observera att Produktskyddsförsäkringen inte gäller fakturabetalningar från konto. 

Kredit – Hur kan jag höja kreditgränsen för mitt kreditkort?

Du kan höja din kreditgräns i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. 

Höj kreditgräns i tjänsten op.fi

Så här ändrar du kreditgräns

Kredit – Undrar du över något på kreditkortsfakturan?

Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren om kreditkortsfaktureringen på en egen sida.

Läs mer om faktureringen av kreditkort

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Hur kan jag kontrollera en bortglömd PIN-kod?

Om du har glömt din PIN-kod, kan du lätt själv kontrollera den helt gratis genom att logga in i tjänsten op.fi eller OP-mobilen. Gå till Pengar, välj Mina kort och där det kort som koden gäller och gå i kortinställningarna till Kontrollera PIN-koden. Du kan kontrollera din kod alltid när det behövs.  

PIN-koden för ett nytt kort kan du kontrollera först när du har fått kortet.  

Logga in i op.fi

Om du inte har OP:s koder, kan du göra en beställning via chatten eller per telefon genom att ringa kortkundtjänsten. För en PIN-kod som skickas per post debiteras en avgift enligt tariffen. 

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Om kortkoden har äventyrats, alltså om någon obehörig person har fått reda på koden eller du misstänker att det kan ha hänt, måste kortet spärras och ett nytt kort beställas. Då får du också en ny kortkod. Spärra ditt kort omgående genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (öppet dygnet runt). Ett nytt kort och en ny kod beställs åt dig under samma samtal till spärrtjänsten. 

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Vad kan jag göra?

Då ett kort inte fungerar är orsaken ofta kortets säkerhetsgräns, kreditgräns, giltighetstid eller att kortet låst sig. Om ditt kort inte fungerar kan du ofta lösa problemet själv. 

Varför fungerar kortet inte? Läs närmare anvisningar

Säkerhet – Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort? 

Ifall ditt kort skulle försvinna eller missbrukas är det bra att ange säkerhetsgränser för betalkortet, det vill säga dygnsvisa övre gränser för kortbetalningar. Du kan fastställa separata säkerhetsgränser för credit-betalningarna, alltså kortets kreditfunktion, och för debit-betalningarna, som går direkt från kontot.   

Om du har OP:s koder och är över 15 år, kan du själv enkelt och snabbt ändra säkerhetsgränserna i OP-mobilen eller op.fi. Detta gäller dock inte OP Business Debit-kort. 

 
 

Om du inte har OP:s koder, kontakta vår kundtjänst per telefon eller via chatten.  

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Säkerhet – Jag känner inte igen alla korttransaktioner. Vad ska jag göra?

På fakturan har debiteraren inte alltid samma namn som inköpsstället. Spara kvittona på kortanvändningen tills du fått fakturan och kontrollerat transaktionerna på den. Om det finns en oklar eller extra debitering på fakturan, ska du så fort som möjligt kontakta vår kundtjänst. Gör en begäran om rättelse i oklara fall.

Kontakta kundtjänsten

Så gör du en begäran om rättelse 

Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren om kreditkortsfaktureringen på en egen sida.

Läs mer om faktureringen av kreditkort

Säkerhet – Mitt kort har försvunnit eller stulits. Vad ska jag göra?

Om ditt kreditkort eller bankkort försvinner eller blir stulet, ska du genast ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 eller från utlandet +358 100 0555. Tjänsten är öppen dygnet runt. När du ringer spärrtjänsten behöver du inte kortets nummer, det räcker med din personbeteckning. När du har anmält att ditt kort försvunnit upphör ditt ansvar och du förlorar inte dina pengar om någon använder ditt kort.  

Ditt kort slutar fungera genast då du anmäler till OP Spärrtjänsten att det försvunnit. Kortet spärras slutgiltigt och kan inte längre aktiveras.  

I spärrtjänsten beställs automatiskt ett nytt kort med en ny PIN-kod till dig i stället för det kort som försvunnit. Du får det nya kortet och koden inom cirka två veckor. 

Om du hittar ditt kort som du anmält som försvunnet, ska du inte använda det, utan vänta på det nya kortet. Förstör ditt gamla kort genom att klippa itu chippet och magnetremsan. 

Kortändringar – Hur beställer jag ett kort som ersätter mitt nuvarande kort? 

Om ditt kort går sönder, kan du beställa ett nytt kort i stället för det skadade kortet i op.fi med dina OP-nättjänstkoder. Kortets nummer och PIN-kod hålls oförändrade. Vi tar ut en avgift enligt servicetariffen för beställningen. Om du ansluter K-Plussa till ditt kort som en ny funktion, är beställningen avgiftsfri. 

Logga in i op.fi 

Om du behöver ett nytt kort för att ditt namn har ändrats, beställer du kortet genom att kontakta oss per telefon, via chatten eller med ett meddelande i OP:s tjänster.  

Om du inte har OP:s nättjänstkod, kan du beställa ett nytt kort per telefon. 

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Kortändringar – Hur byter jag kort till exempel från OP Classic till OP Gold?

Gör så här om du vill byta korttyp till exempel från ett betalkort till ett kreditkort eller till ett kreditkort med mer tilläggstjänster: 

  1. Välj det kreditkort eller betalkort som passar dig bäst 
  2. Fyll i ansökan direkt i op.fi eller ring kortkundtjänsten.
  3. Du får ditt nya kort inom 1–2 veckor.
  4. När du har fått ett nytt kort och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort. Om det finns kredit kvar på ditt gamla kort, kan du betala tillbaka den i normala månadsbetalningar enligt din betalningsplan.

