Frågor och svar om företagets betalningar

På den här sidan hittar du information och råd för ditt företags betalningar. Till din hjälp har vi samlat svar på frågor om till exempel konton, kontoutdrag och dispositionsrätter, betalningsmaterial, betalningar i tjänsten op.fi, internationella betalningar och e-fakturering.


 

Konton, kontoutdrag och dispositionsrätter
 

I OP-mobilen och OP-företagsmobilen visas kontotransaktionerna för de senaste 24 månaderna. I tjänsten op.fi visas kontotransaktionerna för de tre senaste månaderna (innevarande månad och de två föregående månaderna). Du kan söka kontotransaktioner i tjänsten op.fi också en längre tid bakåt (högst två år) mot en separat serviceavgift i enlighet med vår aktuella tariff. Den här funktionen kan du använda endast när du har loggat in i tjänsten med mobilnyckeln.  

Observera att kontotransaktionerna ändå aldrig visas längre bakåt i tiden än den dag då dispositionsrätten började.  

Det första företagskontot och företagskundrelationen öppnas lätt i tjänsten op.fi eller via tidsbokning.Följande företagskonton öppnas via kundtjänsten, chatten eller nätmeddelanden. Andra kontotyper såsom valutakonto, pantsatt konto och kundmedelskonto öppnas via tidsbokning. 

Du kan avsluta företagskontot via tjänsten op.fi eller genom att kontakta vår kundtjänst.  

Om du har koder till OP:s digitala tjänster kan du avsluta kontot i tjänsten op.fi under Betalning och fakturering - Avsluta företagskonto. Om firman tecknas av två eller fler personer tillsammans, ska alla personer fylla i avslutningsblanketten.  

Om du inte har OP:s koder kan kontot avslutas under Pengar - Avsluta konto när du är inloggad i tjänsten op.fi med din egen banks koder. Om det finns mer än 1000 euro på det konto som ska avslutas, kan du avsluta kontot endast på kontoret eller genom att logga in i tjänsten med OP:s koder. Om firman tecknas av två eller fler personer tillsammans, ska alla personer fylla i avslutningsblanketten.

Systemadministratören i avtalet om digital kommunikation för företag kan ändra dispositionsrätterna själv. Systemadministratören kan lägga till, ändra eller ta bort dispositionsrätter till ditt företags alla konton. Om ditt företag har flera konton och du vill ge dispositionsrätt för exempelvis endast ett konto eller om systemadministratören i ditt företags avtal om digital kommunikation ska bytas, kontakta vår kundtjänst.  

Se anvisningarna om hur ditt företag kan använda konton via en utomstående tjänsteleverantör. 

Om det är ett nytt företagskonto, kontrollera att du har undertecknat alla avtal i anslutning till tjänsterna. Om du har OP Företagstjänstkoder syns ditt företags banktjänster via dem.  

Om du efter att ha loggat in inte kan välja företagets kundprofil, saknar du troligtvis den rättigheten i företagets avtal om digital kommunikation. Om du kan välja företagets kundprofil när du loggat in men företagskontot inte syns, saknar du troligtvis rättigheten till företagskontot. I dessa fall ska du kontakta ditt företags systemadministratör. 

Kontoutdrag som skapas på basis av företagets avtal om digital kommunikation kan hämtas i två års tid, men ändå tidigast från och med den dag då dispositionsrätten börjar. Du kan kontrollera och göra ändringar i kontoutdraget som bildas för företagskontot (till exempel byta intervall eller lägga till nya kontoutdragstyper) i tjänsten op.fi under Betalning och fakturering - Kontoutdrag. Om du behöver ett kontoutdrag för en längre period än vad som finns att få i tjänsten op.fi, kan du beställa ett kontoutdrag på papper som självbetjäning. 

Om kontoutdraget inte kan hämtas, kontrollera först om det kontoutdrag du försöker hämta har beställts. Du kan som självbetjäning lägga till ett visst kontoutdrag som ska skapas för ditt företagskonto, men retroaktivt kan kontoutdrag endast beställas i pappersform. Om det inte har funnits några kontotransaktioner på ditt företags konto, skapas i regel inget kontoutdrag.   

