OP-Visa Gold

Lev smidigt med det förnyade Gold-kortet. Förutom ett pålitligt bank- och kreditkort får du ännu bättre försäkringar för vardagen och för upplevelser.

Kampanj

OP-Visa Gold utan månadsavgift i 6 mån. för bolånekunder

Du får ett OP-Visa Gold med behändiga tilläggsförmåner utan månadsavgift i sex månader om du har ett bolån hos OP och är ny OP-Visa Gold-kund. Du får förmånen då du ansöker om ett kort på nätet. Erbjudandet gäller till 30.6.2022.

En täckande reseförsäkring för dig och din familj

OP-Visa Golds reseförsäkring är en försäkring för resor för hela familjen. Reseförsäkringen är tillräckligt omfattande vare sig du reser en gång i året eller mycket.

Försäkring för evenemangsbiljetter utan självrisk

Biljettskyddet ersätter teater-, konsert- eller evenemangsbiljetter till exempel vid sjukdomsfall eller annat allvarligt skäl.

Två avgiftsfria besök i flygplatslounger i året

Nu kan du glömma flygplatsernas trånga och överfulla avgångshallar – i loungen får du lugn och avskildhet. OP Gold ger tillträde till flygplatslounger på över 600 flygplatser i 120 länder världen över.

Produktskyddet försäkrar dina inköp i 365 dagar

Med Produktskyddet, som ingår i ägarkundens OP Gold-kort, skyddar du dina inköp i händelse av skada eller stöld. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon. Skyddet gäller i 365 dagar.

OP Gold omfattar även

  • Hyrbilsförsäkring som ersätter självrisken om du råkar ut för en skada. Läs mer om Hyrbilsförsäkring

  • Nödkontanttjänsten, som ger dig kontanter om ditt kort förkommer eller stjäls på resan. Läs mer om Nödkontanttjänst

  • Inköpsskydd från kreditbolaget, i problemsituationer kan du få pengarna tillbaka för inköp med kortets kreditfunktion. Läs mer om Inköpsskydd

  • Möjlighet att ansluta ditt kort till Pivo, Apple Pay eller Google Pay.

Reseförsäkringen skyddar dig, din familj och ditt resgods

  • Ersätter kostnader som förorsakas av avbeställning av resa, även när resan förhindras av karantän.
  • Ersätter kostnader för resgods som förkommit.
  • Ersätter vårdkostnader till följd av olycksfall eller sjukdom utomlands, även i omfattande grad för olika idrottsgrenar och aktiviteter.
  • Försäkringen gäller då en tillräckligt stor del av resan har betalats med Gold-kortets kreditfunktion.

1. I fråga om kostnader vid sjukdomar och olycksfall ersätter försäkringen:

  • Vårdkostnader som förorsakats av sjukdom eller olycksfall under en utlandsresa. Den maximala ersättningen är 20 miljoner euro, enligt realiserade kostnader. Du får ett tillräckligt skydd, vare sig det gäller en feber som kräver läkemedelsbehandling, magbesvär eller en operation på grund av en olycka.
  • Vårdkostnader till följd av olycksfallssituationer inom olika idrottsgrenar och aktiviteter. Till idrottsgrenarna som täcks av försäkringen hör exempelvis kitesurfing, fiske, landsvägscykling, vattenskidåkning, utförsåkning, golf och dykning. Mer detaljerad information och en förteckning över alla grenar finns i försäkringsvillkoren.
  • Hemtransport till följd av sjukdom eller olycksfall under resa i Finland och utomlands, vid behov med helikopter eller flygplan.

2. I fråga om avbeställda resor ersätter försäkringen:

  • Om kortinnehavaren eller hens nära anhöriga insjuknar före resan.
  • Om de försäkrade före resan börjar försätts i karantän i enlighet med lagen om smittsamma sjukdomar.

3. I fråga om resgods ersätter försäkringen kostnader:

  • Om resgodset skadas, skadas ouppsåtligt eller blir stulet.
  • Om hotellets säkerhetsbox utsätts för stöld.

