Tillgänglighetsutlåtande för de allmänna delarna och funktionerna i elektroniska tjänster för företagskunder

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i de allmänna delarna och funktionerna i den elektroniska tjänsten för företagskunder. Den elektroniska tjänsten för företagskunder är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Webbplatsens tillgänglighet har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur för OP Gruppen. Dessutom har man utfört självbedömning av tillgängligheten.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 30.11.2020, och det uppdaterades senast 2.5.2023.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Det finns brister i tillgängligheten av de allmänna delarna och funktionerna i den elektroniska tjänsten för företagskunder. De allmänna blanketterna för responsförfrågningar uppfyller kraven.

Val av kundprofil

Detta utlåtande gäller tillgängligheten hos valet av kundprofil för person- och företagskunder på adressen op.fi. Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande avfattades 8.11.2021.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Valet av kundprofil uppfyller i huvudsak tillgänglighetskraven, och ärendehantering i tjänsten lyckas. I tjänsten finns dock vissa tillgänglighetsbrister, som beskrivs nedan.

Icke tillgängligt innehåll och brister

Sökfunktionen i kundprofilen för företag informerar inte användaren om förändringar i sökresultatslistningen via skärmläsare. Inställningen av standardkundprofil är inte tillgänglig med 400 % förstoring med smal sidbredd. Vid användning av skärmläsare har användaren inte möjlighet att gå direkt till innehållet med en separat länk. Alla användargränssnittskomponenters namn och roller kan inte utredas automatiskt

• WCAG 3.2.2 Inmatning (Nivå A)
• WCAG 1.4.10 Responsivitet (Nivå AA)
• WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (Nivå A)
• WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på 

Vid identifiering och inloggning kan man som del av koden använda mobilnyckel eller ett skiftande tal på en nyckeltalslista. Mobilnyckeln är en del av Andelsbankens mobilapplikationer, och tillgänglighetsanmärkningar gällande den finns i tillgänglighetsutlåtandena för mobilapplikationerna.

Beställning av företagstjänstkoder

Sektionen Inställningar med funktioner uppfyller inte tillgänglighetskraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt på grund av oproportionell börda

I sektionen Inställningar i tjänsterna för inloggade företagskunder finns innehåll som det skulle vara en oproportionell börda att redigera. Förnyandet av sektionen Inställningar planeras för åren 2021–2022, och därför ändras inte de gamla utförandenas tillgänglighet. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Byta nyckeltalslista

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Byta lösenord

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner

Beställa ny nyckeltalslista

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Spärra nättjänstkoder

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Kontrollera och meddela tal för tilläggsbekräftelse

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner

Mina apparater och mobilnyckel

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Min Företagsprofil

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Min Företagsprofil uppfyller kraven delvis. Vid en bedömning hittades tre tillgänglighetsproblem. Till sin allvarlighetsgrad klassificerades ett av problemen som viktigt eller mycket viktigt, vilket innebär att det kan vara svårt att använda funktionen med hjälpmedel, såsom med skärmläsare.

Tillgänglighetsobservationerna hänförde sig till länktexterna (WCAG 2.4.4​), tangentbordsfokus (kriteriet 2.4.11 i kriteriesamlingen WCAG 2.2) och i liten utsträckning till den programmässiga strukturen.

Hantering av koder

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Sidan Hantering av koder uppfyller kraven delvis. Vid en bedömning hittades tre tillgänglighetsproblem. Till sin allvarlighetsgrad klassificerades ett av problemen som viktigt eller mycket viktigt, vilket innebär att det kan vara svårt att använda funktionen med hjälpmedel, såsom med skärmläsare.

Tillgänglighetsobservationerna hänförde sig till tangentbordsfokus (WCAG 2.4.7), kontraster (WCAG 1.4.3) och rubricering (WCAG 1.3.1​).

Kommunikationsmedel

Tjänsterna Chatt och Nätmöte uppfyller kraven i huvudsak. I tillgängligheten för meddelandetjänsten finns brister som i avsevärd grad gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Meddelanden

I meddelandetjänsten finns tillgänglighetsbrister bland annat i rubriker, strukturer och etiketter, vilket försvårar användningen av skärmläsare. Färgkontrasten uppfyller inte alltid tillgänglighetskraven, och alla grafiska element har inte textmotsvarigheter. Det finns också problem med användningen av tangentbordet.

Tjänsten förnyas under de kommande åren, och därför görs inga tillgänglighetsändringar i den nuvarande tjänsten.

Nedan listas brister i tillgänglighet i applikationerna och de motsvarande kraven på tillgänglighet i riktlinjerna WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) som meddelandetjänsten ännu inte uppfyller.
 Tillgänglighetsbrister finns bland annat i etiketterna (WCAG 3.3.2), textmotsvarigheterna (WCAG 1.1.1), responsen på skärmläsaren (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3), läs- och tabuleringsordningen (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2), tangentbordsfokus (WCAG 2.4.7), infotexterna (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1), felmeddelandena (allmänt krav), sidornas title-attribut (WCAG 2.4.2), kontrasterna i texten (WCAG 1.4.3, 1.4.11), rubriker (WCAG 1.3.1), inaktiverade knappar (WCAG 3.3.1), fillänkar (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3), bilagemenyn (WCAG 1.4.13, 4.1.2), flikarna (WCAG 4.1.2), fönstrets roll (WCAG 1.3.1) och responsiviteten (WCAG 1.4.4, 1.4.10).

Chatt

Chatten uppfyller kraven på tillgänglighet till största delen. Det finns fortfarande några tillgänglighetsbrister i tjänsten, men de hindrar inte att tjänsten används med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare. Tillgängligheten med mobilapparat har inte ännu testats separat.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som chatten ännu inte uppfyller.

  • Uppgifter om avsändaren av ett meddelande läses inte med skärmläsaren (WCAG 1.3.1).
  • Knappen för att kalla på kundrådgivaren är inte tillgänglig med tangentbordet (WCAG 2.1.1).
  • I fokusordningen finns identifierade brister (WCAG 2.4.3).
    • Alla chattbotens och kundrådgivarens meddelanden finns med i fokusordningen.
    • Vid navigering till en annan sida medan chatten är öppen flyttas fokus när den nya sidan har laddats automatiskt till chattens meddelandefält.
    • Övrigt innehåll i fönstret finns med i fokusordningen när chatten stängs.
  • Uppgifter om länkar som öppnas utanför tjänsten ges inte till skärmläsaren (WCAG 2.4.4).
  • Det är svårt att lägga märke till var fokus finns på tangentbordet för den förminskade chatt-bubblan (WCAG 2.4.7).
  • Till chatten finns en hopplänk endast på ingångssidan till op.fi för inloggade kunder.

Tjänsten utvecklas fortlöpande för att motsvara tillgänglighetskraven.

Nätmöte

Nätmötet uppfyller kraven på tillgänglighet. Det finns fortfarande några små tillgänglighetsbrister i tjänsten, men de hindrar inte att tjänsten används med hjälpmedel, exempelvis skärmläsare.

Att beakta i fråga om tillgängligheten för nätmöten:

  • Någon separat skipplänk ”Gå direkt till innehåll” har inte lagts till, eftersom det inte finns någon separat navigation i nätmötet, utan enbart innehåll. Till exempel op.fi:s navigation syns inte under ett nätmöte. 
  • För ljudinnehållet i nätmöten erbjuds ingen textning.
  • För delat videoinnehåll vid nätmöten erbjuds ingen ljudbeskrivning.
  • Med Apple-enheter, webbläsaren Safari och läsprogrammet VoiceOver finns det extra tecken i rubrikerna.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000