Se instruktionerna om hur du beställer kontoutdrag till ditt separata bankförbindelseprogram. 

Ett kontoutdrag skapas endast för transaktioner som registrerats för bankdagar före kl. 21.00. Transaktioner som kommer efter 21.00 och transaktioner som registrerats för dagar som inte är bankdagar visas på kontoutdraget för följande bankdag. Om det bildas en referensförteckning för ditt företagskonto i Web Services-kanalen (Företagets bankförbindelse) eller i materialöverföringen, så visas närmare information om inkomna referensbetalningar endast i referensförteckningen. 
Serviceavgifter för företagskonton är bland annat kontoöppningsavgift, månadsavgift och olika avgifter som baserar sig på användningen av kontot (till exempel avgående och ankommande betalningar). Serviceavgifterna bestäms enligt den aktuella tariffen.

Om kontantinsättningarna eller -uttagen är regelbundna, boka tid till banken för att ingå ett avtal om penninghantering. Se närmare information om kontanthanteringstjänsterna här.  

Om behovet att sätta in eller ta ut kontanter inte är regelbundet, kan du beställa ett OP Visa Business Card till ditt företag. Med det går det att sätta in och ta ut kontanter i Otto-automater. 

Om du använder tjänsten OP Företagsekonomi kan du själv utan någon extra avgift hämta ett intyg om ditt företags konto för till exempel en utländsk handelspartner. Du kan också kontakta vår kundtjänst, då vi tar ut en avgift för intyget i enlighet med servicetariffen.


 

Betalningsmaterial i WS-kanalen
 

I kundanvisningarna på sidan Information till programvaruleverantörer i op.fi finns en förteckning över felförklaringarna.  
 
De allmännaste felkoderna är bl.a.: 

  • AG01 - avtal saknas. Kontrollera att utbetalningskoden i betalningsmaterialet exakt motsvarar uppgifterna i företagets avtal om C2B-betalning.  
  • AM04 - kontots täckning räcker inte till. Kontrollera täckningen på kontot.  

Du kan annullera betalningsposter i betalningsmaterialet eller enskilda betalningar med en C2B-borttagningsbegäran (Camt.055.001.01). Borttagningsbegäran kan skickas från en del av bankförbindelseprogrammen. En borttagningsbegäran via Web Services-kanalen (Företagets bankförbindelse) kostar 5 euro. Om du inte är säker på huruvida en C2B-borttagningsbegäran kan skickas via ditt program kan du kontrollera det hos din programleverantör.  

Vid behov kan du också annullera materialet genom att ringa vår kundtjänst, där annulleringen av materialet kostar 50 euro. Kontaktinformationen till vår kundtjänst hittar du här. 

Observera att det inte är möjligt att sända annulleringsmaterial för material som sänts via materialöverföringstjänsten.  

Du kan ange en förfallodag som är högst 364 kalenderdagar framåt för betalningsmaterialet. Om förfallodagen för betalningsmaterialet infaller på en helgdag, behandlas det följande bankdag. 

Förfallodagen för lönematerialet måste vara en bankdag, annars avvisas materialet. 

Välj bankdagen före lönebetalningsdagen som lönematerialets förfallodag. Då tas lönen ut från kontot och betalas till mottagaren på lönedagen oberoende av mottagarens bankgrupp. 


 

Betalningar i tjänsten op.fi och i mobilen
 

Kontrollera att du använder en webbläsare som stöds. Uppdatera operativsystemet och alla program i datorn, smarttelefonen och surfplattan genast när en ny version finns att få. Ytterligare information om användningen av nättjänsterna finns här.

Det har inte funnits tillräckligt med pengar på ditt konto för betalningen vid debiteringstidpunkten. Betalningar som saknat täckning visas bland godkända betalningar i cirka 14 dagar. Betalningen väntar på täckning i tre dagar under vilka det kontrolleras om det finns tillräckligt med pengar på kontot för att betala den. Betalningen sker om det kommer tillräckligt med pengar på kontot under dessa tre dagar. Om inte, så avvisas betalningen efter den tredje dagen och den avvisade betalningen visas bland godkända betalningar i cirka 14 dagar.  