Om din kortansökan avslås, ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Då du ansöker om ett nytt kort kan kreditgränsen för ditt gamla kort påverka kreditgränsen för det nya kortet. Du kan höja kreditgränsen för det nya kortet när du har börjat använda kortet och avslutat det gamla kortet.

Kortändringar – Hur gör jag en namnändring? 

Om ditt namn ändras ska du alltid kontakta OP:s kundtjänst. Du kan be att få ditt namn ändrat på ditt kort per telefon, via chatten eller med ett nätmeddelande.

Observera att du kan göra en namnändring på ditt kort först när ditt nya namn syns uppdaterat i op.fi. Det nya namnet uppdateras i bankens system efter det att du har meddelat det till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Vi tar ut en avgift enligt servicetariffen för namnändringen.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation  

Kortändringar – Hur byter jag bakgrundsfärg på mitt kort?

Du kan när som helst byta bakgrundsfärg på ditt OP Classic-, OP Debit- eller OP Basic-kort. Om du vill att vi skickar kortet med nytt utseende genast, tar vi ut en avgift enligt servicetariffen för det. 

Om du vill att utseendet byts först då giltighetstiden för ditt kort löper ut, kostar det inget för dig att byta bakgrundsfärg. Kortets giltighetstid ser du på kortets framsida i formen mm/åå.

Kom ihåg att beställa ny bakgrundsfärg senast tre månader innan ditt kort föråldras.

Du kan byta bakgrundsfärg avgiftsfritt också då du ansluter K-Plussa-funktionen.

Beställ ett kort med nytt utseende genom att logga in i tjänsten op.fi:

  1. Gå till Mina kort och välj det kort för vilket du vill byta färg. 
  2. Välj i kortinställningarna "Välj nytt motiv". 
  3. Om ditt kort ännu inte har K-Plussa-funktionen, kan du ansluta den till ditt kort genom att vid K-Plussa välja Anslut K-Plussa. Då kan du avgiftsfritt byta bakgrundsfärg för ditt kort. 

Logga in i tjänsten op.fi

Kortändringar – Hur ansluter jag K-Plussa till mitt kort?

Du kan avgiftsfritt lägga till Plussa-funktionen i tjänsten op.fi eller OP-mobilen till betalkorten OP Classic, OP Gold, OP Platinum, OP Debit, OP Basic och OP Duo. I praktiken betyder det att vi skickar dig ett nytt kort som ersätter ditt nuvarande kort. 

Gör så här:

  1. Logga in i op.fi och välj där Mina kort. Om du använder OP-mobilen, ser du dina kort på sidan Pengar. 
  2. Välj det kort till vilket du vill ansluta Plussa-funktionen. 
  3. Öppna kortinställningarna och välj Anslut K-Plussa. I OP-mobilen får du fram inställningarna genom att trycka på ikonen för inställningar uppe på skärmen. 
  4. Lägg till ditt personliga Plussa-nummer. Snabbast får du kortet genom att välja att det ska skickas hem till dig. 
  5. Inom 1–2 veckor får ett nytt kort med K-Plussa-funktionen per post. Kortets PIN-kod är densamma som tidigare.  

 

Kortändringar – Uppdateras kortuppgifterna automatiskt i strömningstjänster? 

Alla betalkort har anslutits till antingen Visas eller Mastercards tjänst, via vilken kortuppgifterna uppdateras automatiskt till exempel i Netflix, Spotify, Google och iTunes. 

Den automatiska uppdateringen underlättar vardagen och tryggar en smidig fortsättning på tjänsterna, till exempel då ett kort som håller på att föråldras eller ett skadat kort förnyas. 

Den automatiska uppdateringen används redan av många tjänsteleverantörer och användningen ökar hela tiden. 

Avslutning av kort – Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Om ditt nya kort har samma nummer och PIN-kod som ditt tidigare kort eller om ditt kort har förnyats på grund av att det har försvunnit eller stulits, behöver du inte särskilt avsluta ditt gamla kort. Du behöver bara se till att förstöra ditt gamla kort genom att klippa det i flera bitar så att chippet och magnetremsan förstörs. 

Om du har bytt ut ditt kort mot något annat av OP:s kort, till exempel ett OP Electron-kort till ett OP Debit-kort eller ett OP Classic-kort till ett OP Gold-kort, kan du avsluta ditt gamla kort, så att du inte behöver betala serviceavgifter för två kort. När du har fått det nya kortet och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort. 

 

Så här avslutar du ett kort: 

  • OP-mobilen: Välj kort – Inställningar – Avsluta kortet 
  • Om du inte har OP-mobilen kan du också avsluta kortet genom att logga in i op.fi och öppna chatten. Berätta i chatten att du vill avsluta ett kort och följ anvisningarna. För att avsluta ett kort behöver du bara de fyra sista siffrorna på det kort som ska avslutas. 

 

Om du av misstag har betalat in för mycket på kreditkontot för ditt kreditkort, det vill säga om kontot har plussaldo, ska du överföra beloppet från krediten till ditt bankkonto innan kortet avslutas. För överföringen tar vi ut en avgift enligt tariffen. 

När kortet har avslutats, ska du förstöra ditt gamla kort genom att omsorgsfullt klippa det i bitar så att både chippet och magnetremsan förstörs.