Tillgänglighetsutlåtande för placeringstjänster

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller placeringstjänster för företagskunder som loggat in på op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Utlåtandet gäller följande avsnitt av webbplatsen:

Fonder: Fondlistningar och fondväljare, fondernas produktsidor samt teckna, sälja och byta fonder.

Verktyg för sparande och placering: Med verktyg avses placerarprofilen, svarsblanketten för bolagshändelser, sparräknaren och avtalet för sparande och placering.

Innehav: Granska innehav. Innehav kan granskas på första sidan av avsnittet Sparande och placering, på sidan Fonder och på sidan Värdepappersförvar.

Uppföljning av marknaden: Handel: aktier, ETF och warranter samt produktsidor. Marknaden nu: Börskurser och nyheter, Utdelningskalender. Placeringsidéer: Aktierekommendationer och analyser. Egen uppföljning.

Order: orderblanketten för försäljning och köp av aktier, ETF:er och warranter samt sidan uppföljning av order.

Försäkringssparande: Tjänster för försäkringssparande.

OP FX Manager plattform: Ett valutahandelssystem som erbdjuds foretagskunder.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur för OP Gruppen. Dessutom har man utfört självbedömning av webbplatsens tillgänglighet. 

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA. Utöver detta har tillgängligheten för handelsplattformen OP FX Manager testats med webbläsare Firefox, Chrome, IE och Safari, samt med NVDA och VoiceOver skärmläsare.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande har upprättats 8.12.2020 och uppdaterades senast 21.2.2024.

Tillgänglighetsstatus

Webbplatsen Sparande och placering och de ovannämnda avsnitten av den uppfyller inte förutsättningarna för tillgänglighet eller uppfyller förutsättningarna endast delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke-tillgängligt innehåll

På sidorna för Sparande och placering finns olika brister på tillgänglighet som har beskrivits nedan per avsnitt.

Av tillgänglighetsbrister finns följande exempel:

Kontrasterna av webbplatsens färger uppfyller inte tillgänglighetskraven till fullo. Sidorna stöder inte ännu till alla delar användningen av assisterande tekniker såsom skärmläsare. Det finns problem med användningen av tangentbordet. Dessutom finns det allmänna brister i tjänsten i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. Nedan finns en mer detaljerad förteckning över de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.

Brister i Fonder

  • 1.1.1 Textalternativ
  • 1.3.1 Information och relationer
  • 1.3.2 Meningsfull ordning
  • 1.4.3 Kontrast
  • 1.4.4 Ändring av textstorlek
  • 1.4.10 Responsivitet
  • 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • 1.4.12 Textavstånd
  • 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • 2.1.1 Tangentbord
  • 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • 2.4.3 Fokusordning
  • 2.4.7 Synligt fokus
  • 3.2.1 Vid fokus
  • 3.2.2 Vid inmatning
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 4.1.1 Parsing
  • 4.1.2 Namn, roll, värde
  • 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i verktygen

  • 1.1.1 Textalternativ
  • 1.3.1 Information och relationer
  • 1.3.2 Meningsfull ordning 
  • 1.4.1 Användning av färger
  • 1.4.3 Kontrast
  • 1.4.4 Ändring av textstorlek
  • 1.4.10 Responsivitet
  • 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • 1.4.12 Textavstånd
  • 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • 2.1.1 Tangentbord
  • 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • 2.4.3 Fokusordning
  • 2.4.7 Synligt fokus
  • 3.2.1 Vid fokus
  • 3.2.2 Vid inmatning
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 4.1.1 Parsing
  • 4.1.2 Namn, roll, värde
  • 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i avsnittet Uppföljning av marknaden

Sidorna är tillgängliga vid användning av tangentbord och skärmläsare, med undantag för inköp och order samt modalen Beställ till e-posten på sidan Analyser, där stängning av rullgardinsmenyn med Esc-knappen stänger hela modalen. Övriga brister:

  • 1.4.8 Visuell presentation
  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Brister i granskning av innehav

  • 1.1 Textalternativ
  • 1.3.1 Information och relationer
  • 1.3.2 Meningsfull ordning
  • 1.4.1 Användning av färger
  • 1.4.3 Kontrast
  • 1.4.4 Ändring av textstorlek
  • 1.4.10 Responsivitet
  • 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • 1.4.12 Textavstånd
  • 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • 2.1.1 Tangentbord
  • 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • 2.4.2 Sidans titel
  • 2.4.3 Fokusordning
  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • 2.4.7 Synligt fokus
  • 3.2.1 Vid fokus
  • 3.2.2 Vid inmatning
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 4.1.1 Parsing
  • 4.1.2 Namn, roll, värde
  • 4.1.3 Meddelanden om status

Försäkringssparande

  • 1.1 Innehåll som inte är text
  • 1.3.1 Information och relationer 
  • 1.3.2 Meningsfull ordning 
  • 1.3.3 Sensoriska kännetecken 
  • 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte 
  • 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus 
  • 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • 2.4.3 Fokusordning 
  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 
  • 2.4.7 Synligt fokus 
  • 3.2.2 Vid inmatning 
  • 3.3.1 Identifiering av fel 
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 4.1.1 Parsing 
  • 4.1.2 Namn, roll, värde 
  • 4.1.3 Statusmeddelanden

OP FX Manager plattform

  • 1.1 Innehåll som inte är text
  • 1.3.1 Information och relationer 
  • 1.3.2 Meningsfull ordning 
  • 1.3.3 Sensoriska kännetecken 
  • 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte 
  • 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • 2.4.3 Fokusordning
  • 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • 2.4.7 Synligt fokus
  • 3.2.2 Vid inmatning 
  • 3.3.1 Identifiering av fel 
  • 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • 4.1.1 Parsing 
  • 4.1.2 Namn, roll, värde 
  • 4.1.3 Statusmeddelanden

Innehåll vars redigering skulle vara en orimlig belastning

Reformen av grundsystemet för Sparande och placering är av betydande storlek och orsaken till att det gamla systemet inte har redigerats så att det skulle bli tillgängligt. Tillgänglighetskorrigeringarna genomförs när systemreformen framskrider. Sidorna om fonder, verktygen för sparande och placering, innehav och övriga kapitalförvaltningstjänster förnyas gradvis på op.fi under 2020–2025. Orderblanketten för aktier, ETF:er och warranter samt sidan uppföljning av order kommer att förnyas under 2024–2025.

Faktabladen som hänför sig till produkter vid försäkringssparande har uteslutits från tillgänglighetskravet. Bestämmelser om faktablad finns i förordning (EU) 1286/2014 om faktablad för paketerade och försäkringsbaserade investeringsprodukter för icke-professionella investerare (Priip-produkter) och i kommissionens delegerade förordning (EU) 2017/653 som getts med stöd av den. Faktabladens detaljerade innehåll och form har fastställts i förordningarna.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000