Du kan ta bort en betalning som väntar på täckning och efter det göra den på nytt.

Betalningar som väntar på förfallodagen visas bland godkända betalningar, och den vägen kan en betalning också tas bort. Du kan ta bort betalningen eller ändra den genom att välja "Ändra betalning" och vid behov "Ta bort betalningen".

Om du har loggat in i tjänsten med mobilnyckeln, bekräftar du också betalningarna med mobilnyckeln. Läs mer om användningen av mobilnyckeln. Om du har loggat in i tjänsten med nyckeltalslistan, bekräftar du betalningarna med det nyckeltalspar som du meddelas i ett textmeddelande. 

Läs mer om hanteringen av koderna.

Om mottagarens konto är i OP Gruppen, är betalningar i euro framme på mottagarens konto genast. OP strävar efter att förmedla betalningar till andra finansinstitut i Finland och inom SEPA-området som SEPA-expressbetalningar, varmed betalningar i OP:s nättjänster förmedlas till mottagaren genast. 

Om en betalning inte kan förmedlas som en SEPA-expressbetalning, är inrikesbetalningar i euro till en annan inhemsk bank framme samma dag om betalningen gjorts före kl. 14. Betalningar som gjorts efter det är framme följande bankdag. 

När det gäller utrikesbetalningar sker betalningar som du godkänt bankdagar före klockan 17 i regel samma dag. Betalningar som du godkänt efter klockan 17 eller andra dagar än bankdagar (t.ex. helger eller veckoslut) debiteras följande bankdag. 

Betalningsordern förmedlas i regel till mottagaren samma dag om mottagarbanken är en gpi-bank och betalningen betalas i EUR, GBP, USD, SEK, NOK, CHF, DKK, CAD eller PLN. I annat fall förmedlas betalningen inom 1−5 dagar. Expressbetalningar förmedlas till mottagaren följande dag. 

Hur snabbt betalningen når mottagaren beror på mottagarbankens och de förmedlande bankernas verksamhet. För denna verksamhet ansvarar inte betalarens bank.

Om beloppet har debiterats ditt konto, så har betalningen lyckats. En betalning som lyckats visas som en debitering i kontotransaktionerna. 

Om betalningen inte syns bland kontotransaktionerna, kontrollera att betalningsuppgifterna är korrekta. Observera att också fullgörandet av bankens lagstadgade skyldigheter (till exempel sanktionskontroller) kan påverka behandlingstiderna.

Kontrollera dispositionsrättigheterna i tjänsten op.fi. Välj upptill vid ditt namn Min företagsprofil, så ser du dina dispositionsrättigheter. Kontakta vid behov ditt företags systemadministratör om du behöver ändra dispositionsrättigheterna.
Vår nya referensräknare omfattar också RF-referenser. Gå till referensräknaren. 

Separata, godkända/bekräftade betalningar förmedlas som SEPA-expressbetalningar alltid när det är möjligt. För betalningar i knippe, det vill säga när du godkänt/bekräftat många betalningar på en gång, förmedlas betalningen som en SEPA-expressbetalning endast om det finns högst två betalningar i knippet. Om du har godkänt fler än två betalningar på en gång, förmedlas betalningen som en SEPA-betalning.

Läs mer om fördelarna med SEPA-expressbetalning för företag.

Om du misstänker att dina koder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra koderna genom att ringa OP:s kundtjänst. Kontaktinformationen till vår kundtjänst hittar du här.

Här kan du läsa mer om hur du sköter dina ärenden på ett säkert sätt och hur du ska göra i händelse av bedrägeri.


 

Betalningar till utlandet
 

Du kan betala två slags betalningar till utlandet: gränsöverskridande SEPA-betalningar och utlandsbetalningar. Med SEPA-betalningar avses betalningar i euro som görs till ett annat land inom det gemensamma eurobetalningsområdet (SEPA). 

Till exempel är en betalning i euro till Spanien en SEPA-betalning, medan en betalning i euro till Förenta staterna eller en SEK-betalning till Sverige är en utlandsbetalning.  

