Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för försäkrings- och skadetjänster i op.fi. Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobilapparater har testats med Apple-apparater, webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 1.1.2021, och det uppdaterades senast 20.3.2024.
Tillgänglighetsstatus
Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Icke-tillgängligt innehåll
Försäkrings- och skadetjänsterna för privatkunder samt en del av köpapplikationerna har till stor del förnyats och gjorts tillgängliga. Köpkanalen för livförsäkringar har också gjorts tillgänglig.
Det finns tillgänglighetsbrister i en del köpkanaler, i hälsodeklarationen, offertbegäran och fakturavyn. Brister i de här tjänsterna är exempelvis det att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. Vi strävar efter att åtgärda bristerna under 2024. Egendomsskadeanmälningar, försäkringars ändringstjänster, försäkringars nätbutik (rese- och djurförsäkringar samt försäkringar för barn) och hälsodeklarationstjänsten är genomförda med gammal teknologi. För de här beaktas tillgänglighetskraven i samband med förnyande av tjänsterna. Förnyelsearbetet pågår.
I de handlingar som publicerats före 23.9.2018 gör vi förbättringar av tillgängligheten i takt med att handlingarna uppdateras. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar med försäkrings- och skadespecifikationer eller som sparats i Mitt arkiv, och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post.
Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.
Brister vid köp av försäkring
Skärmläsare
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
- WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.2.2 Vid inmatning
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
Användning av tangentbord
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.7 Synligt fokus
Färger och textstorlek
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast
- WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
- WCAG 1.4 12 Textavstånd
Brister i hälsodeklarationstjänsten för livförsäkringar
Skärmläsare
- 1.3.1 Information och relationer
- 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
Brister i registreringstjänsten för fordon
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.4.3 Kontrast
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.2 Sidans titel Osien kieli
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 3.1.2 Språk för del av sida
- WCAG 3.2.2 Vid inmatning
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Brister i försäkringsutskrifter och blanketter
Skärmläsare
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
Färger och textstorlek
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.12 Utjämning av text
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
I de lagstadgade försäkringstjänsterna för inloggade privatkunder finns inte sådant innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på.