Tillgänglighetsutlåtande för kundrelationsområdet

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i området Kundrelationen för företagskunder i op.fi. Området Kundrelationen är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen. Området omfattar flera tjänster, vars tillgänglighetsnivå specificeras nedan per tjänst.

Kundrelationsområdets tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 30.11.2020, och det uppdaterades senast 11.7.2023.

Avtal om digital kommunikation (inkl. Användare och åtkomsträttigheter, Mina uppgifter och Ändringshistoria)

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Avtalet om digital kommunikation uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Företagets avtal om digital kommunikation utvecklas aktivt: en betydande del av bristerna i tillgänglighet har åtgärdats redan 2020, och målet är att resten åtgärdas under loppet av 2021. 

Bristerna hänförde sig till bl.a. följande: innehåll som inte är text, information och relationer, kontrast, fokusering för tangentbord, etiketter, tabulator- och läsordning, meddelanden som anger status. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över de nuvarande bristerna.

Avtal om digital kommunikation

WCAG 1.3.1 Information och relationer

Mina uppgifter

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

WCAG 2.1.1 Tangentbord

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel 

WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

WCAG 1.4.12 Utjämning av text

Ändringshistorik

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

WCAG 2.1.1 Tangentbord

WCAG 2.4.3 Fokusordning

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel 

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner

WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Innehåll som inte är tillgängligt på grund av oproportionell börda

I tjänsterna för inloggade företagskunder finns innehåll som det skulle vara en oproportionell börda att redigera. Sådana tjänster är OP-nättjänstavtal för företag/avtal om nättjänsten Företagstjänster. De ifrågavarande tjänsterna kommer att förnyas inom ett större utvecklingsarbete, där de ovan nämnda tjänsterna ersätts med ett nytt Avtal om digital kommunikation för företag under loppet av 2021. Därför görs inga tillgänglighetsändringar i företagens gamla nättjänstavtal.

Ekonomisk analys för lantbruksföretagare

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Den ekonomiska analysen för lantbruksföretagare uppfyller tillgänglighetskraven delvis. Bristerna i kraven nämns nedan.

WCAG 1.3.1, 4.1.2 Felmeddelanden

WCAG 2.4.7, 1.4.11 Synlig tangentbordsfokus

WCAG 2.4.3 Osynliga element

WCAG 4.1.2 Rullgardinslistor

Uppgifter om företaget

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten Uppgifter om företaget uppfyller kraven delvis. De största bristerna hänför sig till de felmeddelanden som användaren ges i tjänsten (WCAG 3.3.1, allmän tillgänglighet) vid användning av skärmläsare. I avsnittet Försäkring i tjänsten förekommer brister även beträffande kontraster (WCAG 1.4.3, 1.4.11​). Som en allmän brist även inkonsekvens i tangentbordsfokus för användaren (WCAG 2.4.7, 1.4.11).

Arkiv

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Arkivtjänsten uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Tjänsten stöder inte ännu till alla delar användningen av assisterande teknik. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Brister i hanteringen av dokument som öppnas via tjänsten (se Tillgänglighetsutlåtande för allmänna delar och funktioner).

Små brister vid uppfyllandet av de följande WCAG-kriterierna:

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 2.1.1 Tangentbord

Bli företagskund

Tillgängligheten för ansökan Bli företagskund har följande brister:

Icke tillgängligt innehåll och brister:

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 2.4.3 Riktningsordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000