Tillgängligheten har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.
Vid självbedömningen har följande system använts:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande avfattades 21.12.2020, och det uppdaterades senast 6.4.2023.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Det finns brister i tillgängligheten på webbplatsen för företagskunder och webbplatsen uppfyller inte kraven till alla delar. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Betalningar och kassahantering
Referensräknare
Tillgänglighetsbrister i Referensräknaren omfattar bland annat problem med användningen av tangentbordet och tabuleringsordningen samt felmeddelandena och infotexterna. Bristerna listas mer detaljerat nedan.
Icke tillgängligt innehåll och brister
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1. Information och relationer
- WCAG 1.4.3. Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11. Kontrast som inte rör text
- WCAG 1.4.13. Innehåll vid pekning eller fokus
- WCAG 2.4.3. Fokusordning
- WCAG 2.4.7. Synligt fokus
- WCAG 3.3.1. Identifiering av fel
- WCAG 3.3.3. Förslag vid felhantering
- WCAG 4.1.3. Statusmeddelanden
Finansiering av företag
Ansökan om företagsfinansiering
Tillgänglighetsbristerna i tjänsten för företagsfinansiering består bland annat av att textens och bakgrundsfärgernas kontraster inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Det finns problem med att läsa innehåll: tjänsten stöder ännu inte till alla delar användningen av assisterande tekniker såsom skärmläsare vad gäller till exempel stora textfält, skjutreglagefältet, tillägg av garantier och infotexter. Finansieringsansökan är också en så kallad ensidesapplikation vilket gör att man inte upptäcker sidbyten i ansökningsblanketten. Bristerna listas mer detaljerat nedan.
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken
- WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- WCAG 1.4.1 Användning av färger
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
- WCAG 2.4.2 Sidans titel
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.1 Parsing
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Bostadsbolags extra låneamortering
Tillgänglighetsbrister i tjänsten Bostadsbolags extra låneamortering är bland annat att infotexterna och felmeddelandena inte till alla delar är tillgängliga, och kontrasterna är inte tillräckliga. Blanketten är en ensidesapplikation, vilket försvårar observationen av ändringar på sidan. Bristerna listas mer detaljerat nedan.
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 3.1.1 Sidans språk
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Försäkringar
- Ansökan om nättjänstavta
- Kontaktbegäran
Icke-tillgängligt innehåll
Bristerna i tillgängligheten hos försäkringstjänster består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. Vi strävar efter att åtgärda bristerna under 2023.
Brister i försäkringstjänsterna:
Skärmläsare
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1. Information och relationer
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
Användning av tangentbord
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.7 Synligt fokus
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
Färger och textstorlek
- WCAG 1.4.3 Kontrast
Innehåll som inte är tillgängligt på grund av oproportionell börda
Ansökan om nättjänstavtal för försäkringar kommer att ersättas med en helt ny tjänst under åren 2023. Den nuvarande applikationen är inte tillgänglig till någon del, och den kommer inte att korrigeras eftersom den tas ur bruk.