Tillgänglighet för privatkunds låne- och låneändringsansökningar i nättjänsten Op.fi

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller en privatkunds låne- och låneändringsansökningar samt företagsfinansieringsansökningar i nättjänsten Op.fi. Dessa tjänster utgör en del av OP Gruppens webbplats, och deras tillgänglighet har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur för OP Gruppen. Dessutom har man utfört självbedömning av webbplatsens tillgänglighet. 

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 01.01.2021 och uppdaterades senast 11.4.2024

Tillgänglighetsstatus

Låne- och låneändringsansökningarna uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Otillgängligt innehåll och brister i låneräknarna

Tillgänglighetsbrister förekommer bland annat i hur information presenteras, hur felmeddelandena fungerar och i genomförandet av inmatningsfältena. I räknarna finns också andra brister som gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. Dessutom uppfyller handlingarna i räknarna inte tillgänglighetskraven.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som räknarna inte ännu uppfyller.

WCAG 2.4.7 Tangentbordsfokus

Tangentbordsfokus syns inte alltid överhuvudtaget eller den kan synas dåligt.

WCAG 1.4.3 Kontraster
WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

Det finns brister i kontrastförhållandena mellan text och bakgrund samt mellan gränssnittskomponenter och grafiska element.
En del av texterna försvinner utom synhåll eller flyter över ifall användaren förstorar textstorleken med sin egen CSS-fil.
Rubriknivåerna har på vissa ställen använts ologiskt.
WCAG 1.4.12 Textavstånd

Alla element är inte med i tabuleringsordningen, varför de inte kan användas med tangentbordet. Skärmläsaren får inte information om alla klickbara element.
Blankettfälten i räknarna är inte på en logisk plats med tanke på sidornas tabuleringsordning.
WCAG 1.3.1 Rubricering

Reglaget för fordonslåneräknaren fungerar inte nödvändigtvis med skärmläsare.
WCAG 2.1.1 Användning av tangentbord
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
WCAG 2.4.3 Fokusordning

Tjänstens infotexter kan inte läsas med skärmläsare och ingår inte i tabulatorordningen.
Ikonerna saknar textmotsvarigheter.
WCAG 1.3.2 Reglage för fordonsräknare
WCAG 2.1.1 Tangentbord
WCAG 1.1.1. Infotexter och ikoner
WCAG 1.3.2
WCAG 1.4.13
WCAG 2.1.1
WCAG 1.1.1 Inmatningsfältens plus- och minusknappar
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 2.4.3 Fokusordning
WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden: Det finns brister i genomförandet av knappar och inmatningsfält. De har bland annat inte kopplats programmässigt och fälten saknar etiketter. Vid användning av knapparna får användaren av skärmläsare inte information om ett nytt värde i fältet.
WCAG 1.1.1 Illustrerade länkar
WCGA 2.4.4 Genomförandesättet för illustrerade länkar orsakar problem för skärmläsare.

Ansökan om lån

Otillgängligt innehåll och brister i ansökan om bostadslån (lainaa.op.fi)

I ansökan finns brister som i avsevärd grad gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. Dessutom uppfyller handlingarna i ansökan inte tillgänglighetskraven.

I frågor som gäller ansökan om bostadslån och finansiering av boende kan man också förhandla på OP:s kontor eller per telefon eller online beroende på bank.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ansökan inte ännu uppfyller.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text i bilagan preliminär låneoffert (pdf)

  • Vissa ikoners textmotsvarigheter saknas eller är bristfälliga.
  • Vissa ikoners textmotsvarigheter innehåller termer som avviker från tjänstens terminologi.

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

  • Det förekommer brister i kontrastförhållandena mellan komponenter i användargränssnitt och grafiska element.

WCAG 1.4.3 Kontrast mellan texten och bakgrunden

  • Det finns flera brister i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden.

Otillgängligt innehåll och brister i ansökan om banklån med säkerhet (lainaa.op.fi/banklan) 

Tillgänglighetsbrister finns bland annat i rubriker, strukturer och etiketter, vilket försvårar användningen av skärmläsare. Färgkontrasten i ansökan uppfyller inte alltid tillgänglighetskraven, och alla grafiska element har inte textmotsvarigheter. Det finns också problem med användningen av tangentbordet.

