Sköt företagets försäkringsärenden på nätet
I tjänsten op.fi sköter du enkelt och säkert ditt företags försäkringsärenden när det passar dig bäst.Sköt dina ärenden när det passar dig bäst
En lättanvänd tjänst som du kan använda med dator, pekdator och telefon, när du behöver den.
Sköt försäkringsärenden i en handvändning
Sköt försäkringsärenden snabbare genom att anmäla skador, sända meddelanden och skriva ut försäkringsintyg i tjänsten op.fi.
Använd tjänsten på tre språk
Du hittar försäkringshandlingar i nättjänsten på svenska, finska och engelska.
Vad kan du göra i nättjänsten?
Du kan bl.a.:
- Göra skadeanmälan
- Skriva ut försäkringsintyg
- Beställning och utskrift av Green Card för ditt företags fordon
- Skriva ut reseförsäkringsintyg för visum
Ingå avtal om digital kommunikation
Sköt dina skade- och försäkringsärenden snabbare genom att ingå ett avtal om digital kommunikation i tjänsten op.fi. På den här sidan finns närmare information om hur du sköter försäkringsärenden enkelt på nätet. Som ny användare av digitala försäkringstjänster kan du ingå ett avtal om digital kommunikation på den här sidan.
Om ditt företag tidigare har ingått ett nättjänstavtal för skötsel av försäkringsärenden, börja nu använda det nya avtalet för digital kommunikation. Med hjälp av det nya avtalet får ditt företag tillgång till förnyade försäkringstjänster och en mångsidigare behörighetshantering. För att kunna förnya avtalet ska systemadministratören först logga in i tjänsten op.fi. Du ser det nya avtalet när du har loggat in genast på tjänstens ingångssida.
I tjänsten op.fi kan du sköta ditt företags bank- och försäkringsärenden med dina personliga företagstjänstkoder eller med dina nättjänstkoder för privatkunder. Du kan sköta försäkringsärenden med alla bankers nättjänstkoder.
Försäkringar
- Granska företagets gällande försäkringar
- Skriv ut försäkringsbekräftelse genom att öppna försäkringsspecifikationen
- Anmäl ändringar gällande arbetstagare som försäkrats med Hälsoskydd
- Dela digitalt försäkringskort för arbetstagare
Skadetjänsten
Skadetjänsten är en tjänst där Pohjola Försäkrings företagskunder kan lämna skadeanmälningar. I Skadetjänsten går det lätt och snabbt att anmäla skador och ansöka om ersättningar. Du kommer till Skadetjänsten genom att logga in i tjänsten op.fi och börja anmäla en skada på sidan Skador.
Om du inte har åtkomsträttigheter till företagets försäkringar i tjänsten op.fi, kan du göra en skadeanmälan på adressen sok-ersattning.op.fi. Vi rekommenderar att du alltid gör en skadeanmälan via tjänsten op.fi, om du har rättigheter till den, eftersom du via den automatiskt får fram uppgifter om bland annat företaget och försäkringen för en skadeanmälan.
Läs mer om tjänster och anvisningar i anslutning till skador
Övriga tjänster och funktioner
I tjänsten op.fi kan du också bra följa ditt företags skötsel av ärenden i anslutning till försäkringar och spara dem som utkast, så att du kan fortsätta senare.
De uppgifter som syns i tjänsten anpassas efter varje användares rättigheter. De uppgifter som syns hos olika användare kan därför vara olika.
Statistik som stöd för utveckling av arbetarskydd
Du år också tillgång till en utmärkt bra statistiktjänst för olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar. Med hjälp av statistiken får du en bättre insikt i bl.a. antalet skador och orsakerna till dem. Med hjälp av dem kan du utveckla säkerheten på din arbetsplats.
Läs också om Pohjola Riskhanteringstjänst som är avgiftsfri för våra kunder
Organisationsenheter
Stöd och störningar
Om du har frågor som gäller digitala försäkringstjänster för företag eller om det finns störningar i dem, ber vi dig kontakta Pohjola Försäkrings nätstöd på 010 253 6198.
Så här börjar du använda tjänsten op.fi
- Ingå avtal om digital kommunikation för företag på nätet. (Avtalet kan godkännas elektroniskt av en person som har rätt att teckna företagets firma.)
- Utse ditt företags systemadministratörer och deras behörigheter. Systemadministratören får ett meddelande till tjänsten op.fi när hens behörighet är i kraft.
- Systemadministratören kan utse andra användare och ge dem rättigheter till försäkringstjänster som de behöver.