Tillgänglighetsutlåtande för Min profil

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för Min profil på op.fi. I Min profil ingår delarna Koder och Arkivet. Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tillgänglighet i Min profil har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har följande system använts:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande upprättades 11.11.2020 och uppdaterades senast 12.4.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Min profil uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Min profil har tillgänglighetsbrister, som gör att det kan vara svårt eller till och med omöjligt att använda sidan med hjälpmedel såsom skärmläsare.  Sådana funktioner är bl.a. användning av länkar, tangenter och andra komponenter med tangentbord och skärmläsare, förmedling av den visuella framställningen av elementen även programmässigt eller som text, samt textmotsvarigheterna till länkar och formulär.

Koder

Det finns tillgänglighetsbrister i beställning och byte av nyckeltalslista, byte av lösenord och spärrning av koder. Bristerna framkommer bl.a. i att färgkontrasterna i de funktioner som ingår i avsnittet Säkerhet i Min profil inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och i att funktionerna ännu inte till alla delar stödjer användningen av assisterande teknik, som skärmläsare eller användning med tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till elementen. 

Arkiv

Tjänsten stöder ännu inte till alla delar användningen av assisterande teknik.

För brister i behandlingen av handlingar som öppnas via tjänsten, se

Om det inte är möjligt att använda Min profil, kan kunden sköta ärenden genom att kontakta kundtjänsten eller kontoret. 

Bristerna listas mer detaljerat nedan:

WCAG 1.4.3, 1.4.11: Kontraster: Brister i kontrastförhållandena mellan komponenter i användargränssnitt och grafiska element

WCAG 1.3.1, 2.4.3: Uppgift om att innehållet ändrats: Min profil har genomförts som en ensidesapplikation, där innehållet på sidan ändras utan att sidan laddas upp, vilket innebär att användaren inte får veta att innehållet på sidan har ändrats. Vissa innehåll laddas dynamiskt t.ex. efter att ett dragspel öppnats, men användaren informeras inte om detta, och information om hur funktionen avancerar ges inte. Efter sidbyte blir tangentbordsmarkören kvar på plats eller byter plats slumpmässigt.

WCAG 2.4.7.: Markören gömd: Markören för tangentbordet (focus indicator) syns inte i elementen nederst på ingångssidan, inte heller i en del av länkarna. 

WCAG 2.4.3, 1.3.2: Flytta markör: När tilläggsbekräftelse efterfrågas för borttagning av telefonnummer, flyttas markören till inmatningsfältet för nyckeltal. Därför kan innehållet före fältet bli omärkt.

WCAG 3.2.1, 1.3.2: Flytta markör till innehåll: När dragspelet öppnas och det finns fokuserbara element i den, flyttas fokus automatiskt till det första elementet. När dragspelet stängs, flyttas fokus slumpmässigt till en annan plats.

WCAG 2.4.3: Fokus i dolt innehåll: när det i dragspelet finns fokuserbara element, avancerar fokus till innehållet trots att dragspelet inte är öppet. Detsamma gäller även dolt innehåll, t.ex. avsnittet för laddning av uppgifter i avsnittet Mina ärenden och tilläggsuppgifterna i avsnittet Samtycken.

WCAG 2.1.1, 4.1.2: Användning av tangentbordet: Dragspelen i avsnittet Ta en titt på dina uppgifter i avsnittet Mina ärenden kan inte användas med tangentbordet. Deras roll och status har inte angetts.

WCAG 2.4.4: Namngivning av länkar: på förstasidan i Min profil finns länken Redigera, men av texten framgår inte vad som redigeras. Visuellt är länken placerad under uppgifterna, men dess betydelse förblir oklar för dem som använder skärmläsare. Samma gäller avsnittet ”Meddelande om en inkommen e-faktura” i avsnittet Kommunikation.