Alla andra betalningar till utlandet är utlandsbetalningar, också betalningar i en annan valuta än euro till andra inhemska finansinstitut. 

För SEPA-betalningar är kostnadstypen "SHA" (betalaren och mottagaren betalar sin egen banks kostnader) den enda möjliga.

Den utländska mottagaren ska ges åtminstone följande uppgifter på fakturan: 

  • Mottagarens officiella namn (företag, organisation eller person).  
  • Mottagarens officiella adress. 
  • Ert kontonummer i IBAN-format: FIxx xxxx xxxx xxxx xx. 
  • Betalningsgrund (t.ex. fakturanummer/förklaring).  
  • Mottagarens banks uppgifter:  
    • SWIFT CODE (BIC): OKOYFIHH. 
    • OP Corporate Bank Plc Helsinki, Finland.

Behandlingstiderna för ankommande betalningar beror på flera olika faktorer i anslutning till avsändarbankens och förmedlarbankernas verksamhet. 
 
På behandlingstiden inverkar till exempel:  

  • Om betalarens bank sänder betalningen som en snabbare utlandsbetalning, det vill säga en s.k. gpi-betalning, varmed betalningen kan vara framme på mottagarens konto i OP till och med på några minuter eller timmar.  
  • Den betalningstyp som betalaren valt (t.ex. expressbetalning eller nollvaluterad betalning).
  • Undantagsdagar i fråga om betalningar: nyårsafton och skärtorsdag, då betalningar behandlas fram till kl. 13.  
  • Den internationella betalningsrörelsens egna valutakalendrar som fastställer betalningsdagarna för ifrågavarande valuta. Till exempel behandlas inte betalningar i USD på tacksägelsedagen i USA, utan de flyttas till följande möjliga bankdag.  
  • Betalningar som kommit till andelsbanken under bankdagen behandlas samma dag. 
  • Betalningar som kommit utanför öppettiderna behandlas följande bankdag. 
  • Betalningar behandlas inte under veckoslut eller helgdagar.   

Ja, det kan du. Via OP kan du ta emot de viktigaste valutorna på valutamarknaden på alla dina konton. 

Om du behöver tilläggsinformation om ankommande betalningars valuta, kontakta vår kundtjänst.

För ankommande utlandsbetalningar tar OP ut en grundavgift i enlighet med tariffen. För betalningar som avvisats på grund av felaktiga uppgifter tar vi av betalaren ut en avgift i enlighet med tariffen. 

Förmedlarbanker i det internationella betalningsnätet kan ta ut avgifter på vägen. Om du vill försäkra dig om att betalningen nått ditt konto till fullt belopp, ska du instruera betalaren att använda kostnadstypen OUR (DEBT), varmed betalaren står för kostnaderna för betalningen.

För att göra en utlandsbetalning i tjänsten op.fi eller mobiltjänsten behövs följande uppgifter:  

  • Uppgifter om betalaren  
    • betalarens namn. 
    • någon av följande uppgifter: betalarens adress, födelsedatum och födelseort, kundnummer som banken gett, personbeteckning eller företags eller annan sammanslutnings registreringsbeteckning. I tjänsten op.fi är betalarens adress obligatorisk.
    • kontonummer, om betalningen debiteras från kontot. 
  • Uppgifter om betalningsmottagaren  
    • namn och adress.
    • bankförbindelse (till exempel BIC-kod).
    • kontonummer (till exempel i IBAN-format).
  • Betalningens valutaslag, belopp och förfallodag.
  • Betalningssätt (till exempel girering, betalningsorder, expressbetalning eller SWIFT-check).
  • Uppgift om vem som står för betalningens kostnader.
  • Andra uppgifter som banken behöver för att kunna förmedla betalningen.

Hur snabbt betalningen når mottagarens konto beror på flera olika faktorer. Om mottagarens bank hör till de snabba utlandsbetalningarnas gpi-nät, förmedlas betalningen i regel till mottagaren under samma dag.  

