OP Platinum fortsätter att förnyas

OP Platinum är ett enastående kort för alla stunder i livet. Kortets tilläggstjänster fortsätter att förnyas i december. Du får ännu bättre utvalda förmåner, bekymmersfria resor och skydd i alla möjliga stunder i livet. Kortets pris ändras inte.

Uppdateringar från och med 1.12.2023

Tillgång till lounger sker hädanefter med OP Platinum-kortet, det särskilda Priority Pass-kortet kommer inte längre att användas

I fortsättningen får du tillgång till flygplatsernas lounger med ditt OP Platinum-kort. 

Viktigt: Kom ihåg att alltid informera loungen om att ditt OP Platinum-kort omfattar Priority Pass-medlemskap. Det ger dig och tre medresenärer ett kostnadsfritt inträde till loungen.

Från och med 1.11.2023 kan du dessutom ladda ned den digitala Priority Pass-appen. I appen kan du ladda upp det digitala Priority Pass-kortet i form av en QR-kod som styrker ditt Priority Pass-medlemskap vid ditt besök i loungen. Aktivera först ditt Priority Pass-medlemskap i appen. I appen finns även de senaste uppgifterna om vilka lounger och förmåner du har tillgång till.  

Det tidigare använda särskilda Priority Pass-kortet försvinner 30.11.2023. Från och med november 2023 skickar vi inte längre ut några nya Priority Pass-kort. Du kan kassera ditt fysiska Priority Pass-kort genom att klippa itu det så att magnetremsan förstörs.

Utökat Data- och ID-skydd

F-Secures informations- och identitetsskydd ingår i ditt OP Platinum-kort. Tjänsten utökas 1.12.2023 med en VPN-anslutning, dvs. integritetsskydd på nätet. Om du vill börja använda tjänsten hittar du koden i meddelandet som tidigare har skickats till dig i tjänsten op.fi och OP-mobilen.

Hur gör jag vid loungen?
Från 1.11.2023 får du tillträde till loungerna på flygplatserna genom att visa ditt OP Platinum-kort eller genom att börja använda Priority Pass-appen.
 
Fysiska Priority Pass-kort används inte längre efter 30.11.2023.
 
När du använder Priority Pass-medlemskap med ditt OP Platinum-kort
 
  • Kom ihåg att informera loungen om att du har ett OP Platinum-kort som omfattar Priority Pass-medlemskap.
  • Du behöver även ditt boardingkort för att få tillgång till loungen.
  • Kundservicepersonalen i loungen registrerar loungebesöket med ditt OP Platinum kort när du kommer till loungen.
  • Du kan avgiftsfritt ta med dig tre medresenärer under ditt besök i loungen.
  • Observera: Om loungebesöket besöks av fler personer än dig och tre personer i ditt resesällskap, debiteras 30 euro/person för dem med credit-sidan på ditt kort. 
    • I det här fallet bekräftar du debiteringen på terminalenheten i loungen. Om du inte tidigare registrerat dig som Priority Pass-medlem, ska betalningen bekräftas på samma sätt som vid inköp på nätet, med Mobilnyckel eller nyckeltalslista. 
 
Om du vill kan du även använda Priority Pass-appen
 
  • Från 1.11.2023 kan du också börja använda appen Priority Pass. 
    • I appen finns ett digitalt Priority Pass-medlemskort som QR-kod. Du får tillträde till loungerna genom att visa QR-koden.  
    • Om du vill använda QR-koden, aktivera ditt Priority Pass-medlemskap genom att registrera dig i appen eller på webbsidan innan du åker på resa. Registreringen sker på engelska.
    • Anvisningar för registreringen finns på denna sida ovan vid Hur får jag appen Priority Pass? 
 

Hur kommer jag igång med Priority Pass-appen?

  1. Du måste först registrera dig. Det gör du smidigast på prioritypass.com/op, anvisningar nedan.
  2. Under registreringen behöver du ditt OP Platinum-kort och OP:s Mobilnyckel eller nyckeltalslistan. Registreringen sker på engelska.
  3. I samband med registreringen görs en täckningsreservering på 1 euro, som inte debiteras. Försäkra dig om att ditt OP Platinum-kort godkänner betalningar på nätet och applikationer. Kortinformation på fysiska Priority Pass-kort som upphör att användas behövs inte.