I frågor som gäller ansökan om banklån med säkerhet kan man också förhandla på OP:s kontor eller per telefon eller online beroende på bank.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ansökan inte ännu uppfyller.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

  • Vissa ikoner saknar textmotsvarigheter. 
  • Skärmläsare förbigår inte grafikfiler i illustrationssyfte.

WCAG 1.3.1 Information och relationer

  • Rubriker, strukturer och etiketter har inte angetts programmässigt korrekt i alla vyer eller märkningarna saknas helt. 

WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

  • Inmatningssyftet har inte definierats i kontaktuppgifter i tjänsten.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

  • Kontrasten mellan text och bakgrund är inte tillräcklig hos inaktiverade knappar samt vid texter som framhävs med orange.

WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek

  • Textstorlek kan inte ändras på inloggningssidan.

WCAG 2.1.1 Tangentbord

  • En del av elementen på förstasidan i tjänsten kan inte hanteras med tangentbordet.

WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

  • Från början av sidan kommer man inte direkt till huvudinnehållet.

WCAG 2.4.2 Sidans titel

  • Sidrubriken är densamma på varje sida i ansökningstjänsten och beskriver inte syftet med enskilda sidor.

WCAG 2.4.3 Fokusordning

  • Fokusordningens logik varierar mellan olika vyer i tjänsten och är ibland inkonsekvent.

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

  • Element som används med tangentbordet visar inte alltid var fokus finns.

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

  • Skärmläsare läser inte automatiskt felmeddelanden relaterade till ifyllandet av blanketten.
  • Felmeddelanden har inte programmässigt anslutits till de fält där fel förekommer. Felmeddelandet kan också aktiveras felaktigt vid inmatning.

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner

  • En del etiketter har inte programmässigt anslutits till element som kräver inmatning eller också saknas de.

WCAG 4.1.1 Parsing

  • Ansökningsblankettens alla ID-koder är inte individuella.

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

  • Alla namn, roller och värden i användargränssnittets element kan inte utredas automatiskt.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

  • Felmeddelanden identifieras inte automatiskt som felmeddelanden. Därtill när nedladdningen av följande vy eller sändningen av blanketten lyckas läser skärmläsaren inte automatiskt statusmeddelandet.

Otillgängligt innehåll och brister i ansökan om studielån

Tillgänglighetsbrister förekommer bland annat i presentationen av information, i fokusordningen och i responsen. I ansökan finns också andra brister som gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. Dessutom uppfyller handlingarna i ansökan inte tillgänglighetskraven. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ansökan inte ännu uppfyller.

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

Vissa bildelement har onödiga textmotsvarigheter.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer

Valknapparna och -rutorna har inte anslutits programmässigt.
Obligatoriska fält har inte märkts synligt eller programmässigt. 
Negativa tal anges felaktigt med bindestreck. 
En del sidor finns i tabeller, vilket orsakar extra läsning för skärmläsare.
Vissa texter och rubrikinformationspar i textform presenteras inte programmässigt.

  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

Blankettelement har felaktiga attribut, vilket gör att de inte finns på det visuellt korrekta stället på sidan.
En del brister hos rubrikerna gör det svårare att uppfatta hierarkin.
Det förekommer brister i PDF-filers läsordning.

  • WCAG 1.3.6 Identifiera syfte

Blankettfält som innehåller användaruppgifter saknar attribut som anger syftet.

  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

Det finns flera brister i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden.

  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

Det finns flera brister i kontrastförhållandena mellan komponenter i användargränssnitt och grafiska element.

  • WCAG 1.4.12 Textavstånd

När avståndet mellan tecken redigerades hamnade en rad utanför ramen.

  • WCAG 2.4.2 Sidans titel

PDF-filer saknar beskrivande rubriker.

  • WCAG 2.4.3 Fokusordning

Fokus förflyttas automatiskt till det första blankettfältet eller interaktiva elementet, vilket leder till att skärmläsaren förbigår eventuell föregående text.
I vissa fall avbryter förflyttningen av fokus läsandet av meddelandet.
I vissa fall förflyttas fokus automatiskt till mitten av sidan.

  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Filtyper och -storlekar är inte kopplade till länken.
En del länkar består av separat rubrik och brödtext, vilket orsakar problem för skärmläsaren.
Beskrivningarna av vissa knappar är svåra att skilja mellan med skärmläsare.

