OP-Visa Gold

OP-Visa Gold är mer än ett bank- och kreditkort. Gold ger mer skydd för dina inköp, och med det reser du bekymmersfritt när det åter är läge för resor.
KAMPANJ

OP-Visa Gold utan månadsavgift i 6 mån. för bolånekunder

Du får ett OP-Visa Gold med behändiga tilläggsförmåner utan månadsavgift i sex månader om du har ett bolån hos OP och är ny OP-Visa Gold-kund.

Du får förmånen då du ansöker om ett kort på nätet.

Läs mera Stäng

-

  • Res bekymmersfritt

    I Gold ingår till exempel en reseförsäkring för dig och hela din familj. Försäkringen gäller både i Finland och utomlands, och den täcker också resgods och avbeställning av resa.

  • Tilläggsskydd för dina inköp

    Då du betalar med Gold får du skydd för dina inköp. Du får en försäkring för dina inköp, vare sig du handlar på nätet eller i en fysisk butik.

Förmåner för resor

Reseförsäkring

Reseförsäkringen som hör till kortet ersätter, om något skulle hända dig, din familj eller ditt resgods eller om en resa avbeställs. Försäkringen gäller i Finland och utomlands.

Hyrbilsförsäkring

Vid en krock eller skada ersätter försäkringen självrisken för en hyrbil upp till 1 000 € i Finland och utomlands. Du får alltså en hyrbil utan dyra tilläggsförsäkringar från uthyrningsfirman.

Skadejour vid resor 24/7

Skadejouren vid resor står till din tjänst dygnet runt under din resa. Om något händer ditt kort, får du kontanter via nödkontanttjänsten så att du kan fortsätta din semester.

LoungeKey

LoungeKey ger tillträde till lounger på flygplatser till ett förmånligt pris. Du kan alltså glömma överfulla avgångshallar, för i loungen får du lugn och avskildhet.

Gold är en pålitlig partner på resan, vare sig du reser en gång om året eller oftare.

Skydd för inköp

Inköpsskyddet försäkrar inköp som du betalat med kredit

Det lönar sig att använda kortets kreditfunktion då du betalar till exempel resor, flyg och nätinköp. En produkt eller tjänst som du har köpt på kredit är försäkrad av Inköpsskydd av kreditbolaget i enlighet med konsumentskyddslagen. Tack vare den kan du få tillbaka dina pengar, om en vara som du har beställt är felaktig, försvinner under transporten eller om säljaren går i konkurs.

Om du vill kan du betala hela skulden genast på den första förfallodagen. På så vis betalar du inga extra kostnader eller ränta för användningen av kredit men får ändå skydd för ditt inköp.

Som ägarkund får du också Produktskydd för dina inköp i ett halvt år

Då du är ägarkund ingår också en Produktskyddsförsäkring i ditt kort. Försäkringen gäller i ett halvt år för produkter som köpts med bank- eller kreditfunktionen. Tack vare Produktskyddet får du pengarna tillbaka, om en produkt som du köpt med kortet till exempel går sönder eller blir stulen inom ett halvt år från inköpstidpunkten.

Självrisken är endast 75 euro, oberoende av produktens pris. För ett enskilt föremål ersätts högst 2 000 euro. Du behöver alltså ingen separat försäkring till exempel för din nya telefon, om du betalar den med Gold.

 

Golds förmåner förnyas 1.11.2021

Det nya kortet har packats med ännu bättre tilläggstjänster än tidigare, och priset hålls oförändrat.

Till de nya förmånerna hör till exempel en ännu mer omfattande reseförsäkring än tidigare, två gratis loungebesök och ett Biljettskydd. Gold-kunderna har tillgång till de nya förmånerna från och med 1.11.2021.

Läs mer om de Gold-förmåner som förnyas

Gold i korthet

  • Debit- och credit-funktioner – betala från bankkontot eller med kredit. Behändig kontaktlös betalning av inköp under 50 euro.
  • Kreditgräns 2 000–20 000 euro, enligt behov och betalningsförmåga.
  • Då du betalar med kredit får du en räntefri betalningstid på i genomsnitt 35 dagar.
  • Minska antalet kort i din plånbok. Anslut K-Plussa till ditt OP-Visa-kort.
  • Anslut ditt kort till Pivo eller Apple Pay, så betalar du behändigt med din smartenhet, var du än är.
  • Golds egen kundtjänst 0100 0510 betjänar dig dygnet runt.

