Miehellä matkapuhelin kädessä.

Blev du lurad? Gör så här

Har du fått ett falskt e-postmeddelande som fiskar efter nättjänstkoder? Eller dyker det i OP-nättjänsten upp ett meddelande eller ett fönster som avviker från det normala? Anmäl det till oss.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra koderna genom att ringa telefontjänsten på numret OP 0100 0500. Då telefontjänsten inte har öppet, ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten på numret +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Om du får ett tvivelaktigt e-postmeddelande som ser ut som att det är avsänt i OP:s namn, ska du skicka meddelandet till oss som en bifogad fil per e-post.

Så här sparar och skickar du meddelandet:

Beroende e-postleverantör varierar sparsätten, men det vanligaste sättet att spara meddelanden är följande

  1. Välj Arkiv - Spara som
  2. I fönstret Spara som väljer du den mapp där du vill spara meddelandet
  3. I fältet Filnamn skriver du det namn du vill ge filen
  4. Godkänn utgångsformatet i Filformat eller välj ett annat format
  5. Lägg till filen som du sparat som bilaga till e-postmeddelandet och sänd meddelandet till tietoturvailmoitukset@op.fi

Om du i OP-nättjänsten får ett meddelande som avviker från det normala eller ett fönster som verkar tvivelaktigt, sänd oss en skärmdump av sidan och sidans källkod.

I e-postmeddelandet ska du också meddela ditt namn, din kontaktinformation och namnet på din bank (t.ex. OP Mallby). Vi svarar inte direkt på meddelanden som sänds till den här e-postadressen, utan du får ett automatiskt svar. Anmäl det som hänt också till OP 0100 0500 telefontjänsten eller din bank.

Sänd meddelandet till adressen tietoturvailmoitukset@op.fi

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra koderna genom att ringa telefontjänsten på numret OP 0100 0500. Då telefontjänsten inte har öppet, ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten på numret +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Om du får ett tvivelaktigt e-postmeddelande som ser ut som att det är avsänt i OP:s namn, ska du skicka meddelandet till oss som en bifogad fil per e-post.

Så här sparar och skickar du meddelandet:

Beroende e-postleverantör varierar sparsätten, men det vanligaste sättet att spara meddelanden är följande

  1. Välj Arkiv - Spara som
  2. I fönstret Spara som väljer du den mapp där du vill spara meddelandet
  3. I fältet Filnamn skriver du det namn du vill ge filen
  4. Godkänn utgångsformatet i Filformat eller välj ett annat format
  5. Lägg till filen som du sparat som bilaga till e-postmeddelandet och sänd meddelandet till tietoturvailmoitukset@op.fi

Om du i OP-nättjänsten får ett meddelande som avviker från det normala eller ett fönster som verkar tvivelaktigt, sänd oss en skärmdump av sidan och sidans källkod.

I e-postmeddelandet ska du också meddela ditt namn, din kontaktinformation och namnet på din bank (t.ex. OP Mallby). Vi svarar inte direkt på meddelanden som sänds till den här e-postadressen, utan du får ett automatiskt svar. Anmäl det som hänt också till OP 0100 0500 telefontjänsten eller din bank.

Sänd meddelandet till adressen tietoturvailmoitukset@op.fi