Försäkringar

Vanliga frågor

Avställning och påställning av fordon samt andra ändringar i registeringen - Hur inverkar de på mina försäkringar?

Ändringar i registrering av fordon är avställning, påställning samt ändringar i ägare och innehavare. Du kan göra ändringar i registreringen i din nättjänst.

  • Börja genom att logga in med dina bankkoder
  • Välj i avsnittet Försäkringar "Mina försäkringar"
  • Välj under dina fordonsförsäkringar “Gör en anmälan"

Du kan också göra ändringar i registreringen genom Traficoms nättjänst eller hos närmaste besiktningskontor som gör registreringar. För ändringar i registreringen debiteras en avgift enligt Traficoms prislista.

Ändringar i registeruppgifterna uppdateras automatiskt i dina försäkringsuppgifter. För avställningstiden krediterar vi trafikförsäkringspremien. I början av försäkringsperioden, debiteras emellertid en minimipremie på 14 euro. I fråga om kaskoförsäkringen betalar du för de skydd som skyddar fordonet också under avställningstiden, såsom skydd mot brand och stöld.
Du ser väl till att ditt kontonummer är uppdaterat för en eventuell kreditering av premien. Du kan granska ditt konto då du är inloggad i punkten:

Försäkringar - Kommunikation - Konton

Betalningsanvisning – Jag fick en penningförsändelse per post, hur får jag den på mitt konto?

Då du har OP:s nättjänstkoder, kan du lösa in betalningsanvisningen direkt på ditt konto via nätbanken.

Börja genom att logga in med OP:s bankkoder

Välj Dagliga penningaffärer – Visa mer – Övriga tjänster – Inlösen av penningförsändelser

För inlösen av penningförsändelser behöver du koden och beloppet.

Om du inte har OP:s nättjänstkoder, kan du lösa in pengar på närmaste andelsbankskontor senast på den förfallodag som anges i meddelandet om penningförsändelsen. Kom ihåg att alltid ta med dig meddelandet om penningförsändelsen och ett identitetsbevis då du sköter ärenden på kontoret. Vid inlösen av betalningsanvisningar på kontor debiteras en serviceavgift enligt tariffen.

Om betalningsanvisningen inte har inlösts inom utsatt tid, returneras betalningen till oss. Vi ber dig därför vänligen meddela oss ditt kontonummer då du är inloggad i punkten:

Försäkringar – Skötsel av ärenden – Konton

 

Ett dödsbos försäkringsärenden – Vad ska jag göra?

När en försäkringstagare har avlidit eller när en försäkring är i dödsboets namn, har en delägare i dödsboet rätt att få information om dödsboets försäkringar genom att uppvisa ett ämbetsbevis eller bouppteckningsinstrumentet, av vilket framgår delägarskapet i dödsboet.

Skötseln av dödsboets försäkringsärenden och ändringar i försäkringarna förutsätter dock utöver ett ämbetsbevis eller ett bouppteckningsinstrument dessutom en fullmakt, där alla delägare i dödsboet befullmäktigar den valda delägaren eller de valda delägarna att sköta dödsboets försäkringsärenden. Om den avlidna har ett testamente, ska försäkringsbolaget tillställas en kopia av det, och då krävs det också en fullmakt av testamentstagaren. De dokument som behövs kan sändas som en bilaga till ett nätmeddelande eller till kontoret. När du besöker kontoret behöver du dessutom ta med dig legitimation.

Du kan skriva ut ett fullmaktsunderlag för dödsboet via den här länken.

Tiden för skötsel av dödsboets handlingar är cirka en vecka. Därefter kan dödsboets försäkringsärenden skötas på kontoret, per telefon eller med nätmeddelanden.

Du hittar ytterligare information om skötsel av dödsboets försäkringsärenden i vår artikel.

 

Flytt – Vad ska jag göra med min hemförsäkring?

Du kan bekymmersfritt flytta från ditt gamla hem till ditt nya hem, för Pohjola Försäkrings hemförsäkring täcker ditt lösöre också under flyttningen. Kom ändå ihåg att själv överföra din hemförsäkring till den nya bostaden. Du kan göra en ändringen av försäkringsställe i nättjänsten för försäkringar:

  • Börja genom att logga in med dina bankkoder
  • Välj i avsnittet Försäkringar "Mina försäkringar"
  • Hemförsäkringen hittar du genom att välja punkten “Ändra försäkringsställe”

Om du inte har en gällande hemförsäkring, kan du räkna ut premien och teckna en försäkring enkelt i vår nätbutik.

Försäkringspaketet Easy för unga kan undantagsvis överföras till en ny adress endast per telefon, via chatten eller med ett nätmeddelande. Meddela din nya adress, storleken på din bostad och eventuella familjemedlemmar som samtidigt flyttar med dig, eftersom de också omfattas av din hemförsäkring. Easy-försäkringen är lämplig främst för hyresboende, så om du köper en egen bostad, lönar det sig att gå igenom ditt försäkringsskydd tillsammans med oss.

Läs också våra artiklar om köp av bostad, flyttning och boende!

Fullmakt – Hur jag kan befullmäktiga en annan person?

För att en annan person ska kunna sköta försäkringar som är i försäkringstagarens namn och skador i anslutning till dem, ska personen ha en fullmakt av försäkringstagaren. Fullmakten kan ges i nättjänsten för försäkringar.

  • Börja genom att logga in med dina bankkoder
  • Välj i avsnittet Försäkringar Fullmakter

En fullmakt ger rätt att sköta fullmaktsgivarens alla försäkrings- och skadeärenden med undantag för förmånstagarförordnanden, ifyllande av hälsodeklarationer eller befullmäktigande av tredje person. Utifrån fullmakten kan fullmaktstagaren uträtta ärenden per telefon, i nättjänsten eller i ett kontor och fullmaktstagaren ser fullmaktsgivarens försäkringar i sin nättjänst.

Alternativt kan du även ge en specificerad pappersfullmakt och sända den per post till den adressen . Du hittar ett färdig fullmaktsunderlag här (på finska).

Pohjola Försäkring Ab 
Kod 5010454 
00003 SVARSFÖRSÄNDELSE

Green card – vad behöver jag om jag reser utomlands med bil eller motorcykel?

På resor som riktar sig utanför de nordiska länderna rekommenderar vi att du tar med dig ett Grönt kort, dvs. Green Card, som är ett intyg över att din trafikförsäkring är i kraft. I det Gröna kortet räknas upp de länder där trafikförsäkringen gäller.

Du kan beställa ett Green Card i OP-mobilen eller i din nättjänst på följande sätt:

op.fi – Försäkringar – Välj trafikförsäkring för fordonet – Beställ intyg för Green Card

När du reser utomlands med fordon ska du också ta med dig registerutdragets tekniska del, som du får i Transport- och kommunikationsverket Traficoms e-tjänst eller på ett besiktningskontor. Om din bil ägs av ett finansbolag, ska du begära en fullmakt för utförsel av bilen av dem.

Vi ber dig observera att det ingår specialvillkor för utlandsresor i fordonsförsäkringen och att din självrisk är större. Vid sakskador på fordon som sker utanför Norden dubbleras din självrisk. Om din motorcykel eller personbil stjäls i Estland, Lettland, Litauen eller Polen, är självrisken 20 % av skadebeloppet, dock minst 600 euro. I fråga om stöldskyddets giltighet för din personbil eller motorcykel ska du avtala om det separat med försäkringsbolaget, om du är på väg till Ryssland, Vitryssland, Ukraina eller Moldavien.

 

Hur ska jag kontakta?

Du når oss via 010 253 0022 vardagar kl. 9–16 på svenska (0303 0303 på finska må–fr kl. 8–22 och lö 10–16). Du kan logga in i nättjänsten för försäkringar med alla bankers koder, och då kan du också sända oss ett nätmeddelande eller så kan du ta kontakt via chatten.

Om det sker en skada ger Pohjola Skadehjälpen enkla anvisningar för skador – läs mer på skadehjalpen.pohjola.fi och i OP-mobilen.

Jag behöver mer betalningstid för försäkringsfakturan – vad ska jag göra?

Om du inte kan betala försäkringsfakturan på förfallodagen och du behöver längre betalningstid, kan du lätt be om det i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen genom att skicka ett meddelande till kundtjänsten.

I meddelandet ska du uppge avtalsbeteckning, fakturabelopp och förfallodag samt önskad betalningsdag. Vi svarar på ditt meddelande och berättar om den betalningsdag som du önskat är möjlig.

För betalningstiden efter den ursprungliga förfallodagen löper dröjsmålsränta som tas ut i samband med följande faktura.

Läs andra svar på allmänna frågor om försäkringsfakturor

 

Jag säljer mitt fordon – Vad ska jag göra med försäkringen?

Trafikförsäkringen och en eventuell kaskoförsäkring för fordonet upphör automatiskt i enlighet med uppgifterna i Traficomi följande fall:

  • när fordonet byter ägare
  • när fordonet avförs slutgiltigt från registret med ett skrotningsintyg eller på grund av skada

Ändringen registreras i försäkringsuppgifterna med ett dröjsmål, därefter får du ett uppdaterat försäkringsbrev.

Jag är inte kund hos OP – hur sköter jag mina försäkringsärenden på nätet?

Du kan sköta dina försäkringsärenden, trots att du inte är kund hos Andelsbanken. I nättjänsten för försäkringar kan du logga in med vilken som helst banks koder. Välj vid inloggningen punkten "Andra identifieringssätt”.

Betalningsanmärkning - Hur inverkar en betalningsanmärkning på försäkrings- och banktjänster?

En betalningsanmärkning införs i Suomen Asiakastietos kreditupplysningsregister, om betalningen förblir obetald. En anmärkning kan inverka på dina möjligheter att få bank- och försäkringstjänster. Hur anmärkningen inverkar på tillgången till tjänster beror på bank- och försäkringstjänsten, anmärkningarnas antal och deras karaktär.

Vår kundtjänst ger dig information om hur betalningsanmärkningar inverkar på vårt beviljande av tjänster. Allmän information om betalningsanmärkningar finns på FINEs Försäkrings- och finansrådgivnings webbsajt (på finska).

Reseförsäkringskort - Var får jag ett reseförsäkringskort?

Om du har en fortlöpande resenärförsäkring postas reseförsäkringskortet hem till dig. Om kortet har försvunnit eller gått sönder, kan du beställa ett nytt reseförsäkringskort via nättjänsten på sidan för din resenärförsäkring: Försäkringar – Resenärförsäkring – Beställ ett reseförsäkringskort. Vi skickar det nya reseförsäkringskortet till dig per post inom två veckor.

Du har också tillgång till ett elektroniskt reseförsäkringskort i OP-mobilen via Mina försäkringar.

I tidsbundna resenärförsäkringar utgör försäkringsbrevet bevis på en gällande resenärförsäkring.

Reseförsäkringsintyg för visum - Hur får jag ett reseförsäkringsintyg för visum?

För visum krävs inte försäkringsbolagets stämpel eller underskrift på reseförsäkringsintyget, så du kan skriva ut det direkt via nättjänsten för försäkringar på sidan Försäkringar – Resenärförsäkring – Beställ ett reseförsäkringsintyg för visum. Alternativt kan du beställa det portofritt till din hemadress.

Offertbegäran - Hur jag kan be om offert på nya försäkringar?

Du kan räkna ut premien och teckna försäkringar enklast i vår nätbutik eller OP-mobilen. Om du vill kan du också be om offert på flera försäkringar med blanketten för offertbegäran.

I gällande försäkringar kan du göra vissa ändringar genom att logga in i din nättjänst för försäkringar.

 

Sportskydd - Hur ska jag säga upp mitt Sportskydd?

Du kan säga upp Sportskyddet genom att anmäla om det med ett nätmeddelande. Du kan sända oss ett fritt formulerat meddelande via nättjänsten för försäkringar.

  • Börja genom att logga in med dina bankkoder
  • Meddelanden ser du till höger genom att välja "Kundtjänst”

Ange i meddelandet följande uppgifter:

  • Den försäkrades namn och personbeteckning
  • Grenförbund
  • Kontonummer, till vilket en extra premie återbetalas
  • E-postadress för bekräftelse

Tidsbokning – Hur bokar jag tid till ett kontor eller för et webb- eller telefonmöte?

Tidsbokning till ett konto eller till ett webb- och ett telefonmöte gör du enklast på nätet eller OP-mobilen. Du kan välja den tidpunkt eller expert som du vill ha. Du kan också välja ett lämpligt sätt att förhandla som passar dig bäst.


Kom ihåg att alltid ta med dig ett identitetsbevis då du sköter ärenden på kontoret.

Skadeanmälan – Hur anmäler jag en skada?

Enklast anmäler du en skada via nättjänsten eller OP-mobilen. Då får du också ersättningsbeslutet snabbast.

Läs mer om hur du ska gå till väga vid olika skadesituationer från Pohjola Skadehjälpen