4. I fråga om förseningsersättningar ersätter försäkringen kostnader:

  • Om du blir tvungen att vänta på ditt resgods exempelvis på grund av ett försenat flyg.
  • Om ditt flyg eller anknytningsflyg försenas eller om du själv blir försenad från flyget.

Dessutom ersätter försäkringen utomlands:

  • Om du blir bestulen på pengar, exempelvis i samband med penninguttag vid bankautomat.
  • Rättegångs- och ansvarsskadekostnader som vållats andra.

OP-Visa Golds reseförsäkring gäller då en tillräckligt stor andel av resan har betalats med Gold-kortets kreditfunktion.

Reseförsäkringen gäller för högst 45 dygn långa resor i Finland och utomlands för personer under 91 år som är bosatta i Finland. Reseförsäkringen gäller inte om resan enligt den ursprungliga planen varar längre än 45 dagar. Resan ska börja och sluta i Finland.

För att reseförsäkringen ska gälla och för att du ska ha rätt till kreditbolagets inköpsskydd är det alltid värt att betala resebokningar med kortets kreditfunktion.

1. Utlandsresor

Reseförsäkringen gäller på utlandsresor när 50 procent av resekostnaderna för transport och logi har betalats med OP-Visa Gold-kortets kreditfunktion.

  • Om till exempel flygen kostar 500 € och hotellet 300 € ska 400 € av dessa kostnader ha betalats med Gold-kortets kreditfunktion.

Om du bor i Finland och har en semesterbostad utomlands räcker det att flygen betalats med Gold-kortets kreditfunktion.

2. Inrikesresor

På inrikesresor gäller försäkringen när du med Gold-kortets kreditfunktion förhandsbokat antingen:

  • logi (minst två nätter), eller
  • transport (flyg-, buss- eller tågresa, eller hyrbil (avstånd från hemmet/sommarboendet/arbetsplatsen minst 50 km).

Om du exempelvis bor i Helsingfors och åker på semester till en hyrstuga i Lappland gäller försäkringen när exempelvis hyran för bilen eller stugan har betalats med Gold-kortets kreditfunktion.

Ja. Försäkringen omfattar en make/maka/sambo samt kortinnehavarens barn under 25 år som bor i samma hushåll och är med på resan.

Ring Larmtjänst vid resor +358 9 424 562 33. Du får hjälp och råd dygnet runt. 

Gör en ersättningsansökan till försäkringsgivaren, försäkringsbolaget AXA.

Detta är inte en fullständig produktbeskrivning och ersätter inte försäkringsvillkoren, som bland annat ger exakta definitioner på försäkringarna. Mer information om försäkringens innehåll och omfattning får du i försäkringsvillkoren.

Reseförsäkrigsbevis

Kortreseförsäkringens försäkringstagare är OP Detaljkunder Abp.

Reseförsäkringen beviljas av försäkringsbolaget Inter Partner Assistance SA / AXA.

Biljettskyddet försäkrar biljetter utan självrisk till evenemang

  • Ersätter teater-, konsert- eller evenemangsbiljetter till exempel vid sjukdomsfall eller annat allvarligt skäl.
  • Försäkringen gäller automatiskt när du betalar med Gold-kortets kredit- eller debitfunktion.
  • Biljettskyddet försäkrar också biljetter som du köpt till familjemedlemmar eller vänner.

Med hjälp av Gold-kortets Biljettskydd behöver du inte köpa ett separat avbokningsskydd för evenemangsbiljetter för sjukdomsfall. Gold-kortets Biljettskydd har ingen självrisk och den maximala ersättningen för biljetter är 1 000 euro. Därför är det klokt att betala hela sällskapets biljetter med Gold-kortets kreditfunktion.

Ibland blir man sjuk precis när man har ett trevligt evenemang bakom hörnet. Biljettskyddet ersätter exempelvis biljetter du köpt till en fotbollsmatch om du insjuknar och inte kan gå och se på matchen och du har fått ett läkarintyg före matchen börjar.

