Tillgänglighetsutlåtande för Ägarkund och förmåner

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Ägarkund och förmåner på op.fi. Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tillgängligheten för OP Ägarkund och förmåner har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har följande system använts:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 2.11.2020 och uppdaterades senast 8.1.2024.

Tillgänglighetsstatus

Ägarkund och förmåner uppfyller kraven delvis.  Tjänsterna uppfyller huvudsakligen kraven på tillgänglighet, och man kan använda tjänsterna. Brister åtgärdas i takt med att tjänsterna förnyas. Utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.

De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke-tillgängligt innehåll (enligt WCAG-kriterierna)

Tillgänglighetsbristerna i de här tjänsterna består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder inte ännu till alla delar användning av assisterande teknik, exempelvis skärmläsare, vid användningen av rutor för tilläggsuppgifter, och problem förekommer vid läsning av innehåll. Dessutom kan det förekomma tillgänglighetsbrister i till tjänsterna anknutna dokument.

Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt anvisningen WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.

Icke tillgängligt innehåll och brister

Användningen av tangentbordet och visningen av tangentbordets fokus är problematisk på vissa platser. Länkarna på indexsidorna kan inte läsas med skärmläsaren eller användas via tangentbordet.

Kontrasterna mellan färgerna i tjänsten uppfyller inte kraven på tillgänglighet och det förekommer fel i länkarnas typsnitt.

Bonusräknare, inloggad

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)

Kontrasten mellan textlänken och den grå bakgrunden är mindre än 4,5:1

Kontrasten mellan den vita texten och den orange färgen i bonusräknaren är mindre än 4,5:1

1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)

Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1

1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)

Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den

Bli ägarkund-sidorna

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)

Kontrasten mellan den grå bakgrunden och den orange länken i ingångsvyn är mindre än 4,5:1

1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)

Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1

1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)

Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (Nivå AA)

Sidans rubriker och etiketter är brödtext

4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)

Texten på knappen Anslut är inte synlig för skärmläsaren

Ägarkund och förmåner

1.4.12 Textavstånd (Nivå AA)

En del av texterna om förmånerna löper på ikonerna när radmellanrummet och storleken ändras

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)

Kontrasten mellan den grå bakgrunden och den orange länken är mindre än 4,5:1

Kontrasten mellan den grå texten och den grå bakgrunden är mindre än 4,5:1

2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) (Nivå A)

Det framgår inte av texterna om förmånerna att elementet är länkat med annat innehåll

Oproportionell börda

Innehåll vars redigering skulle vara en orimlig belastning

På sidorna Ägarkund och förmåner finns inga innehåll vilkas omredigering skulle medföra oproportionell börda.

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

På sidorna Ägarkund och förmåner finns inga innehåll på vilka tillgänglighetskraven inte kan tillämpas.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000