Hur ska jag gå tillväga om jag redan tidigare har registrerat mig i applikationen med ett fysiskt Priority Pass-kort?

Om du har registrerat dig i Priority Pass-applikationen före 1.11.2023 genom att använda det fysiska Priority Pass-kortet, måste du skapa ett nytt konto så att du får ett digitalt Priority Pass-kort till ditt förfogande.

  • Börja med att skapa ett nytt konto genom att logga ut från Priority Pass-applikationen.
  • Skapa ett nytt konto och registrera dig enligt anvisningen “Hur registrerar jag Priority Pass-applikationen för mitt bruk?” 
  • Du kan när du skapar ett nytt konto använda samma e-postadress som med ditt gamla konto. Din användarkod måste vara ny.

Välj hur du vill registrera dig:
Registrera dig på prioritypass.com/op:

  • På webbplatsen kan du registrera dig med en webbläsare antingen på din dator, surfplatta eller din telefon.
  • Välj “Submit”.
  • Lägg till ditt OP Platinum-kortets credit-nummer i fältet “Payment Card Number”, skapa ett användarkonto och fyll i de personuppgifter som begärs.
  • I samband med det görs en täckningsreservering på 1 euro, som inte debiteras.
  • Efter registreringen ser du på webbsidan en QR-kod, med vilken du får tillträde till loungen.
Registrera dig med mobilappen Priority Pass
 
  • Ladda ner Priority Pass-mobilappen i din telefon via appbutiken. Välj i Priority Pass-appen “Activate your account”
  • Lägg till ditt OP Platinum-kortets credit-nummer i fältet “Payment Card Number”, skapa ett användarkonto och fyll i de personuppgifter som begärs.
  • I samband med det görs en täckningsreservering på 1 euro, som inte debiteras.
  • Efter registreringen ser du i appen en QR-kod, med vilken du får tillträde till loungen.

Om du redan använder Data- och ID-skyddet visas VPN-funktionen automatiskt i appmenyn senast 1.12.2023, och du kan börja använda funktionen.

Gör så här om du inte redan använder Data- och ID-skyddet:

  • Om du har OP:s koder: ett separat meddelande med en beställningskod skickas till dig i tjänsten op.fi och till OP-mobilen. 
  • Om du inte har OP:s koder: du behöver OP:s koder för att kunna använda tjänsten, så att du får beställningskoden som du behöver för registreringen. Boka tid på närmaste andelsbank för att få koder.

På F-Secures webbplats kan du läsa mer om VPN-anslutningen och övriga funktioner i Data- och ID-skyddet som ingår i ditt OP Platinum. Där hittar du produkten under namnet ”Total”.

 

 

Concierge-tjänsten upphör

Concierge-tjänsten upphör 30.11.2023 på grund av begränsad användning. Kom ihåg det här om du avser att göra nya förfrågningar via tjänsten. Concierge-tjänstens upphörande påverkar inte de tjänster eller biljetter som du redan köpt tidigare.

Exklusiva förmåner endast för dig med OP Platinum-kort

Innehavare av OP Platinum-kort kan se fram emot ett antal nya utvalda förmåner. OP Platinum ger dig unika upplevelser som ideligen överraskar och inspirerar. Förmånerna kan gälla resor, mat och dryck, shopping, välbefinnande eller kultur och idrott. Vi berättar mer om de utvalda förmånerna i december 2023.

 