Du kan ansöka om ersättning Biljettskyddet om du inte kan använda evenemangsbiljetter av följande skäl:

  • Du insjuknar eller blir allvarligt skadad och har ett läkarintyg.
  • Ditt fordon blir stulet eller du råkar ut för en olycka med det inom 48 timmar före evenemanget.
  • Du har ett inbrott i ditt hem eller om ditt hem får sådana översvämnings- eller brandskador att du måste stanna hemma.
  • Du flyttar över 100 km bort från evenemangsplatsen på grund av en ny arbetsplats.
  • Du eller en nära anhörig avlider.

Biljettskyddet ersätter även evenemangsbiljetter till evenemang som arrangeras utomlands.

  • Biljettskyddet gäller när du köper biljetterna med OP-Visa Gold-kortets kreditfunktion. Biljettskyddet omfattar biljetter som du köper med Gold tidigast 365 dagar före evenemanget.
  • Om du är förhindrad att komma till evenemanget ersätter Biljettskyddet din och eventuella andra deltagares biljetter (högst fyra vuxna och två barn) som betalats med Gold-kortet.
  • Biljettskyddet gäller inte om en arrangör ställer in ett evenemang.
  • Biljettskyddet omfattar inte säsongskort.

Om insjuknande eller något annat allvarligt skäl förhindrar ditt eller någon annan persons deltagande i ett evenemang kan du ansöka om ersättning för outnyttjade biljetter om du har betalat dem med Gold-kortet. Du kan ansöka om ersättning på webben.

När du ansöker om ersättning krävs ett läkarintyg som bekräftar att sjukdomen eller kroppsskadan var allvarlig och hindrade dig från att delta i evenemanget, eller ett intyg om stöld, haveri eller olycka.

Biljettskyddet beviljas av Inter Partner Assistance SA / AXA.

Börja din resa bekvämt i loungen

  • I loungen kan du börja resan snäppet lyxigare eller koppla av före anknytningsflyget.
  • Du får två avgiftsfria besök i flygplatslounger i året.
  • Du kan också ta med ditt ressällskap till loungen.

Nu kan du glömma flygplatsernas trånga och överfulla avgångshallar – i loungen får du lugn och avskildhet. LoungeKeyTM ger tillträde till flygplatslounger på över 600 flygplatser i 120 länder världen över.

Börja resan snäppet lyxigare, till exempel med service och servering i Aspire Lounge på Helsingfors-Vanda flygplats, eller koppla av i Bangkoks Miracle Lounge före ditt anknytningsflyg.

I ditt OP-Visa Gold-kort ingår LoungeKey-medlemskapet och två gratis loungebesök per år (1.1–31.12). Du kan utnyttja gratisbesöken själv eller ta med dig en resekompis gratis vid första loungebesöket.

Efter gratisbesöken kan du fortfarande utnyttja ditt LoungeKey-medlemskap. Efter de kostnadsfria besöken kostar tilläggsbesök 28 €/person. Du kan ta med dig en eller flera gäster till loungen. Eventuella avgifter debiteras kreditfunktionen för ditt OP-Visa Gold-kort.

Till först bör du använda dina två avgiftsfria besök. Också i fråga om avgiftsfria besök görs en täckningsreservering för kortet (28 euro/pers.), som säkerställer kortets giltighet. Täckningsreserveringen debiteras dock inte och den försvinner inom 14 dygn.

Du har alltid tillträde till loungerna, oavsett med vilket flygbolag eller i vilken flygklass du reser.

I loungen serveras alltid förfriskningar, heta och kalla drycker samt tilltugg och beroende på klockslaget antingen frukost, lunch eller middag. Därtill kan du använda bland annat Wi-Fi, läsa dagstidningar och tidskrifter eller arbeta i trivsamma och lugna miljöer.

I de flesta lounger kan du även duscha och vila. Detaljerad information om lounger och tjänster hittar du lättast i LoungeKey-appen.

Du får tillträde till loungerna genom att visa ditt OP-Visa Gold-kort, så det är viktigt att du alltid har kortet med dig!

Alternativt kan du använda LoungeKey-appen som ett digitalt medlemskort.

Också i fråga om avgiftsfria besök görs en täckningsreservering för kortet (28 euro/pers.), som säkerställer kortets giltighet. Täckningsreserveringen debiteras dock inte och den försvinner inom 14 dygn.