  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus

Tangentbordsfokus syns inte i de balkliknande länkarna på webbplatsen.

  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

Felmeddelanden har inte anslutits till fälten programmässigt och fält med fel markeras inte programmässigt.

  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

En del etiketter saknas.

  • WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering

En del knappar på webbplatsen har namngetts inkonsekvent.

  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Den respons som webbplatsen ger avbryter skärmläsaren.
Responsens rubriker kan inte läsas med skärmläsare.

Innehåll vars redigering skulle vara en orimlig belastning

Det finns sådant innehåll i ansökan om studielån som skulle vara en orimlig belastning att redigera. Tjänsten kommer att förnyas, och därför görs inga tillgänglighetsändringar i den nuvarande tjänsten.

Brister i tjänsten Ansökan om företagsfinansiering

Den elektroniska ansökan om företagsfinansiering uppfyller delvis tillgänglighetskraven. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.2 Sidans titel
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 4.1.1 Parsing
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Ekonomisk analys för lantbruksföretagare

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Den ekonomiska analysen för lantbruksföretagare uppfyller tillgänglighetskraven delvis. Bristerna i kraven nämns nedan.

  • WCAG 1.3.1, 4.1.2 Felmeddelanden
  • WCAG 2.4.7, 1.4.11 Synlig tangentbordsfokus
  • WCAG 2.4.3 Osynliga element
  • WCAG 4.1.2 Rullgardinslistor

Uppgifter om och ändringar av lån

Otillgängligt innehåll och brister relaterade till lån och betalningsplaner

Tillgänglighetsbrister förekommer bland annat i hur information presenteras, i rullgardinslistornas funktion och rubrikernas logik. I ansökan finns också andra brister som gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. Dessutom uppfyller handlingarna i ansökan inte tillgänglighetskraven.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ansökan inte ännu uppfyller.

  • WCAG 2.1.1
    WCAG 2.1.2
    WCAG 3.2.2
    WCAG 3.3.2

Rullgardinslistorna saknar etiketter, vilket leder till att användare av skärmläsare inte får information om vilken rullgardinslista det är fråga om.
Det finns brister i rullgardinslistornas funktioner bland annat vid navigering med tabulatortangenter och i läsordningen av listans element.
Val av alternativ på rullgardinslistan laddar automatiskt en ny sida.

  • WCAG 1.3.1 Negativa tal och rubriker

Negativa tal visas med ett bindestreck, vilket orsakar problem för skärmläsaren.
Rubriknivåer har använts på felaktigt sätt och radrubrikerna fattas på vissa tabeller.
Rubrikerna av vissa tabeller har inte genomförts som HTML-rubriker.

  • WCAG 1.4.3 Kontraster
    WCAG 1.4.11

Det finns brister i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden.

  • WCAG 1.1.1 Scheman i betalningsplaner
    WCAG 1.3.2
    WCAG 2.1.1
    WCAG 1.4.12
    WCAG 1.4.13

Uppgifterna i grafen kan inte läsas med skärmläsare.
Med tangentbordet får man inte fram exakta uppgifter som visas med markör, och ytterligare information kan inte döljas genom att förflytta fokus.
I mobilversionen visas uppgifterna under schemat bristfälligt, och uppgifternas rullningselement är inte med i tabulatorordningen.
Användarens egen CSS-fil kan leda till överlappning av texterna.

  • WCAG 1.3.1
    WCAG 1.3.2

Radrubrikerna saknas från tabellerna, vilket försvårar läsning av tabellerna med skärmläsare.
Rullgardinsmenyernas rubriker i tabeller är inte HTML-rubriker, vilket gör det svårare att uppfatta sidans hierarki.

  • WCAG 1.1.1 Uppgifter om poster i betalningsplaner
    WCAG 1.3.1
    WCAG 1.3.2
    WCAG 2.4.7

Uppgifterna om betalningsposter radas upp efter varandra, vilket gör sidan lång och gör det svårare att hitta det totala beloppet i slutet av sidan.
Skärmläsaren läser en del av uppgifterna två gånger.