Priset för OP-Visa Gold

Förmån för bolånekunder − 6 månader utan månadsavgift

Under förmånsperioden på sex månader för OP:s bolånekunder tas det inte ut någon avgift för Gold-paketet eller de dagliga tjänsterna. Kontoavgiften är 3,50 euro per månad och den debiteras då kortet har skuld med ränta. Om du betalar hela kortkrediten under den räntefria betalningstiden tas det således inte ut någon kontoavgift. 

Prisförmånen gäller då du tecknar Gold-kortavtalet senast 31.12.2021.
 

Vad händer efter den avgiftsfria perioden?

Efter den sex månader långa avgiftsfria perioden är ditt OP-Visa Gold-kort fortfarande i kraft som vanligt och du betalar en normal månadsavgift för kortet i enlighet med tariffen. Om du är ägarkund och du har samlat OP-bonus tas avgiften ut från din OP-bonus.  

Du får inget separat meddelande om att den avgiftsfria perioden tar slut. Om du vill kan du avsluta OP-Visa Gold-kortet i OP-mobilen eller genom att kontakta kundtjänsten.


Gold-paketets pris som en del av de dagliga tjänsterna

Om du är ägarkund kostar Gold-paketet som en del av de dagliga tjänsterna 8,00 euro per månad. I de dagliga tjänsterna ingår OP-Visa-Gold-paketet (dvs. kortets månadsavgift 2,95 euro och kortets tilläggstjänster), ett brukskonto och OP-nättjänsten. Om du har samlat OP-bonus tas avgiften ut från din OP-bonus. 

Om du inte är ägarkund kostar Gold-paketet som en del av de dagliga tjänsterna 12,75 euro per månad. I de dagliga tjänsterna ingår OP-Visa-Gold-paketet (dvs. kortets månadsavgift 2,95 euro och kortets tilläggstjänster), ett brukskonto och OP-nättjänsten. 
 

Gold-paketets pris utan de dagliga tjänsterna

Priset på OP-Visa-Gold-paketet utan dagliga tjänster är 7,75 euro per månad. I priset ingår kortets månadsavgift 2,95 euro och kortets tilläggstjänster.

 

Kreditkostnader

Om krediten har skuld med ränta är krediträntan 3 månaders euribor + 8,95 % och kontoavgiften 3,50 euro per månad.

Den effektiva räntan beräknad på en kredit på 2 000 euro i bruk är 15,07 % (6/21). Kalkylen har upprättats under antaganden om att månadsavgiften för kortet är 2,95 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, krediträntan samt avgifterna och provisionerna är oförändrade hela kredittiden samt att krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 156,15 euro.

 

Ansök om kort

Kortets tilläggstjänster

 

Till kreditkortet OP-Visa Gold hör en reseförsäkring, som ger dig och din familj skydd i händelse av person- och egendomsskador som inträffar under en resa.

Reseförsäkring gäller under 91-åriga kortinnehavare som är privatpersoner och bosatta i Finland. Dessutom omfattar försäkringen make/sambo som bor i samma hushåll samt kortinnehavarens barn under 20 år som följer med på resan. 

Reseförsäkning gäller i utlandet då 75 % av resekostnaderna har betalats med Golds kreditfunktion. I hemlandet gäller försäkringen då av resan har betalats med Golds kreditfunktion antigen i förväg bokad inkvartering (minst 2 nätter) eller i förväg bokad transport (kollektivtrafik eller hyrbil, avstånd från hemmet/sommarboendet/arbetsplatsen minst 50 km). 

Reseförsäkringen omfattar t.ex. följande situationer:

  • Vårdkostnader som förorsakats av sjukdom eller olycksfall under resa utlandet samt hemtransport till följd av sjukdom eller olycksfall under resa.
  • 24 / 7 Skadejour under resan.
  • Stöld av och skador på resgods.
  • Avbeställning av eller avbrott i resan.
  • Avskaffandet av självrisken för hyrbil upp till 1000 euro (hyrbilen måste betalas med OP-Visa Gold kredit). Du kan t.ex. undvika biluthyrarnas dyra avgifter för minskad självrisk.

  • Ersättning av ansvarsskador som vållats andra utomlands.

Läs mer om innehållet i och omfattning av försäkringen i försäkringsvillkoren.

 

Kortreseförsäkringens försäkringstagare är OP Detaljkunder Abp.

 

Försäkringen beviljas av Inter Partner Assistance SA.

 

Nu kan du glömma överfulla avgångshallar – i loungen får du lugn och avskildhet. Lounge Key ger tillträde till lounger på över tusen flygplatser i över 120 länder runtom i världen. Du kan också ta med ditt ressällskap till loungen.