Registrera dig och skapa ett användarkonto före ditt första loungebesök

Före ditt första loungebesök ska du aktivera ditt medlemskap genom att skapa ett användarkonto och registrera dina kortuppgifter på webben eller via LoungeKey-appen. Om du har registrerat dig redan tidigare gäller din registrering fortfarande.

  • Registrering på webben: gå till adressen www.loungekey.com/opvisagold, välj ”Create your account”, skapa ditt användarkonto och registrera dina kortuppgifter.
  • Registrering i LoungeKey-appen: Ladda ner LoungeKey-mobilappen till din telefon från din appbutik. Välj ”Don’t have an account?” i LoungeKey-appen, skapa ditt användarkonto och registrera dina kortuppgifter.
  • I LoungeKey-appen hittar du även i fortsättningen lätt programmets lounger och kan granska dina loungebesök i efterskott.

I samband med registreringen LoungeKey säkerställar kortets giltighet.

Registrera dig som LoungeKey-användare på adressen www.loungekey.com/opvisagold

Läs mer och se villkor på adressen www.loungekey.com/opvisagold

LoungeKey-tjänsten erbjuds av Visa.

Skydda inköp med Produktskyddet för ägarkundens kort

  • Som ägarkund får du pengarna tillbaka av oss, om en produkt som du köpt med kortet går sönder eller blir stulen inom ett år.
  • Du behöver ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.
  • Självrisken är endast 75 euro, med andra ord mindre än för traditionell hemförsäkring.

Ibland händer det ett och annat, telefonen slinker ur din hand, du spiller kaffe på din bärbara dator eller söndrar dina nya glasögon.

Produktskyddet skyddar du dina inköp i händelse av skada eller haveri. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon.

Produktskyddet ersätter dina inköp med OP-Visa Gold-kredit- och debitkort, dina inköp är alltså alltid skyddade när du betalar med OP-Visa Gold.

Skyddet skyddar inköpen 365 dagar från det ögonblick när kortinnehavaren tar emot produkten.

Skydda inköp med Produktskyddet vare sig du betalar på webben, i specialaffären eller med ApplePay.

Har skyddet en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet?

När skadan är framme är skyddets självrisk 75 euro. För ett enskilt föremål ersätts högst 2 000 euro.

Om det sker ett missöde gör du skadeanmälan i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.

Hyrbilsförsäkringen ersätter självrisken om du råkar ut för en skada

  • Vid en skada ersätter hyrbilsförsäkringen kostnader upp till 2 000 € i Finland och utomlands.
  • Du behöver med andra ord inte biluthyrarnas dyra tilläggsavgifter eller avgifter för minskad självrisk.
  • Försäkringen gäller även om bilen körs av maken/makan/sambon eller kortinnehavarens barn under 25 år.

Om till exempel en annan bil skråmar din hyrbil på parkeringsplatsen eller vindrutan får ett stenskott får du genom hyrbilsförsäkringen ersättning upp till 2 000 euro för de kostnader för skadorna som biluthyrningen debiterar av dig. Du behöver med andra ord inte biluthyrarnas dyra tilläggsavgifter eller avgifter för minskad självrisk.

Utöver kortinnehavaren kan även en make/maka/sambo samt kortinnehavarens barn under 25 år köra hyrbilen när kortinnehavaren har utsetts till första förare.

Hyrbilsförsäkringen försäkrar personbilar, kombibilar och skåpbilar, där man kan transportera högst nio människor och som kan användas på allmän väg samt vars detaljhandelspris är under 60 000 euro. Försäkringsskyddet är i kraft högst 30 dagar.

Hyrbilsförsäkringen gäller när du utöver andra resekostnader även betalat hyran för hyrbilen med OP-Visa Golds kreditfunktion. 50 procent av resekostnaderna för en resa i Finland eller utomlands ska ha betalats med OP-Visa Golds kreditfunktion, varav minst två nätters logi eller transport ska vara förhandsbokade.

Gold-kortinnehavaren ska vara utsedd till första förare i hyresavtalet. Hen ska också vara minst 21 år och under 80 år samt ha ett giltigt körkort.

Ring Larmtjänst vid resor +358 9 424 562 33. Du får hjälp och råd dygnet runt.