OP förmedlar betalningarna som gpi-betalningar i följande valutor:  

  • Euro EUR 
  • US-dollar USD 
  • Svensk krona SEK 
  • Brittiskt pund GBP 
  • Norsk krona NOK 
  • Schweizisk franc CHF 
  • Dansk krona DKK  
  • Kanadensisk dollar CAD 
  • Polsk zloty PLN 


Om mottagarens bank inte hör till gpi-nätet eller gpi-tjänsten inte gäller ifrågavarande valuta, går betalningen fortast fram när du använder betalningstypen SDVA (Same Day Value). 

Betalningstypen URGENT (expressbetalning) avser snabb betalning (+1 dag). Normal betalning är den långsammaste betalningstypen (+2 dagar). 

Nyårsafton och skärtorsdag är undantagsdagar när det gäller betalningar. Då behandlas betalningar till kl. 13.  

Den internationella betalningsrörelsen har egna valutakalendrar som fastställer betalningsdagarna för ifrågavarande valuta. Till exempel behandlas inte betalningar i USD på tacksägelsedagen i USA, utan de flyttas till följande möjliga bankdag.  

Betalningar som sänts under bankdagen debiteras ditt konto samma dag. Betalningar som lämnats in utanför öppettiderna behandlas följande bankdag. Betalningar behandlas inte under veckoslut eller helgdagar. 

För avgående utlandsbetalningar tar OP ut följande avgifter: 

  • För kostnadstypen "Betalaren betalar sin egen banks kostnader (SHA)" är priset för en avgående utlandsbetalning det som anges i den aktuella tariffen för företagskunder. 
     
  • För kostnadstypen "Betalaren betalar alla kostnader (OUR)" tar vi förutom priset för en avgående utlandsbetalning ut också en tilläggsavgift i enlighet med tariffen. Betalningen når mottagaren till sitt fulla belopp. 
     
  • För kostnadstypen "Mottagaren betalar alla kostnader (BEN)" ställer betalaren det totala beloppet till avsändarbankens förfogande. Från det här beloppet avdrar banken den avgående utlandsbetalningens pris enligt den aktuella tariffen för företagskunder. Resterande belopp sänder avsändarbanken till mottagarens bank, som har rätt att från det avdra sina kostnader innan resten betalas till mottagaren.  


Om mottagarens konto är ett SEPA-konto och valutan EUR är SHA den enda möjligheten. 

Allmän internationell praxis är att betalaren och betalningsmottagaren står för sin egen banks kostnader (SHA) vid utlandsbetalningar. Om betalaren och betalningsmottagaren så överenskommer, kan kostnaderna även skötas på ett annat sätt. Förmedlarbankerna kan ta ut avgifter för förmedlingen av betalningar. Det här är normal praxis i den internationella betalningsrörelsen.  

Du kan följa statusen för en betalning du sänt om du via OP Företagsekonomi har öppnat tjänsten för uppföljning av internationella betalningar. Du kan också fråga vår kundtjänst om betalningens status.
Betalningen ska betalas i den valuta som fakturan är. Via OP kan du betala betalningar i valuta från ett eurokonto. OP gör valutaaffären till marknadskursen vid betalningstidpunkten och debiterar kontot med ett eurobelopp som motsvarar valutabeloppet. 

När ditt företag har en större mängd avgående och ankommande betalningar i en utländsk valuta kan du med hjälp av ett valutakonto skydda dig mot fluktuationer i valutakurserna.

Du kan öppna valutakonton för olika valutor efter dina behov och betala från dem som från ditt eurokonto. OP erbjuder dig också digitala verktyg och tilläggstjänster för ditt företags valutahandel.

SWIFT gpi (Global Payments Innovation) är ett världsomfattande nätverk för medlemsbankernas utlandsbetalningar. Swift gpi omfattar följande valutor som används hos OP: EUR, USD, SEK, GBP, NOK, CHF, DKK, CAD och PLN. 

Betalningar som går mellan det här nätverkets medlemsbanker överförs från betalaren till mottagaren inom samma dag. En del av betalningarna överförs till och med omedelbart.  

I OP Företagsekonomi hittar du en tjänst för uppföljning av internationella betalningar. Med hjälp av den kan du kontrollera dina internationella betalningars status och om de gått fram. 

