Tillgänglighetsutlåtande Betalningar

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i tjänsten Betalningar på op.fi. Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Tillgänglighetsobservationerna som gäller överföring av material finns i Tillgänglighetsutlåtande för materialöverföring.

Tillgänglighetsobservationerna som gäller tillstånd till SEPA-direktdebitering finns i Tillgänglighetsutlåtande för SEPA-direktbetalning.

Betalningar-tjänstens tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 11.12.2020 och uppdaterades senast 22.1.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Betalningar-tjänsten i op.fi uppfyller kraven delvis. Tillståndet för SEPA-direktdebitering uppfyller alla krav. Tjänsten Överföring till eget konto uppfyller alla krav.

Du kan erlägga betalningar i nättjänsten OP Tillgänglig, som uppfyller kraven på tillgänglighet.

Innehåll som inte är tillgängligt

Ny betalning, Betalningsunderlag, Betalningar som inte godkänts och Godkända betalningar uppfyller kraven delvis. På de ovan angivna sidorna finns bland annat följande brister i tillgängligheten: kontrasterna mellan färgerna på sidan uppfyller inte kraven på tillgänglighet, sidorna stöder inte till alla delar användningen av assisterande tekniker, såsom skärmläsare, och då man använder assisterande teknik, uppträder problem vid läsningen av innehåll. Bristerna i tillgänglighet listas mer detaljerat nedan. 

Bristerna åtgärdas som bäst, och utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga. 

Ny betalning, Betalningsunderlag, Betalningar som inte godkänts, Godkända betalningar

1.1.1 Innehåll som inte är text

1.3.1 Information och relationer

1.3.2 Meningsfull ordning

1.3.3 Sensoriska kännetecken

1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

1.4.1 Användning av färger

1.4.3 Kontrast (minimum)

1.4.4 Ändring av textstorlek

1.4.10 Responsivitet

1.4.11 Kontrast som inte rör text

1.4.12 Utjämning av text

1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus

2.1.1 Tangentbord

2.1.2 Ingen tangentbordsfälla

2.1.4 Kortkommandon för ett tecken

2.2.1 Justerbar tidsgräns

2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

2.4.2 Sidans titel

2.4.3 Fokusordning

2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

2.4.5 Flera olika sätt

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

2.4.7 Synligt fokus

2.5.1 Pekargester

2.5.2 Återtagande av val som gjorts med pekdon

2.5.3 Etikett i namn

2.5.4 Användning med rörelse

3.1.1 Sidans språk

3.1.2 Språk för delar av sida

3.2.1 Vid fokus

3.2.2 Vid inmatning

3.2.3 Konsekvent navigering

3.2.4 Konsekvent identifiering

3.3.1 Identifiering av fel

3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

3.3.3 Förslag vid felhantering

3.3.4 Förebyggande av fel (juridiskt, ekonomiskt, data)

4.1.1 Parsing

4.1.2 Namn, roll, värde

4.1.3 Meddelanden om status

Hur väl kraven på tillgänglighet uppfylls av e-fakturatjänsten 

E-fakturatjänsten uppfyller kraven delvis. Det finns flera separata användningsfall i tjänsten: 

  • Hantera e-fakturor, helt tillgänglig 
  • Beställ e-fakturor, helt tillgänglig 
  • Ändra direktbetalningen till e-faktura, helt tillgänglig 
  • Förslag till e-faktura, helt tillgänglig 
  • Ankomna e-fakturor, fullt tillgängliga
  • Faktura i original och specifikation av faktura, delvis tillgänglig 

Kraven på de olika användningsfallen med brister beskrivs närmare nedan. 

Innehåll som inte är tillgängliga 

I e-fakturatjänsten produceras bilden på originalfakturan av faktureraren. Därför kan OP inte inverka på att tillgänglighetskraven uppfylls för bilden på originalfakturan. Fakturaspecifikationen baserar sig på den allmänt använda standarden Finvoice. Fakturans innehåll produceras av faktureraren. Fakturaspecifikationen är inte helt tillgänglig.

Bristerna i applikationens tillgänglighet stör eller fördröjer användningen, och i vissa situationer förhindrar de helt användningen av hjälpmedel, såsom skärmläsare. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.1 Användning av färger
  • WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek
  • WCAG 1.4.10 Responsivitet
  • WCAG 1.4.12 Textavstånd
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus

Innehåll som inte är tillgängliga på grund av oproportionell börda

Hos flera fakturerare är specifikationen av fakturainnehållet inte tillgänglig, eftersom man inte kan ta fram en egen sammanfattningsmall för varje fakturerare, och det skulle också vara omöjligt att hantera mallarna.

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på 

Faktureraren erbjuder fakturan i original och ansvarar för att den är tillgänglig.

Tillgänglighetsstatus för inlösen av en penningförsändelse

Tjänsten Inlösen av penningförsändelse uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. 

Innehåll som inte är tillgängliga

Bristerna i applikationens tillgänglighet stör eller fördröjer användningen, och i vissa situationer förhindrar de helt användningen med hjälpmedel, såsom skärmläsare. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna. 

Huvudrubriken Inlösen av penningförsändelser på nivån H1 genereras ur ett annat system/en annan omgivning. Allmänt taget är färgerna och kontrasterna på ikoner, knapptexter och andra grafiska element inte i enlighet med tillgänglighetskraven. 

Vid användning av tangentbord förekommer det även problem till exempel när man förflyttar sig framåt/bakåt från Input-fältet. 

Man kan lösa in en betalningsanvisning/penningförsändelse också på telefonkanalen och i bankernas kontor. 

Tillgänglighetsbrister:

1.4.1 Användning av färger 

1.4.3 Kontrast (ikonernas och knapptexternas färgkontraster) 

2.1.1 Tangentbord (bl.a. från Input-fältet kan man inte röra sig bakåt) 

2.4.3 Fokusordning 

2.4.7 Synligt fokus

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000