Gör en ersättningsansökan till försäkringsgivaren, försäkringsbolaget AXA.

Mer information om försäkringens innehåll och omfattning får du i försäkringsvillkoren.

Kortreseförsäkringens försäkringstagare är OP Detaljkunder Abp.

Reseförsäkringen beviljas av försäkringsbolaget Inter Partner Assistance SA / AXA.

 

Nödkontanter skyddar på resan

  • Om ditt Gold-kort försvinner, skadas eller blir stulet under resan får du kontanter från närmaste bank eller valutaväxlingsställe.
  • Tjänsten fungerar överallt i världen och är öppen dygnet runt.

Om ditt OP-Visa Gold-kort skadas eller försvinner får du nödkontanter via Visa Global Customer Assistance, så att din resa tryggas. Tjänsten är öppen dygnet runt.

I en nödsituation kan kontanter levereras till en bank eller ett valutaväxlingsställe i närheten av din inkvartering. I nödfall kan kontanter tas ut inom ramen för kortets kreditgräns, och det lyfta beloppet debiteras från ditt kreditkort.

Ring i så fall OP-Visa Gold kundtjänst dygnet runt på numret 0100 0510, välj 1. Vi hjälper dig att få nödkontanter till ett ställe i närheten av din inkvartering. Kom även ihåg att spärra ett försvunnet eller stulet kort, så att det inte missbrukas.

Redo för kommande resor med två kort

Det är alltid bra att ha med sig två kort på resan. Om ditt kort försvinner eller skadas har du redan nödhjälp med dig. Det är bra att förvara korten omsorgsfullt till exempel i separata plånböcker eller det ena i hotellets säkerhetsbox. På så sätt blir det svårare för dem att komma bort eller bli stulna samtidigt.

Inköpsskydd enligt konsumentskyddslagen hjälper i problemsituationer 

  • Enligt konsumentskyddslagen kan du ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott.

Du ka ansöka om att få tillbaka dina pengar av kreditkortsbolaget om:

  • produkten du köpte gick sönder under transport
  • produkten inte levereras till dig
  • produkten har ett fel som försäljarföretaget inte går med på att ersätta eller
  • försäljarföretaget har gått i konkurs.

Du kan också ansöka om återbetalning från kreditkortsbolaget om en researrangör ställer in en resa och inte ersätter den eller ett flygbolag går i konkurs före din resa börjar.

Inköpsskyddet enligt konsumentskyddslagen gäller för alla inköp som du gör med ditt korts kreditfunktion. Du kan göra inköpet på webben, i specialaffären eller exempelvis med ApplePay i Finland eller utomlands.

Att använda kreditfunktionen ger dig alltså ett bättre skydd för dina inköp än andra betalningssätt.

Har inköpsskyddet en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet?

Inköpsskyddet har inte en självrisk eller en maximal summa för ersättningsbeloppet.

Om du råkar ut för en situation där försäljarföretaget gör sig skyldigt till avtalsbrott ska du göra en reklamation eller begäran om rättelse enligt anvisningarna till kreditkortsbolaget.

Läs anvisning om att göra en reklamation

Enligt konsumentskyddslagen kan du ansöka om att få pengarna tillbaka från kreditkortsbolaget vid situationer som gäller kredit-inköp och säljarföretagets avtalsbrott.

Inköpsskyddet ger tilläggsskydd exempelvis i olika fall av avtalsbrott, såsom när din produkt försvinner på vägen från webbutiken till dig.

Som andelsbankens ägarkund får du Produktskyddsförsäkring för 365 dagar för produkter du betalar med debit- och credit-funktioner. 

Golds kundtjänst och användning av kortet

  • OP-Visa Golds egen kundtjänst hjälper i kortärenden dygnet runt.
  • Du kan enkelt kontrollera OP-Visa Gold-kortets förmåner på det digitala infokortet var du än är.

OP-Visa Gold-kortets egen telefontjänst 0100 0510 betjänar dig dygnet runt i alla frågor som gäller kortet och under öppettiderna i fråga om tilläggstjänster.

