Tillgänglighetsutlåtande för tjänsten Betalningar och Referensräknaren

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Betalningar och Referensräknaren för företagskunder i op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tillgängligheten av tjänsten Betalningar och Referensräknaren har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).
  • I Referensräknaren har tillgängligheten testats med webbläsarna Firefox och Safari. Webbläsarna Chrome och IE har också använts vid kontroll av vissa detaljer. Vid kontrollen av kriterierna användes som hjälp webbläsartillägget WebAIM WAWE. Testet av skärmläsarprogrammet genomfördes på dator med skärmläsarprogrammet VoiceOver i MacOS och skärmläsarprogrammet NDVA i Windows.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande är avfattat 11.12.2020 och uppdaterades senast 14.12.2023. 

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten Betalningar och Referensräknaren uppfyller inte kraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Tillgänglighetsbristerna i tjänsten Betalningar omfattar bland annat att ett flertal element saknar fokus vid navigering med tangentbord. Användaren kan alltså inte alltid se var fokus för navigeringen med tangentbord är, och man får inte systemrespons eller felmeddelanden med skärmläsaren utan att flytta fokus. Det finns ställen i tjänsten som man inte når med tabulatortangenten, så de som använder tangentbord kan inte använda dem. Valtangenter, dialogrutor och andra till varandra anknutna kontroller har inte kopplats samman, och därför är det svårt att förstå och använda dem med skärmläsare. I dragspelselementen flyttas fokus automatiskt till det första elementet inne i dragspelet som kan ställas i fokus. På en del av blanketterna är tabulatorordningen oklar, och det kan hända att man förbiser innehåll som man hoppat över. Tabellen med betalningar som valts saknar en rubrik som skulle beskriva syftet med tabellen. En seende användare kan sluta sig till syftet genom att titta på tabellen, men för en som använder skärmläsare förblir syftet delvis oklart. Meddelandena och varningarna har grupperats till en visuell box, men innehållet i de olika meddelandena framgår inte av texten eller programmässigt. Antalet betalningar som inte godkänts presenteras som ett lösryckt tal, som de som använder skärmläsare kan ha svårt att förstå. I dialogrutan för betalningsunderlag finns alternativet att begränsa betalningsunderlagen. Då man skriver text i textfältet, uppdateras innehållet i den nedanstående tabellen, men det får den som använder skärmläsare inte veta. Brister har konstaterats i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden i applikationen. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 

WCAG 1.3.1 Information och relationer 

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken 

WCAG 2.1.1 Tangentbord

WCAG 2.4.3 Fokusordning 

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

WCAG 4.1.1 Parsing

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Tillgänglighetsbrister i Referensräknaren omfattar bland annat problem med användningen av tangentbordet och tabuleringsordningen samt felmeddelandena och infotexterna. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Icke tillgängligt innehåll och brister

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1. Information och relationer

WCAG 1.4.3. Kontrast (minimum)

WCAG 1.4.11. Kontrast som inte rör text

WCAG 1.4.13. Innehåll vid pekning eller fokus

WCAG 2.4.3. Fokusordning

WCAG 2.4.7. Synligt fokus 

WCAG 3.3.1. Identifiering av fel

WCAG 3.3.3. Förslag vid felhantering

WCAG 4.1.3. Statusmeddelanden

Innehåll som inte är tillgängligt på grund av oproportionell börda

Vi planerar en förnyelse av tjänsten Betalningar ock Referensräknaren under åren 2024, och därför görs inga tillgänglighetsändringar i den nuvarande versionen, utan bristerna i tillgänglighet åtgärdas i samband med att applikationen förnyas. Bristerna åtgärdas åren 2024.

Materialöverföringstjänsten

På grund av bristen på en fil att skicka fungerar bara den inaktiva knappen Fortsätt. Användaren får ingen textförklaring till varför de inte kan fortsätta. Det finns en viss förvirring på service angående vilka element som är länkar och vilka som är knappar, vilket gör det svårt att förstå logiken i service.

  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000