Du har fortfarande tillgång till OP Platinums sedan tidigare kända förmåner

  • Reseförsäkringen täcker hela familjen (inkl. utöver kortinnehavaren även sambo eller make samt barn och barnbarn under 25 år som följer med på resor) på resor i Finland och utomlands. 
  • Resgodsförsäkringen ersätter resgods med 5 000 euro per försäkrad och för alla försäkrades del totalt högst 10 000 euro.
  • Avbeställningsskyddet ersätter kostnader för avbeställning av resa upp till 10 000 euro per försäkrad, om du blir tvungen att avbeställa resan på grund av ett allvarligt hinder.
  • Du kan också använda ett fysiskt reseförsäkringskort som fungerar behändigt runtom i världen.
  • Ersätter olycksfall som inträffat i riskfyllda idrottsgrenar.
  • Hyrbilsförsäkringen ersätter självrisken för en hyrbil upp till 5 000 euro om du råkar ut för en skada. 
  • Om till exempel en annan bil repar din hyrbil på parkeringsplatsen, någon kolliderar med din hyrbil eller vindrutan får ett stenskott får du genom hyrbilsförsäkringen ersättning upp till 5 000 euro för de kostnader för skadorna som biluthyrningen debiterar av dig.
  • Utöver kortinnehavaren kan även en make/maka/sambo eller kortinnehavarens barn under 25 år köra hyrbilen när kortinnehavaren har utsetts till första förare.
  • Hyrbilsförsäkringen försäkrar personbilar, kombibilar och skåpbilar, där man kan transportera högst nio människor och som kan användas på allmän väg samt vars detaljhandelspris är under 100 000 euro. Försäkringsskyddet är i kraft högst 30 dagar. Hyrbilsförsäkringen ersätter inte självrisken för ersättnings- eller leasingbilar.
  • Som ägarkund får du pengarna tillbaka av oss, om en produkt som du köpt med kortet går sönder eller blir stulen inom ett år.
  • Du behöver ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.
  • Självrisken är endast 75 euro, med andra ord mindre än för traditionell hemförsäkring.

Vilka inköp skyddar Produktskyddet?

Ibland händer det ett och annat, telefonen slinker ur din hand, du spiller kaffe på din bärbara dator eller söndrar dina nya glasögon.

Produktskyddet skyddar du dina inköp i händelse av skada eller haveri. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.

När gäller försäkringen?

Produktskyddet ersätter dina inköp med OP Platinum-kredit- och debitkort, dina inköp är alltså alltid skyddade när du betalar med OP Platinum.

Skyddet skyddar inköpen 365 dagar från det ögonblick när kortinnehavaren tar emot produkten.

Skydda inköp med Produktskyddet vare sig du betalar på webben, i specialaffären eller med ApplePay.

Har skyddet en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet?

När skadan är framme är skyddets självrisk 75 euro. För ett enskilt föremål ersätts högst 2 000 euro.

Vad ska jag göra om något händer?

Om det sker ett missöde gör du skadeanmälan i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.

Villkor och ytterligare information om Produktskydd

Produktskyddet beviljas av Pohjola Försäkring Ab.

Försäkringen Biljettskydd ersätter teater-, konsert- eller evenemangsbiljetter om du inte kan delta på grund av sjukdom eller något annat allvarligt skäl upp till 3 000 euro. Biljettskyddet ersätter exempelvis biljetter du köpt till en fotbollsmatch eller en konsert om du insjuknar och inte kan gå på evenemanget och du har fått ett läkarintyg innan matchen börjar.

Du kan ansöka om ersättning från Biljettskyddet om du inte kan använda evenemangsbiljetter av följande skäl:

  • Du insjuknar eller blir allvarligt skadad och har ett läkarintyg.
  • Ditt fordon blir stulet eller du råkar ut för en olycka med det inom 48 timmar före evenemanget.
  • Du har ett inbrott i ditt hem eller om ditt hem får sådana översvämnings- eller brandskador att du måste stanna hemma.
  • Du flyttar över 100 km bort från evenemangsplatsen på grund av en ny arbetsplats.
  • Om du eller en närstående till dig avlider.
  • Biljettskyddet ersätter även evenemangsbiljetter till evenemang som arrangeras utomlands. 

Försäkringen Biljettskyddet beviljas av Inter Partner Assistance SA/AXA

Om ditt OP Platinum-kort skadas eller försvinner, kan du få nödkontanter så att din resa tryggas. Vid sådana situationer ska du kontakta OP Platinum-kundtjänsten på numret 0100 0510. Tjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.
OP Platinum-telefontjänsten hjälper i frågor som gäller ditt kort. OP Platinum-kortets egen telefontjänst 0100 0510 betjänar 24/7.

Du kan ladda ner ett digitalt infokort i din telefon på op.fi/platinum-infokort eller med QR-koden. I infokortet kan du enkelt kontrollera uppdaterade uppgifter om tilläggstjänster i OP Platinum-kortet från och med 1.5.2023. 

Förmåner som utgick 

  • Hole-in-one-försäkringen upphörde 30.4.2023
  • ID-skydd i händelse av stöld upphörde 30.4.2023
  • Det separata avbeställningsskyddet vid resa utan orsak upphörde 30.4.2023
  • Nyckeltjänsten upphör 30.11.2023
  • Concierge-tjänsten upphör 30.11.2023