Tillgänglighetsutlåtande för Fakturatjänsten

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Fakturatjänsten för företagskunder på op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande är avfattat 8.12.2020 och uppdaterades senast 19.1.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Fakturatjänsten uppfyller inte kraven. Ingen av de observerade bristerna förhindrar emellertid tjänstens huvudsakliga funktion, dvs. att göra och sända en faktura. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgänliga

Det kan vara omöjligt eller väldigt svårt att använda funktionerna med hjälpmedel, såsom skärmläsare. En del av funktionerna fungerar inte med tangentbordet, utan endast med mus eller skärmläsare. Personer som använder skärmläsare får inte respons på funktionerna. När innehåll öppnas vid den högra kanten, flyttas fokus inte dit automatiskt. Personer som använder skärmläsare och tangentbord måste söka efter innehållet själva. På samma sätt flyttas fokus inte heller tillbaka till huvudinnehållet när processen är slutförd. Fokus överförs inte alltid automatiskt till olika modaldialogfönster. Det är väldigt svårt för en person som använder skärmläsare och tangentbord att komma till dialogerna. Vissa elements programmässiga etiketter har text på engelska; en person som använder skärmläsare och som inte kan engelska förstår inte vilket element det är fråga om. Radrubrikerna är inte definierade, vilket gör det svårt att uppfatta tabellerna med en skärmläsare. Skärmläsare läser inte automatiskt felanmälningar som visas på blanketter. När det är fel i en blankett och man försöker gå vidare, sker ingenting ur skärmläsarens perspektiv. Anmälningar skiljer sig inte programmässigt från annat innehåll, så deras karaktär framgår inte för den som använder skärmläsare.Skärmläsaren ger inte respons när olika sökningar är klara. Samma symbol används med olika betydelser. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning 

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

WCAG 1.4.10 Responsivitet

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

WCAG 2.4.3 Fokusordning 

WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter  

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

WCAG 2.5.3 Etikett i namn

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering 

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde 

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden 

Innehåll som inte är tillgängligt på grund av oproportionell börda

Tillgänglighetsbrister åtgärdas under åren 2024.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000