  • WCAG 1.1.1 Elementet Mina lån
    WCAG 1.3.1
    WCAG 1.3.2
    WCAG 2.4.7

Tabellens rubrik har inte definierats som en HTML-rubrik. 
Radrubriker har inte definierats och det finns två rader av kolumnrubriker, vilket medför problem för skärmläsaren, likaså de interna länkarna i tabellens rader. 
Rader har också tomma kolumner, det är svårt att uppfatta tangentbordsfokus och det förekommer brister i läsordningen och textmotsvarigheterna.

Innehåll vars redigering skulle vara en orimlig belastning

I uppgifterna om ändring av bostads-, bank- och studielån samt ansökan om ändring av betalningsplanen finns innehåll, som det skulle vara en orimlig belastning att redigera. Tjänsten kommer att förnyas, och därför görs inga tillgänglighetsändringar i den nuvarande tjänsten.

Otillgängligt innehåll och brister i ansökan om ändring av banklån med säkerhet

Tillgänglighetsbrister förekommer bland annat i hur information presenteras, i rubrikernas logik och i blanketterna. I ansökan finns också andra brister som gör det svårt att använda hjälpmedel, såsom skärmläsare och tangentbord. Dessutom uppfyller handlingarna i ansökan inte tillgänglighetskraven.

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som ansökan inte ännu uppfyller.

  • WCAG 1.3.1 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
    WCAG 3.3.2

En del blankettfält saknar etiketter.
Anvisningar relaterade till varandra och antalet återstående tecken har inte anslutits programmässigt till helheter.

  • WCAG 1.3.2 Tabulator- och läsordning
    WCAG 2.4.3

Tangentbordsfokus förflyttas automatiskt till sidans första blankettfält.

  • WCAG 1.3.1 Felmeddelanden

Felmeddelanden har inte programmässigt anslutits till fälten.
Fel värden i fältet redigeras automatiskt till siffror.

  • WCAG 4.1.3 Respons

Skärmläsare upptäcker inte tjänstens laddningsanimationer.
Respons har alert-roll, vilket avbryter skärmläsaren.
Skärmläsaren kan läsa text som inte visas på skärmen.

  • WCAG 1.3.1 Negativa tal

Negativa tal anges med bindestreck.

  • WCAG 1.1.1 Infotexter
    WCAG 1.3.2
    WCAG 1.4.13
    WCAG 2.1.1

Infotexter kan inte läsas med skärmläsare och ingår inte i tabulatorordningen.
Ikoner saknar textmotsvarigheter och öppnas automatiskt när markören landar på dem, varvid de täcker annat innehåll.

  • WCAG 1.4.3 Kontraster
    WCAG 1.4.11

Det finns brister i tjänstens kontraster.

  • WCAG 1.3.1. Rubriker
    WCAG 1.4.3
    WCAG 1.4.11

Rubriknivåerna är ibland ologiska, och alla rubriker är inte programmässiga.
Rullgardinsrubrikens rubrikvärdepar presenteras inte semantiskt.

  • WCAG 1.3.1. Tabellstruktur

I lånetabellen har flera rubriker anslutits till samma cell, och radrubrikerna har inte definierats.
Radexpansion skapar oreda i tabellens rubriker.

  • WCAG 1.1.1 Inmatningsfältens plus- och minusknappar
    WCAG 1.3.1
    WCAG 1.3.2
    WCAG 2.4.3
    WCAG 3.3.2
    WCAG 4.1.3

Plus- och minusknappar samt inmatningsfält har inte anslutits programmässigt.
Fält saknar etiketter och minusknappen textmotsvarighet.
Enheter har inte anslutits till fälten. 
Användare av skärmläsare får inte information om nytt värde i fält efter att man tryckt på knappen.

  • WCAG 1.1.1 Sökvägens struktur
    WCAG 1.3.1
    WCAG 1.3.2
    WCAG 1.3.3
    WCAG 1.4.1
    WCAG 1.4.4
    WCAG 2.4.6
    WCAG 4.1.2

Sökvägen stöder inte fullständigt skärmläsare, vilket leder till att användare av skärmläsare inte får information om sökvägens struktur.

  • WCAG 2.4.3 Inaktivering av knappen Fortsätt

Knappen Fortsätt är inaktiverad, om obligatoriska uppgifter saknas på blanketten, varvid användaren har svårt att få information om orsaken till detta.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000