OP-företagsmobilen

Vanliga frågor

Inloggning i OP-företagsmobilen – Hur loggar jag in i OP-företagsmobilen?

OP-företagsmobilen fungerar både med företagstjänstkoderna och med en privatkunds nättjänstkoder. Logga in i OP-företagsmobilen med Mobilnyckeln som du aktiverar med dina egna nättjänstkoder. Du kan också logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, om din apparat har stöd för biometrisk identifiering.

Om du representerar flera företag kan du byta företag utan att logga ut emellan.

Hur fungerar streckkodsbetalningen?

Du kan betala räkningar med streckkod genom att använda OP-företagsmobilens funktion för streckkodsbetalningar. Den finns under knappen "Ny betalning" då du håller på att betala en räkning.

Välj “Använd streckkod” så aktiveras kameran. Peka med den mot streckkoden på räkningen så läser OP-företagsmobilen in betalningsuppgifterna.

Kontrollera uppgifterna och mata in mottagarens namn innan du betalar räkningen.

Vad kan man göra med OP-företagsmobilen?

Med OP-företagsmobilen kan du sköta ditt företags dagliga bankärenden enkelt när och var som helst.

I OP-företagsmobilen kan du använda samma faktureringstjänst jämte kund- och produktregister som i OP-nättjänsten, men dessutom kan du via OP-företagsmobilen granska faktureringssammandrag, sända dina kunder påminnelse- och krediteringsfakturor samt fakturera dina kunder per e-post. Du kan också ändra dina fakturor till återkommande betalningar samt separat sända en följesedel över sända fakturor.

Med OP-företagsmobilen kan du också ansöka om finansiering för ditt företag, hantera dina placeringar i realtid, förhandla på nätet samt sända material till din bokförare.

I OP-företagsmobilen godkänner du transaktionerna tryggt utan nyckeltalslista med Mobilnyckeln.

OP-företagsmobilens meddelanden – Var hittar jag information om mobilappens meddelanden?

Läs de vanligaste frågorna och svaren i avsnittet om meddelanden i OP:s mobilappar.

Gå till sidan Vanliga frågor

OP-företagsmobilens dataskydd – Är OP-företagsmobilen säker?

OP-företagsmobilen är en trygg kanal för skötseln av ärenden. OP-företagsmobilen sparar inte information som omfattas av banksekretess i mobilapparaten ens medan du sköter ärenden. Informationen överförs till OP:s system starkt krypterad oberoende av nätförbindelse.

Se dock till att programvaran i din telefon är uppdaterad och ladda inte ner program om du inte känner till deras ursprung. Bryt inte heller dataskyddet på din telefon medvetet (Jailbreak och Root). Vi rekommenderar att du loggar ut ur appen när du slutar att använda tjänsten. Systemet loggar ut dig automatiskt ur OP-företagsmobilen om du inte använder appen.

Kom ihåg att OP aldrig frågar efter användarkoder och lösenord av dig, så du ska aldrig svara på sådana frågor.

Om du misstänker att dina nättjänstkoder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten 0100 05151 (mån–fre 8–16, lna/msa).

Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten 0100 0555 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Telefoner med stöd för OP-företagsmobilen – I vilka telefoner fungerar OP-företagsmobilen?

OP-företagsmobilen fungerar i iPhone- och iPad-apparater med operativsystemet iOS 12.0 eller nyare och i Android-telefoner och -pekplattor med operativsystemet 5.0 eller nyare. Du kan ladda ner OP-företagsmobilen i din apparat i appbutiken (App Store eller Google Play).