Gpi-tjänsten för snabba betalningar har ditt företag automatiskt. OP strävar efter att alltid betala betalningarna som gpi-betalningar om det är möjligt. Om betalningens mottagarbank ännu inte är medlem i gpi-nätet behandlas din betalning som en normal utlandsbetalning.

Om ditt företag har bankkonton i andra finansinstitut kan du kontrollera kontosaldona och kontotransaktionerna i tjänsten OP Företagsekonomi. Du kan lägga till konton hos finländska och många nordiska och europeiska banker direkt i tjänsten OP Företagsekonomi så att du kan granska dem tillsammans med dina OP-konton och helhetsmässigt hantera ditt företags kassa via en tjänst.  

Med OP:s Swift-kontorapporteringstjänst kan du hämta kontoutdrag från dina konton i finländska eller utländska banker (Customer Statement Message MT940) via WS-kanalen eller tjänsten OP Företagsekonomi. Via WS-kanalen kan du dessutom hämta följande material: saldomeddelande (Balance Report MT941) och transaktionsutdrag (Interim Transaction Report MT942).


 

E-fakturering
 

Ingå ett Avtal om digital kommunikation för företag och ett avtal om e-fakturatjänsten i din egen andelsbank. Vid behov kan du även kontakta vår kundtjänst. Kontaktinformationen till vår kundtjänst hittar du här.  

Ingå ett Avtal om digital kommunikation för företag och ett avtal om mottagning av e-fakturor i din andelsbank eller kontakta vår kundtjänst. Kontaktinformationen till vår kundtjänst hittar du här. I avtalet ser du din e-fakturaadress och förmedlarkoden (OKOYFIHH). 

Företagskunder kan inte beställa nätfakturor elektroniskt, utan deras nätfakturaadress visas efter att avtalet ingåtts på sidan verkkolaskuosoite.fi, där faktureraren får adressuppgiften. Du kan också meddela faktureraren din nätfakturaadress till exempel per e-post eller post. 

Om du fakturerar konsumentkunder, behöver du ett fakturerarmeddelande. Du kan skapa det på Finans Finlands webbsida www.finvoice.info. Du hittar närmare anvisningar på samma sida.

När du har fyllt i de uppgifter som behövs, spara filen på din dator och skicka den via ditt bankförbindelseprogram till alla banker. När du behöver göra ändringar i fakturerarmeddelandet kan också dessa göras med programmet för att skapa fakturerarmeddelanden, som finns på Finans Finland rf:s webbplats.

E-adressregistret är ett adressregister som upprätthålls av nätfakturaoperatörer och banker. Där visas företagskunders e-fakturaadresser.  

När ett avtal om sändning och/eller mottagning av e-faktura har öppnats för ditt företag i banken, skickar vi uppgifterna om din nätfakturaadress till sidan verkkolaskuosoite.fi. Det här förutsätter att ditt företags kundrelation har öppnats med FO-numret i banken och att du mottagit en faktura så att mottagningsadressen för nätfakturor kan ses.  

Om ditt företags nätfakturaadress inte finns med i tjänsten eller om det är felaktigt, ska du kontakta vår kundtjänst. Kontaktinformationen till vår kundtjänst hittar du här.  

Felmeddelandena finns i tjänstebeskrivningen för E-fakturatjänsten för företag. Vid behov kan du kontakta din programleverantör. 

Finvoice 3.0 är den nyaste versionen av förmedlingstjänsten. I den har man byggt en faktura som följer Europanormen och är en så kallad semantisk modell som baserar sig på lagen om elektronisk fakturering. En faktura enligt Europanormen har obligatoriska uppgifter och uppgiftsfält på fakturan. 
OP:s företagskunder kan skicka och motta bilagor mellan andelsbankernas och nätfakturaoperatörernas företagskunder. Här ser du mellan vilka operatörer bilagor kan förmedlas.
 
Kontrollera också att mottagaren kan ta emot bilagor. 
Företagskunder kan inte beställa meddelanden om ankomna e-fakturor och inte heller ställa in automatiskt godkännande för e-fakturor. 
Kontakta faktureraren, som kan sända en fakturakopia till dig. 
Den aktuella tariffen får du av din andelsbank.
Hittade du inte det du sökte? Kontakta kundtjänsten