I loungen har du förutom serverings- och restaurangtjänster tillgång till bl.a. Wi-Fi, gratis dags- och veckotidningar, möjlighet att arbeta i trivsamma och lugna utrymmen eller konferensrum, underhållning samt möjlighet att tvätta dig och vila. Du har alltid tillträde till loungerna oberoende av med vilket flygbolag eller i vilken flygklass du reser. 

Kunden måste aktivera sitt medlemskap genom att skapa ett användarkonto och registrera sina kortuppgifter på www.loungekey.com/opvisagold eller gå till appbutiken och ladda ned LoungeKey’s mobilapplikation i din telefon. Vid aktivering och bruk av medlemskap genomför LoungeKey en automatisk validering av ditt kort.

Ha med dig OP-Visa Gold-kortet på dina resor, eftersom det fungerar som din inträdesbiljett till loungerna, eller identifiera sig med sitt digitala medlemskort i LoungeKey´s mobilapplikation. Utan någon av dem kommer du inte in i loungerna. Medlemskapet i LoungeKey ingår i ditt OP-Visa Gold-kort, men det tas ut en separat avgift för inträdet till loungen. Engångsinträdet till loungen är 28 euro/person. Du kan ta med en eller flera reskamrater till en lounge. Lounge-besöken debiteras ditt kort i efterskott. 

Loungerna som hör till tjänsten hittar du enkelt på adressen

eller genom att ladda ner LoungeKey-mobilappen i appbutiken för din telefon. I tjänsten kan du också senare se dina loungebesök.

Om du har betalat för en produkt eller tjänst med kreditfunktionen på ditt kort, kan du i problemsituationer ansöka om att få tillbaka dina pengar av kreditkortsbolaget. Så kan du göra till exempel om ett företag inte levererar ett inköp eller om en produkt försvinner under transporten, om en produkt har ett fel som företaget inte går med på att ansvara för eller om säljaren har gått i konkurs. 

Du får också skydd om ett flygbolag eller en researrangör går i konkurs. Du kan också ansöka om återbetalning från kreditkortsbolaget om flygbolaget eller researrangören ställer in en resa utan att ersätta den.

Inköpsskyddet är ett skydd i enlighet med konsumentskyddslagen. Om du har betalat ett inköp med kortets kreditfunktion och säljaren har begått ett avtalsbrott, kan du framställa ett krav som gäller inköpet, dvs. göra en reklamation, till kreditgivaren i stället för till säljaren. Det är fråga om avtalsbrott till exempel i de ovan nämnda situationerna.

Så här gör du en reklamation till kreditbolaget

Om du är ägarkund, ingår ett nytt Produktskydd automatiskt i ditt OP-Visa-kort.

Produktskydd omfattar inköp med OP-Visa credit och debit

Dina inköp försäkras oberoende av om du betalar med credit- eller debit-funktionen.

Skydd mot missöden i 180 dagar (från 1.11.2021 ett år med OP-Visa Gold och OP-Visa Platinum -kort)

Skyddet gäller i ett halvt år från inköpstidpunkten för inköp i Finland, utomlands och i nätbutiker.

Avgiftsfri försäkring endast för ägarkunder

Produktskyddet ingår i Andelsbankens ägarkunders OP-Visa-kort och parallellkort.

Produktskyddet skyddar inköpen mot missöden

Ibland händer det ett och annat, telefonen faller i marken eller kaffet spills på tangentbordet. Till all tur finns försäkringen Produktskydd som skyddar inköp som betalats med OP-Visa mot missöden. Du drar nytta av den här försäkringsförmånen för ägarkunder då du använder ditt OP-Visa-kort aktivt.

Produktskyddet är en avgiftsfri försäkring för ägarkunder som har OP-Visa Credit/Debit-kombikort, OP-Visa Gold, OP-Visa Platinum eller OP-Mastercard Credit. Du får förmånen också som innehavare av parallellkort till de ovannämnda korten, när innehavaren av huvudkortet är ägarkund. Det går inte att teckna försäkringen separat.

Skydda dina inköp också utomlands och i nätbutiker

Produktskyddet skyddar inköp som betalats med OP-Visa-kortets credit och debit funktioner inte bara i Finland utan också utomlands och i nätbutiker. 

Produktskyddet kan ersätta om t.ex. dina splitternya glasögon går sönder, din nyinköpta datorplatta faller och går sönder eller telefonens skärm spricker. Självrisken är 75 euro och för ett enskilt föremål är maximiersättningen 2 000 euro.