Det finns 5 val i telefontjänstens meny:

  • val 1: Kortkundstjänsten dygnet runt
  • val 2: Tjänsten för att spärra bankkort dygnet runt
  • val 3: Reseförsäkring, Hyrbilsförsäkring och Biljettskydd må–fr kl. 9–17
    • val 1: Resenödtjänst
    • val 2: Ersättningärenden (och rådgivning)
  • val 4: Produktskydd må–fr kl. 8–17
    • val 1: Ersättningsärenden
    • val 2: Produktskyddets rådgivning
  • val 5: LoungeKey dygnet runt

Om ditt kort har försvunnit eller du misstänker att det missbrukats ska du genast göra en anmälan till oss genom att ringa spärrtjänsten.

Reseförsäkringens resenödtjänst betjänar dygnet runt om du råkar i trubbel på resan på tfn +358 9 424 562 33.

  • Du kan välja om du vill betala med debitfunktionen direkt från ditt bankkonto eller med kreditfunktionen, varvid du kan utnyttja kortets betalningstid eller kredit.
  • Du får i snitt 35 dagar räntefri betaltid.
  • Du kan välja önskad förfallodag bland fyra alternativ: den 7, 15, 23 eller sista dagen i månaden.
  • Du kan ta ut kontanter vid kassorna i K-matbutiker och Tokmanni-butiker.
  • Med den kontaktlösa funktionen betalar du snabbt små inköp på högst 50 euro utan att behöva knappa in din kod.
  • Du kan lätt följa med dina korttransaktioner i OP-mobilen, Pivo och tjänsten OP.fi.

Du kan ansöka om OP-Visa-kort när du

  • är minst 18 år
  • är kund huvudsakligen hos OP
  • har regelbundna löne- eller pensionsinkomster
  • du har en tillräcklig betalningsförmåga och har skött dina penningaffärer klanderfritt
  • du har en fast boplats i Finland.

Ladda ner kortet till din telefon på adressen op.fi/gold-infokort eller med bifogade QR-kod.

OP-VISA GOLDS BASEGENSKAPER
Debit- och kreditfunktioner, betala från bankkontot eller utnyttja kortets kostnadsfria betalningstid med kreditegenskapen.
Kreditgräns 2 000–20 000 euro.
Anslut K-Plussa-funktionen till ditt kort.

 

Prissättningen av OP-Visa Gold

Kort och dagliga tjänster totalt Pris
Ägarkunder 8 €/mån.
Övriga kunder 12,75 €/mån.
Kampanjpris för bolånekunder i 6 månaders tid när du ansöker om kortet före 30.6.2022* 0 €/mån.

Till de dagliga tjänsterna hör betalkortet, anslutna tilläggstjänster och OP-nättjänsten. Priset för OP-Visa-Gold utan dagliga tjänster hittar du i vår servicetariff. Ägarkundernas serviceavgifter debiteras i första hand från OP-bonus.

*Efter kampanjperioden betalar du normal månadsavgift för Gold-kortet. Du får inget meddelande om att den avgiftsfria perioden tar slut. Om du vill kan du avsluta OP-Visa Gold-kortet i OP-mobilen eller genom att kontakta kundtjänsten.

Läs mer om paketet för dagliga tjänster
 
Se vår servicetariff

Räntor och omkostnader  
Ränta när krediten har skuld med ränta 3 mån. euribor + 8,95 %
Kontoavgift när krediten har skuld med ränta 3,50 €/mån.
Påslag för pappersfaktura när du valt pappersfaktura i stället för gratis e-faktura 3 €/faktura

Om du använder ägarkundens paket för dagliga tjänster är den effektiva årliga räntan för en använd kredit på 2 000 euro 15,07 % (6/21), kalkylen har gjorts med antagandet att kortets månadsavgift är 2,95 euro och kontoavgiften 3,50 euro i månaden, du använder dig av kostnadsfri e-faktura och krediträntan samt avgifterna och provisionerna är oförändrade hela kredittiden samt att krediten betalas tillbaka i tolv lika stora poster med en månads mellanrum. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 156,15 euro.

Läs villkor för OP-Visa-kredit (pdf)

Läs allmänna kortvillkor (pdf)

Läs konsumentkreditinformationen (pdf)

 

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp.