Kort

Vanliga frågor

Kortändringar – Hur byter jag kort till exempel från OP Classic till OP Gold?

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan debit- och credit-betalningar?

Säkerhet – Jag känner inte igen alla korttransaktioner. Vad ska jag göra?

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan offline- och online-kort?

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Kortändringar – Hur gör jag en namnändring? 

Betalning med kort – Vad gör jag om giltighetstiden för mitt kort löper ut under en resa?

Betalning med kort – Kan jag använda kortet ännu under sista månaden av giltighetstiden?

Kredit – Hur kan jag höja kreditgränsen för mitt kreditkort?

Säkerhet – Mitt kort har försvunnit eller stulits. Vad ska jag göra?

Säkerhet – Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort? 

Kortändringar – Hurdana utseenden finns det för korten?

Kortändringar – Hur beställer jag ett kort som ersätter mitt nuvarande kort? 

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Vad kan jag göra?

Kredit – Kan jag betala en faktura med kredit eller överföra kredit till mitt konto?

Kredit – Undrar du över något på kreditkortsfakturan?

Avslutning av kort – Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Kortändringar – Uppdateras kortuppgifterna automatiskt i strömningstjänster? 

Betalning med kort – Var hittar jag kortnumren och CVC-säkerhetskoden?

Mobilbetalning – Vad är Apple Pay?

Mobilbetalning – Vad är Google Pay?

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Hur kan jag kontrollera en bortglömd PIN-kod?

Kortändringar – Hur ansluter jag K-Plussa till mitt kort?

Säkerhet – Kan jag beställa ett kort utan kontaktlös betalning?

Funktioner – Vad ersätter Produktskyddsförsäkringen som ingår i mitt kort?

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Kortändringar – Hur byter jag kort till exempel från OP Classic till OP Gold?

Gör så här om du vill byta korttyp till exempel från ett betalkort till ett kreditkort eller till ett kreditkort med mer tilläggstjänster: 

  1. Välj det kreditkort eller betalkort som passar dig bäst 
  2. Fyll i ansökan direkt i op.fi eller ring kortkundtjänsten.
  3. Du får ditt nya kort inom 1–2 veckor.
  4. När du har fått ett nytt kort och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort. Om det finns kredit kvar på ditt gamla kort, kan du betala tillbaka den i normala månadsbetalningar enligt din betalningsplan.

Om din kortansökan avslås, ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Då du ansöker om ett nytt kort kan kreditgränsen för ditt gamla kort påverka kreditgränsen för det nya kortet. Du kan höja kreditgränsen för det nya kortet när du har börjat använda kortet och avslutat det gamla kortet.

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan debit- och credit-betalningar?

Debit-betalningarna debiteras ett bankkonto. Credit-betalningarna debiteras ett kreditkonto. Du får du en faktura på credit-betalningarna en gång per månad. När du har fått fakturan kan du utnyttja den ränte- och avgiftsfria betaltiden och betala hela beloppet på en gång eller så kan du utnyttja kreditfunktionen och betala fakturan i delar.

Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren om kreditkortsfaktureringen på en egen sida.

Läs mer om faktureringen av kreditkort

Säkerhet – Jag känner inte igen alla korttransaktioner. Vad ska jag göra?

På fakturan har debiteraren inte alltid samma namn som inköpsstället. Spara kvittona på kortanvändningen tills du fått fakturan och kontrollerat transaktionerna på den.

Om det finns en oklar eller extra debitering på fakturan, ska du så fort som möjligt kontakta vår kundtjänst via chatten eller per telefon. Chatten har längre öppettider. Du kan sköta kortärenden i chatten vardagar 8–22.

Kontakta kundtjänsten

Så gör du en begäran om rättelse

Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren om kreditkortsfaktureringen på en egen sida.

Läs mer om faktureringen av kreditkort

Funktioner – Vad är det för skillnad mellan offline- och online-kort?

Alla OP:s kort är offline-kort, utom OP Basic som är ett online-kort. När en kund betalar med ett OP Basic-kort kontrolleras det alltid att det finns pengar på kontot. Det kräver att betalterminalen kontaktar banken. Om betalterminalen inte får kontakt med banken, kan inte kontrollen göras. Då går det inte att betala med kortet. Därför fungerar online-kort inte alltid i tåg, på båtar, på flygplan eller exempelvis i parkeringsautomater. Offline-kort däremot fungerar också i de situationerna. Mobilbetalningar såsom Apple Pay och Google Pay fungerar överallt där de kort som anslutits till dem fungerar. OP-mobilen skickar inte meddelanden om offline-korttransaktioner, alltså om situationer där betalterminalen inte kontaktar banken.

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Du kan betala utomlands med OP:s alla betalkort. I vissa länder är kortbetalningar ovanligare, och kontanter används mer allmänt.

Kortändringar – Hur gör jag en namnändring? 

Du kan beställa ett kort med ditt nya namn först efter det att ditt nya namn har uppdaterats i tjänsten op.fi. Det nya namnet uppdateras i bankens system efter det att du har meddelat det till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Det är lätt att beställa kort i op.fi. Logga in med OP:s koder och välj i kortinställningarna Förnyande av kort – Jag har bytt namn – Beställ ett kort med nytt namn. Om du använder något annat namn än ditt första förnamn eller om du inte anlitar OP:s digitala tjänster, ta då kontakt med vår kundtjänst för att få namnet ändrat.

Vi tar ut en avgift enligt servicetariffen för namnändringen.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation

Betalning med kort – Vad gör jag om giltighetstiden för mitt kort löper ut under en resa?

Om giltighetstiden för ditt kort löper ut till exempel 05/23 och du är på resa hälften av månaden, kan du bekymmersfritt använda ditt kort till den sista maj. Kortet fungerar alltså hela sista månaden av giltighetstiden som syns på kortet. Du får ett nytt kort ungefär en månad innan giltighetstiden för det gamla kortet löper ut.

Om du planerar en längre resa lönar det sig att förnya kortet före resan. Beställ ett nytt kort i god tid, minst 2,5 månad innan giltighetstiden för ditt nuvarande kort löper ut. På det sättet försäkrar du dig om att du kan ta ditt nya kort med på resan.

Om du beställer ett nytt kort då det finns kvar under 2,5 månad av giltighetstiden för ditt nuvarande kort kommer du att få två kort. Det här beror på att ett ersättande kort har redan automatiskt beställts för dig. Du kan börja använda det kort som du själv beställt, eftersom det har en längre giltighetstid. Kortet som beställts automatiskt kan du förstöra genom att klippa itu chippet och magnetremsan.

Betalning med kort – Kan jag använda kortet ännu under sista månaden av giltighetstiden?

Om giltighetstiden för ditt kort löper ut till exempel 05/23 kan du bekymmersfritt använda ditt kort till den sista maj. Kortet fungerar alltså hela sista månaden av giltighetstiden som syns på kortet.

Du får det nya kortet innan giltighetstiden för det gamla kortet upphör.

Kredit – Hur kan jag höja kreditgränsen för mitt kreditkort?

Du kan höja din kreditgräns i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. 

Höj kreditgräns i tjänsten op.fi

Så här ändrar du kreditgräns

Säkerhet – Mitt kort har försvunnit eller stulits. Vad ska jag göra?

Om ditt kreditkort eller bankkort försvinner eller blir stulet, ska du genast ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 eller från utlandet +358 100 0555. Tjänsten är öppen dygnet runt. När du ringer spärrtjänsten behöver du inte kortets nummer, det räcker med din personbeteckning. När du har anmält att ditt kort försvunnit upphör ditt ansvar och du förlorar inte dina pengar om någon använder ditt kort.

Om du inte kan ringa med ditt abonnemang till servicenummer, betjänar chatten när det gäller kortspärr vardagar 8–22.

Ditt kort slutar fungera genast då du anmäler att det försvunnit. Kortet spärras slutgiltigt och kan inte längre aktiveras. Ett nytt kort med en ny PIN-kod beställs automatiskt till dig i stället för det kort som försvunnit. Du får det nya kortet och koden inom cirka två veckor.

Om du hittar ditt kort som du anmält som försvunnet, ska du inte använda det, utan vänta på det nya kortet. Förstör ditt gamla kort genom att klippa itu chippet och magnetremsan. 

Säkerhet – Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort? 

Ifall ditt kort skulle försvinna eller missbrukas är det bra att ange säkerhetsgränser för betalkortet, det vill säga dygnsvisa övre gränser för kortbetalningar. Du kan fastställa separata säkerhetsgränser för credit-betalningarna, alltså kortets kreditfunktion, och för debit-betalningarna, som går direkt från kontot.   

Om du har OP:s koder och är över 15 år, kan du själv enkelt och snabbt ändra säkerhetsgränserna i OP-mobilen eller op.fi. Detta gäller dock inte OP Business Debit-kort. 

 
 

Om du inte har OP:s koder, kontakta vår kundtjänst via chatten eller per telefon.  

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Kortändringar – Hurdana utseenden finns det för korten?

OP:s förnyade Visa-betalkort är vertikala, och du kan välja kortets utseende bland flera eleganta alternativ. Korten har tillverkats av hållbar återvunnen plast. I kortets ena kant finns ett hack som gör kortet mer tillgängligt genom att göra det enklare för kunden att veta hur kortet ska vara vänt när det placeras i en betalterminal.

OP Basic 

Standardutseendet är pastellmoln. Andra alternativ är pärlemor, mörk silver, turkos, rosenguld, vintergatan och norrsken. 

OP Debit

Standardutseendet är pärlemor. Andra alternativ är pastellmoln, mörk silver, turkos, rosenguld, vintergatan och norrsken.

OP Classic

Standardutseendet är mörk silver. Andra alternativ är pärlemor, pastellmoln, turkos, rosenguld, vintergatan och norrsken.

OP Gold

Standardutseendet är guld. Andra alternativ är pärlemor, pastellmoln, mörk silver, turkos, rosenguld, vintergatan och norrsken.

OP Platinum

Standardutseendet är svart. Andra alternativ är pärlemor, pastellmoln, mörk silver, turkos, rosenguld, vintergatan och norrsken.

Du kan välja nytt utseende då du beställer ett helt nytt kort eller då kortets giltighetstid håller på att gå ut. Det kostar att byta ut kortets utseende om giltighetstiden inte är slut. Du kan beställa ett nytt kort i tjänsten op.fi gratis 3,5–2,5 månad innan giltighetstiden för ditt nuvarande kort löper ut. 

Läs mer om de förnyade korten och ta en titt på de nya utseendena

Kortändringar – Hur beställer jag ett kort som ersätter mitt nuvarande kort? 

Om ditt kort går sönder, kan du beställa ett nytt kort i stället för det skadade kortet i op.fi med OP:s koder. Kortets nummer och PIN-kod hålls oförändrade. Vi tar ut en avgift enligt servicetariffen för beställningen. Om du ansluter K-Plussa till ditt kort som en ny funktion, är beställningen avgiftsfri. 

Logga in i op.fi  

Om du inte har OP:s koder, kan du beställa ett nytt kort per telefon.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Vad kan jag göra?

Då ett kort inte fungerar är orsaken ofta kortets säkerhetsgräns, kreditgräns, giltighetstid eller att kortet låst sig. Om ditt kort inte fungerar kan du ofta lösa problemet själv. 

Varför fungerar kortet inte? Läs närmare anvisningar

Kredit – Kan jag betala en faktura med kredit eller överföra kredit till mitt konto?

Du kan inte direkt betala fakturor med ett kreditkort eller med kredit. Om du vill kan du ändå överföra kredit till ditt bankkonto och efter det betala fakturor från ditt konto. 

 

Så här överför du kredit från OP:s Visa- eller Mastercard-kreditkort till ditt konto: 

 

  • OP-mobilen: Välj kort – Välj Överför till konto eller Egen girering 
  • Op.fi: Logga in med OP:s koder – Mina kort – Välj kort – Överför kredit till konto eller via funktionen Girering till eget konto 

 

För överföringar tar vi ut en avgift enligt tariffen. Den gällande tariffen finns på adressen op.fi/tariff. Observera att Produktskyddsförsäkringen inte gäller fakturabetalningar från konto. 

Kredit – Undrar du över något på kreditkortsfakturan?

Vi har samlat de viktigaste frågorna och svaren om kreditkortsfaktureringen på en egen sida.

Läs mer om faktureringen av kreditkort

Avslutning av kort – Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Om ditt nya kort har samma nummer och PIN-kod som ditt tidigare kort eller om ditt kort har förnyats på grund av att det har försvunnit eller stulits, behöver du inte särskilt avsluta ditt gamla kort. Du behöver bara se till att förstöra ditt gamla kort genom att klippa det i flera bitar så att chippet och magnetremsan förstörs. 

Om du har bytt ut ditt kort mot något annat av OP:s kort, till exempel ett OP Classic-kort till ett OP Gold-kort, kan du avsluta ditt gamla kort, så att du inte behöver betala serviceavgifter för två kort. När du har fått det nya kortet och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort. 

 

Så här avslutar du ett kort: 

  • OP-mobilen: Välj kort – Inställningar – Avsluta kortet 
  • Om du inte har OP-mobilen kan du också avsluta kortet genom att logga in i op.fi och öppna chatten. Berätta i chatten att du vill avsluta ett kort och följ anvisningarna. För att avsluta ett kort behöver du bara de fyra sista siffrorna på det kort som ska avslutas. 

 

Om du av misstag har betalat in för mycket på kreditkontot för ditt kreditkort, det vill säga om kontot har plussaldo, ska du överföra beloppet från krediten till ditt bankkonto innan kortet avslutas. För överföringen tar vi ut en avgift enligt tariffen. 

När kortet har avslutats, ska du förstöra ditt gamla kort genom att omsorgsfullt klippa det i bitar så att både chippet och magnetremsan förstörs. 

 

 
 

Kortändringar – Uppdateras kortuppgifterna automatiskt i strömningstjänster? 

Alla betalkort har anslutits till antingen Visas eller Mastercards tjänst, via vilken kortuppgifterna uppdateras automatiskt till exempel i Netflix, Spotify, Google och iTunes. 

Den automatiska uppdateringen underlättar vardagen och tryggar en smidig fortsättning på tjänsterna, till exempel då ett kort som håller på att föråldras eller ett skadat kort förnyas. 

Den automatiska uppdateringen används redan av många tjänsteleverantörer och användningen ökar hela tiden. 

Om kortet spärras som försvunnet eller stulet eller för att kortuppgifterna äventyrats, ska kunden uppdatera det förnyade kortets uppgifter i tjänsterna hen använder.

Betalning med kort – Var hittar jag kortnumren och CVC-säkerhetskoden?

På OP:s kombikort, som tagits i bruk före 2023, anges kreditkortets nummer (credit-numret) på kortets framsida. Kreditkortets säkerhetskod, det vill säga den tresiffriga CVC-koden finns på kortets baksida bredvid underteckningsfältet. 

Bankkortets nummer (debit-numret) finns på kortets baksida. Direkt efter det finns bankkortets tresiffriga CVC-säkerhetskod. 

På OP:s kombikort som tas i bruk efter 2023 anges kreditkortets credit-nummer, bankkortets debit-nummer och säkerhetskoderna för de båda korten tydligt på kortets baksida. 

Säkerhetskoden kallas också CVV och secure code.

Mobilbetalning – Vad är Apple Pay?

Apple Pay är en mobilbetalningstjänst som tillhandahålls av Apple. Du kan lägga till dina OP-Visa-kort i Apple Wallet och betala med Apple Pay i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din Apple-enhet. Läs svaren på de vanligaste frågorna om Apple Pay

Mobilbetalning – Vad är Google Pay?

Google Pay är en mobilbetalningsapp med vilken du betalar smidigt med en Android-enhet eller en smartklocka i butiker, på nätet och i appar. Du kan också betala med en smartklocka med operativsystemet Wear OS.När du betalar behöver du varken kort eller kortuppgifter, utan betalningen görs med din enhet. Läs svaren på de vanligaste frågorna om Google Pay

Kortet eller PIN-koden fungerar inte – Hur kan jag kontrollera en bortglömd PIN-kod?

Om du har glömt din PIN-kod, kan du lätt själv kontrollera den helt gratis genom att logga in i tjänsten op.fi eller OP-mobilen. Gå till Pengar, välj Mina kort och där det kort som koden gäller och gå i kortinställningarna till Kontrollera PIN-koden. Du kan kontrollera din kod alltid när det behövs.  

PIN-koden för ett nytt kort kan du kontrollera först när du har fått kortet.  

Logga in i op.fi

Om du inte har OP:s koder, kan du göra en beställning via chatten eller per telefon genom att ringa kortkundtjänsten. Chatten har längre öppettider. Du kan sköta kortärenden i chatten vardagar 8–22. För en PIN-kod som skickas per post debiterar vi en avgift enligt tariffen.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Om kortkoden har äventyrats, alltså om någon obehörig person har fått reda på koden eller du misstänker att det kan ha hänt, måste kortet spärras och ett nytt kort beställas. Då får du också en ny kortkod. Spärra ditt kort omgående genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (öppet dygnet runt). Ett nytt kort och en ny kod beställs åt dig under samma samtal till spärrtjänsten. 