Försäkringsförmån för ägarkunder

Genom att bli ägarkund får du, utöver Produktskyddet, bl.a. de dagliga banktjänsterna förmånligt. Du samlar värdefull OP-bonus som används för att betala serviceavgifter för banktjänster och försäkringspremier. Du kan också köpa, sälja och byta många av våra fonder utan kostnader.

Produktskyddet beviljas av OP Försäkring Ab.

Produktbeskrivningen för Produktskydd (gäller från 1.11.2021)

Försäkringsvillkoren för Produktskydd (gäller från 1.11.2021)

Läs mer om Produktskydd

Om ditt OP-Visa Gold-kort skadas eller försvinner, kan du få nödkontanter så att din resa tryggas. Vid sådana situationer ska du kontakta OP-Visa Gold kundtjänsten på numret 0100 0510. Tjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.

OP-Visa Gold-telefontjänsten hjälper i frågor som gäller ditt kort. OP-Visa Gold-kortets egen telefontjänst 0100 0510 betjänar 24/7. Det finns 5 val i menyn:

  • Val 1: Kortkundstjänsten 24/7
  • Val 2: Spärrtjänsten för kort 24/7
  • Val 3: Försäkringstjänster (reseförsäkring och hyrbilsförsäkring) mån-fre 9-17 
  • Val 4: ID-Skydd mån-fre kl. 9-17 (24/7 på engelska) eller e-post: opvisagold@idturva.fi
  • Val 5: Concierge-tjänst och LoungeKey mån−fre kl. 9−22, lör 10-18, eller e-.post: opvisagold@lisaetu.fi


Om du har frågor som gäller Produktskyddet, kan du direkt kontakta Pohjola Försäkrings kundtjänst 0303 0303 (mån.−fre. kl. 8−17).

På det numret kan du också anmäla att ditt kort har försvunnit eller stulits. Om ditt kort försvunnit eller du misstänker att det missbrukats ska du genast göra en anmälan till oss.

Skadejouren vid resor hjälper dig dygnet runt om du råkar illa ut på resan +358 9 4245 6233.

 

Tilläggstjänster som upphör 31.10.2021 – du kan använda tjänsterna fram till det

 

Tjänsten ID-Skydd, som ingår i kortet, hjälper att förebygga, upptäcka och begränsa identitetsstölder. Erfarna experter står till tjänst då du behöver hjälp.

Identitetsstöld innebär att en person, rentav en närstående person, får tag på dina personuppgifter och utnyttjar dem för att få ekonomisk vinning till exempel genom bedrägeri eller andra brottsliga gärningar såsom kreditansökan utan ditt tillstånd. Det här kan hända vem som helst och när som helst. Dina uppgifter kan hamna i fel händer också vid dataläckor eller om till exempel ditt pass eller körkort försvinner eller blir stulet. Det är helt möjligt att bedragaren tar kredit, öppnar telefonabonnemang, beställer varor eller ansöker om lagfart för din fastighet. Bedragaren behåller allt av värde och du står ensam med förpliktelserna och betalningskraven. Det är obehagligt och tidskrävande att bli offer för en identitetsstöld, och det kan också leda till ekonomiska förluster.

ID-Skyddets experter hjälper dig med förebyggande åtgärder och ger dig råd om hur du ska minska risken för att råka ut för bedrägeri. Om du misstänker att du råkat ut för en identitetsstöld, hjälper experterna dig att kartlägga stöldens omfattning för att kunna förebygga missbruk och ekonomiska förluster. Om du råkar ut för identitetsstöld eller ekonomiskt bedrägeri, hjälper experterna dig att reda ut situationen och begränsa följderna till exempel genom att hjälpa dig:

  • bestrida obefogade betalningskrav
  • annullera abonnemang
  • avlägsna betalningsanmärkningar som kreditkortsbolagen gjort

Tjänsten läggs ned 31.10.2021. Du kan använda tjänsten normalt fram till dess.

Global Conciergetjänsten som extra förmån med OP-Visa Gold-kortet! 

Med Conciergetjänsten kan du t.ex. beställa en blomstersändning till en bekant, även i utlandet. Concierge hjälper dig att hitta och leverera en födelsedagspresent till exempel till din partner eller ditt fadderbarn. Tjänsten sköter också stugbokningen till midsommar eller höstlovet åt dig. Med Concierge beställer du bekvämt biljetter till konserter, musikaler och sportevenemang, bord på restauranger och gör bokningar på gästlistan till restauranger och nattklubbar i de nordiska länderna. Du kan också höra dig för om lokala råd och tips av våra experter som har tillgång till omfattande nätverk och lokala samarbetspartner. 