WCAG 1.1.1, 4.1.2: Etiketter saknas i bl.a. följande: rullgardinsmeny för landskod vid redigering av telefonnummer i Mina uppgifter, textfält i kontaktuppgifterna för e-faktura i avsnittet Kommunikation, textfälten Annat telefonnummer och annan e-postadress i avsnittet Samtycken, i Personuppgiftsbegäran textfältet i Precisering av begäran, rullgardinsmenyer för kontakttid och textfält för telefonnummer, kategori- och tidsperiodval (två månadsmenyer) i Mitt arkiv.

WCAG 1.3.1: Gruppering av elementen: Kryssrutornas relationer har angetts visuellt, men de framgår inte av programstrukturen, t.ex. Marknadsföringstillstånd och tillstånd för informationsförmedling, Begränsningar i mottagningen av e-fakturor, avsnittet Kommunikation.

WCAG 1.3.2: Meddelanden om fel och genomförda åtgärder: På olika sidor meddelas fel och genomförda åtgärder på olika sätt, och i vissa fall blir användaren kvar på samma sida och i andra fall dirigeras användaren tillbaka till föregående sida eller förstasidan på Min profil. I de flesta situationerna ges ett felmeddelande som läses upp högt. Inga meddelanden ges om fel i formuläret Uppgifter om kundkännedom efter att användaren klickat på Spara-knappen.

WCAG 1.3.2: Läsordning: I avsnittet Konton och kort på sidan Mina uppgifter finns egenskapen Visa tilläggsinformation. När användaren klickar på Visa tilläggsinformation-knappen, visas tilläggsinformationen före knappen. Fokus blir kvar på själva knappen, och därför märker användaren inte nödvändigtvis den information som visas. 

WCAG 1.1.1, 1.3.2: Förflyttning till Min profil i mobilvy: Länken Inställningar i det övre navigeringsfältet har inget innehåll, eftersom ikonen saknar text. Länkens text anges enbart med title-attribut, men det läses inte upp i alla situationer. Dessutom är ”Inställningar” inte särskilt beskrivande som text för att användaren ska kunna söka sin profil under den (användbarhet). När menyn öppnas, visas den i början av sidan, och användaren märker inte den nödvändigtvis, om användaren fortsätter bläddra vidare från menylänken.

WCAG 2.4.2: Markering av obligatoriska fält: På formulären anges inte vilka fält som är obligatoriska. Till exempel telefonnummerfälten i formuläret Marknadsföringstillstånd, fälten i formuläret Personuppgiftsbegäran
Formuläret Uppgifter om kundkännedom:

WCAG 1.3.1: Gruppering av elementen: Grupperingen av formulärelementen framgår inte av programstrukturen. Kryssrutor och valtangenter har inte grupperats med den fråga som gäller dem. Instruktionstexten gällande alternativet har inte anslutits till alternativet.

WCAG 1.3.1, 2.4.6: Formulärstruktur: rubriker och länkar: Med formuläret kan användaren anmäla kundrelationer hos en eller flera utländska banker. Denna struktur framgår inte av formulärets struktur (programstruktur eller text).

WCAG 1.4.4: Ta bort-länk: I början av respektive formuläravsnitt gällande varje utländsk bank finns en länk för att ta bort banken från formuläret. Detta framgår inte av länkens text eller länkens plats (”Bekräfta borttagningen genom att klicka på papperskorgen”).

WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3: Funktionen Lägg till nytt land: När användaren klickar på länken ”Lägg till nytt land”, visas ett nytt avsnitt ovanför länken, men markören blir kvar i länken. Användaren märker inte nödvändigtvis att formuläret har ändrats.

Koder

Byta nyckeltalslista: 

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 

WCAG 2.1.1 Tangentbord 

WCAG 2.4.3 Fokusordning 

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner 

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Beställ nyckeltalslista:

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 

Spärra nyckeltalslista: 

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Byta lösenord: 

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner 

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Spärra nättjänstkoder: 

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 

WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 

Arkiv

Små brister vid uppfyllandet av de följande WCAG-kriterierna
  

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer

Till övriga delar är Arkivet tillgängligt.

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

Inget sådant innehåll. 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000