Tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller försäkrings- och skadetjänster för företagskunder som loggat in i op.fi. Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system: 

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. 

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 1.1.2021 och uppdaterades senast 6.10.2023.

Tillgänglighetsstatus

Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis. Vi strävar efter att avhjälpa alla nämnda brister i försäkringstjänsterna under 2024.

De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. 

Icke-tillgängligt innehåll

Företagskundernas försäkrings- och skadetjänster har till stor del förnyats och gjorts tillgängliga.

Bristerna i tillgängligheten består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. 

Bilagor i tjänsten såsom försäkringsvillkor (pdf), produktbeskrivningar (pdf), blanketter, försäkringsintyg (pdf) och andra filer görs tillgängliga. På grund av den stora mängden handlingar och blanketter kan det i en del av handlingarna förekomma nedannämnda brister. I de handlingar som publicerats före 23.9.2018 gör vi förbättringar av tillgängligheten i takt med att handlingarna uppdateras. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar som är försedda med försäkrings- och skadespecifikationer och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post. 

Tjänsten statistik över olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar uppfyller inte tillgänglighetskraven helt, men motsvarande statistik finns i en Excel-tabell i tjänsten.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.

Brister i tjänster för försäkringsärenden

Bristerna gäller följande elektroniska tjänster: Försäkrings- och skadespecifikationer, lönean-mälan för specialgrupper och förändring för personer som är försäkrade med hälsoskydd

Skärmläsare

WCAG 1.4.10 Responsivitet

WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus

WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek

WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter

WCAG 2.5.2 Återtagande av val som gjorts med pekdon

WCAG 2.5.3 Etikett i namn

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner

WCAG 3.3.4 Förebyggande av fel (juridiskt, ekonomiskt, data)

WCAG 4.1.1 Parsing

WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Användning av tangentbord

WCAG 2.1.1 Tangentbord

WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns

Färger och textstorlek

WCAG 1.4.3 Kontrast

WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat

Arbetstagarens försäkringskort

Skärmläsare

WCAG 1.3.1 Information och relationer 

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

Brister i skadeanmälningar

Skärmläsare

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Användning av tangentbord

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

Färger och textstorlek

WCAG 1.4.12 Textavstånd

Brister i försäkringsbrev, utskrifter och blanketter

Skärmläsare

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

Färger och textstorlek

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.4.12 Utjämning av text

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

I de försäkringstjänsterna för inloggade företagskunder finns inte sådant innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000