Du kan kontakta Concierge per telefon må–fre kl. 09.00–22.00 och lördag 10.00-18.00 genom att ringa OP-Visa Gold-kundtjänsten 0100 0510, välj 5.

Tjänsten kan användas avgiftsfritt så ofta som det behövs. Eventuella köp debiteras kortet. 

 

 

Information om kortet

 

  • Som ägarkund i andelsbanken får du de dagliga banktjänsterna alltså ett brukskonto, OP-nättjänsten och ett OP-Visa-Gold-paketet (inkl. ett kort och kortets tilläggstjänster) för sammanlagt 8,00 euro per månad.
  • Ägarkunderna betalar bankens serviceavgifter i första hand med OP-bonus.
  • Priset för OP-Visa Gold -paketet utan dagliga tjänster är 7,75 euro per månad inklusive månadsavgiften för kortet 2,95 euro och de tilläggstjänster som ansluter sig till kortet.
  • Ränta 3 månaders euribor + 7,95 %, då krediten har skuld med ränta.
  • Kontoavgiften är 3,50 euro per månad då krediten har skuld med ränta.

Den effektiva räntan beräknad på en kredit på 2 000 euro i bruk är 15,07 % (6/21). Kalkylen har upprättats under antaganden om att månadsavgiften för kortet är 2,95 euro, kontoavgiften är 3,50 euro per månad, krediträntan samt avgifterna och provisionerna är oförändrade hela kredittiden samt att krediten betalas tillbaka i 12 lika stora poster med en månads mellanrum. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 2 156,15 euro.

Läs mer om dagliga banktjänster

  • Kredit från 2 000 euro upp till 20 000 euro, kreditgräns enligt ditt behov och din betalningsförmåga.
  • Du väljer om du vill betala med debit-funktionen, så att inköpen debiteras ditt bankkonto direkt eller med credit-funktionen, så att du kan utnyttja kortets betalningstid eller kredit.
  • Du får i snitt 35 dagar räntefri betalningstid.
  • Du kan välja en förfallodag för bland fyra alternativ: den 7, den 15, den 23 eller den sista dagen i månaden.
  • Du kan ansluta K-Plussa-egenskapen till kortet.
  • Du kan ta ut kontanter vid kassorna i K-mataffärer och Tokmanni-butiker.
  • Med den kontaktlösa funktionen betalar du snabbt små inköp på högst 50 euro utan att du behöver knappa in din kod.
  • Du kan lätt följa upp dina korttransaktioner i OP-mobilen, Pivo och op.fi-tjänsten.
  • Du kan samla besparingar varje gång du betalar med debit-funktionen, då du tar i bruk Sparbössan och funktionen Spara vid kortbetalning.
Du kan ansöka om OP-Visa då du:

 

  • har fyllt 18 år
  • är huvudsaklig kund hos OP
  • har regelbundna löne- eller pensionsinkomster
  • har en tillräcklig betalningsförmåga och har skött dina penningaffärer klanderfritt och
  • har en fast boplats i Finland.

Samla Plussa-pengar behändigt med ditt OP-kort. Du kan enkelt ansluta K-Plussa-funktionen till ditt kort då du ansöker om kortet.

Betala tryggt på nätet Visa Secure (tidigare Verified by Visa)

Visa Secure (tidigare Verified by Visa) är en tjänst som gör det tryggare att betala på nätet. I tjänsten identifieras både köpmannen och köparen tillförlitligt. Du känner igen de nätaffärer som anlitar tjänsten på symbolen Visa Secure.

Börja betala mobilt Apple Pay och Pivo

Anslut ditt kort till Apple Pay eller Pivo. De är betalningsappar med vilka du kan betala såväl i butiker som på nätet genom att endast använda din smartenhet. Du behöver varken ditt kort eller kortuppgifterna när du betalar.

Med Apple Pay och Pivo kan du betala kontaktlöst, alltså genom att föra din smartenhet intill betalterminalen, också då inköpen överskrider 50 euro.

Läs mer om mobilbetalning

Du kan justera säkerhetsgränserna för ditt betalkort, höja kreditgränsen och göra betalningsplanen flexiblare enkelt på nätet eller i OP-mobilen. Kom också ihåg att utnyttja kortets förmåner!

Som ägarkund i andelsbanken samlar du OP-Bonus för:

  • Pengar på konton för sparande

  • Bolån, studielån och banklån med säkerhet

  • Fonder och fondanknutna försäkringar

  • Betalda premier för till exempel hem- och fordonsförsäkring eller fortlöpande reseförsäkring

OP-bonus används för bankens serviceavgifter och premier.

 

 

Kortet beviljas av OP Detaljkunder Abp.