Tillgänglighetsutlåtande om betal- och kreditkortssidorna

Detta utlåtande gällertillgängligheten  till avsnittet "kort" och ”mina kort”. Avsnittet är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Tillgängligheten för avsnittet Kort och Mina kort har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av avsnittets tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 1.12.2020 och uppdaterades senast 18.4.2024

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Avsnittet Kort och användning av kort samt avsnittet Mina kort har tillgänglighetsbrister. Dessa åtgärdas i takt med att tjänsterna förnyas. Utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Färgkontrasterna på undersidan till avsnittet Kort och användningen av kort samt i enstaka element som berättar mer om olika temaområden uppfyller inte tillgänglighetskraven. För en del av knapparna på sidan syns tangentbordsfokus otydligt eller saknas helt och hållet. Dessutom har inte allt visuellt innehåll någon textmotsvarighet som berättar vad bilden, ikonen eller det grafiska elementet innehåller. En del av illustrationerna har också onödiga textmotsvarigheter. Dessutom är rubrikknapparna i dragspelselementen på sidan programmässigt länkar, inte knappar, och inuti dragspelselementen finns visuella rubriker som inte har markerats programmässigt.

På sidorna Alla kort och Jämför kort är texten på knapparna för varje korttyp "Läs mer och ansök om ett kort", och kortläsare får ingen information om vilket kort som avses. Elementet "Populäraste" på sidan Alla kort har inte grupperats programmässigt, och det kan därför vara oklart för användaren om elementet syftar på föregående eller följande kort. I enskilda textinnehåll förändras innehållet om man använder mobilversionen av sidan.

När ett nytt kort hämtas, urskiljs det valda kortet inte programenligt. Skärmläsaren läser inte felmeddelanden på ansökan. Kortansökningssidornas knappar har brister relaterade till användningen av tangentbordet samt till färgkontrasterna. Linjen som beskriver hur ansökan framskrider fungerar inte logiskt med skärmläsaren och dessutom störs skärmläsarens funktion av eventuella tomma rader på sidan. I fältet där antalet barn frågas används knapparna +/-, vilket försvårar användningen av hjälpteknik. HTML-koden har brister som stör hjälpteknikerna. Identifiering krävs för att ansöka om ett kort. Tillgänglighetsstatusen för den tjänsten anges i identifikationsbeskrivningen.

I Mina kort-förteckningen finns i tabellerna enskilda rader och inte separata celler, varför skärmläsaren inte läser tabellerna med kortinformation i logisk radföljd från vänster till höger utan kolumnvis uppifrån ned. Dessutom saknas textmotsvarigheter i de grafiska elementen.

När man på sidorna Mina kort väljer ett kort och vill ändra dess säkerhetsgränser, finns det brister om man använder skärmläsaren. Skärmläsaren styr inte till rätt ruta för textifyllning.

Statusen för tillgängligheten av identifieringen som görs i samband med bekräftelsen av en kortbetalning beskrivs i utlåtandet om identifiering.  

Betal- och kreditkort

1.3.1 Information och relationer
1.3.2 Meningsfull ordning
1.4.1 Användning av färger
1.4.4 Ändring av textstorlek
2.4.4 Syftet med en länkarna (i sammanhanget)
4.1.3 Statusmeddelanden

Ansök om kort

1.1.1 Innehåll som inte är text
1.3.1 Information och relationer
1.3.2 Meningsfull ordning
1.3.3 Sensoriska kännetecken
1.4.1 Användning av färger
1.4.4 Ändring av textstorlek
2.1.1 Tangentbord
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
4.1.1 Parsing
4.1.2 Namn, roll, värde

Mina kort

WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 2.4.4 Syftet med en länk
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Kortuppgifter

WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Ändra säkerhetsgränser

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 2.4.3 Fokusordning
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Kortansökan

WCAG 1.1.1 Textmotsvarigheter
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 1.3.3 Sensoriska kännetecken
WCAG 1.4.1 Användning av färger
WCAG 1.4.4 Ändring av textstorlek
WCAG 2.1.1 Användning av tangentbord
WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
WCAG 4.1.1 Parsing
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Kortbetalning på nätet

Tjänsten uppfyller lagkraven delvis. Sidornas HTML-kod har något förrymda start- och sluttaggar. De kan förorsaka överraskande problem vid användningen av hjälpmedel. Tillgänglighetsobservationer som gäller betalningsbekräftelse finns i OP:s tillgänglighetsutlåtande om identifiering.

PDF-dokument (dokument)

Bilagor i tjänsten såsom försäkringsvillkor (pdf), produktbeskrivningar (pdf), blanketter, försäkringsintyg (pdf) och andra filer görs tillgängliga. På grund av det stora antalet dokument och blanketter, förekommer det brister i dokumenten.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000