Kortändringar – Hur ansluter jag K-Plussa till mitt kort?

Du kan avgiftsfritt ansluta K-Plussa-funktionen i tjänsten op.fi eller OP-mobilen till betalkorten OP Classic, OP Gold, OP Platinum, OP Debit, OP Basic och OP Duo. I praktiken går det till så att vi skickar ett nytt kort med K-Plussa-funktionen till dig i stället för ditt befintliga. Gör så här om du vill du ansluta Plussa-funktionen till ditt kort
 
1. Om du använder tjänsten op.fi, Logga in med OP:s koder och välj Mina kort.
2. Välj det kort till vilket du vill ansluta K-Plussa-funktionen.
3. Välj Inställningar och uppgifter – Kortfunktioner och leverans – Beställ ett kort med K-Plussa‍.
 
1. Om du använder OP-mobilen, välj Konton och kort.
2. Välj det kort till vilket du vill ansluta K-Plussa-funktionen.
3. Välj inställningsikonen längst upp och sedan Anslut K-Plussa till ditt kort.
 
OP-mobilen skickar dig till tjänsten op.fi, där du kan fortsätta med att ansluta K-Plussa-funktionen genom att ge ditt personliga K-Plussa-nummer. När du ansluter K-Plussa till ditt kort för första gången, kan du samtidigt byta utseende på kortet kostnadsfritt.
 
Inom 1–2 veckor får ett nytt kort med K-Plussa-funktionen per post. Kortets PIN-kod är densamma som tidigare. Snabbast får du kortet genom att välja att det ska skickas hem till dig. 

 

Säkerhet – Kan jag beställa ett kort utan kontaktlös betalning?

Från och med 1.4.2023 har alla kort som OP beviljar kontaktlös betalning.
 
Om ditt kort är beviljat före 1.4.2023 och inte har kontaktlös betalning kan du använda det tills kortets giltighetstid upphör. Därefter får du ett nytt kort som har kontaktlös betalning.
 
Är kontaktlös betalning säkert?
 
Ja. Kontaktlös betalning gör det mer säkert att betala med kort, eftersom du inte använder din PIN-kod när du betalar. Det minskar risken för att någon kommer åt din PIN-kod.
 
Betalterminalerna kräver dock ibland att du godkänner ditt köp med PIN-koden. På så sätt säkerställer vi att rätt person använder kortet.
 
Är du oroad för att kortet kopieras av brottslingar?
 
Du behöver inte oroa dig, för det går inte att på avstånd avläsa alla uppgifter som behövs för att skapa en fungerande kopia av kortet. Det gäller förstås alltid att ha sunt förnuft och inte använda kortet i butiker där du misstänker säkerhetsbrister.

Funktioner – Vad ersätter Produktskyddsförsäkringen som ingår i mitt kort?

Produktskyddsförsäkringen hör till kreditkort för ägarkunder. Den ingår automatiskt i ägarkundernas alla OP Classic-, OP Gold-, OP Platinum- och OP Duo-kort. 

Produktskyddets skade- och stöldförsäkring skyddar credit- och debit-inköp som en ägarkund gör med sitt kreditkort. För OP Gold, OP Platinum och OP Duo gäller skyddet i ett år från inköpstidpunkten, för OP Classic gäller det i ett halvt år.

Läs mer om Produktskydd 

Om en skada inträffar, gör en skadeanmälan

Om en vara är felaktig, ta kontakt med säljaren. Om en vara går sönder, ansök om ersättning ur Produktskyddsförsäkringen. Gör en skadeanmälan i OP-mobilen eller op.fi. Du kan också anmäla en skada genom att ringa vår ersättningstjänst. 

Läs mer om hur du anmäler en skada 

Betalning med kort – Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Det lönar sig att betala alla inköp på nätet med kreditkort. För att bekräfta en betalning behöver du OP:s koder och en Mobilnyckel.

Med ett K-Plussa Maksuaika-kort kan du bekräfta betalningar också enbart med Mobilnyckeln. Du kan ta i bruk Mobilnyckeln med vilken banks koder som helst.