Kort

Vanliga frågor

Mitt kort fungerar inte - Vad kan det bero på?

Spärrning av kort - Har ditt kort försvunnit eller stulits?

Mitt kort är sönder - Hur får jag ett nytt kort?

Kortets kod fungerar inte - Koden har spärrats

Kortkoden, dvs. PIN-koden, har glömts eller försvunnit – Beställ kortkoden

Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Höjning av kreditgränsen för kort - Hur höjer jag kreditgränsen för mitt kreditkort?

Säkerhetsgränser för kort - Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort?

Kredit- och bankkortsfunktioner

Vanliga frågor om Apple Pay – Vad är Apple Pay?

Jag känner inte igen alla transaktioner. Vad ska jag göra?

Byta korttyp - Hur kan jag byta korttyp t.ex. från OP-Visa till OP-Visa Gold?

Går det att överföra kreditkortskredit till ett konto?

Användningen av kreditkort – Hur ändrar jag förfallodag för min kreditkortsfaktura?

Användning av kreditkort - Hur amorterar jag den utnyttjade krediten under faktureringsperioden?

Visa Secure - Vad betyder Visa Secure?

Användning av kreditkort – Hur ändrar jag förfallodag i min kreditkortsfaktura?

Uppgifterna för Visa-kort kan i fortsättningen uppdateras automatiskt i prenumerations- och strömningstjänster

Miten lisään Plussa-ominaisuuden kortilleni?

Produktskyddsförsäkringen – Vad ersätter Produktskydd? Hur fungerar försäkringen?

Kontaktlös betalning - Är kontaktlös betalning möjlig med andelsbankens kort?

Betalning av hotell eller hyrbil med kort - Med vilka kort kan jag betala för hotell eller hyrbil?

Betalning av inköp på nätet - Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Debit och Credit - Vilken är skillnaden mellan Debit- och Credit-betalningar?

Betalning i butik utomlands - Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Betalning av kreditkortsfaktura – Hur betalar jag min kreditkortsfaktura eller amorterar den automatiskt?

Mitt kort fungerar inte - Vad kan det bero på?

Då ett kort inte fungerar är orsaken ofta kortets säkerhetsgräns, kreditgräns, giltighetstid eller att kortet låst sig. Om OP:s kort inte fungerar går det oftast att lösa problemet själv. 

Varför fungerar kortet inte? Läs närmare anvisningar

Spärrning av kort - Har ditt kort försvunnit eller stulits?

Om ditt kort förkommer eller stjäls ska du omedelbart ringa OP Spärrtjänsten: 0100 0555 (24 h/dygn). Då du ringer spärrtjänsten behöver du inte kortets nummer, utan det räcker med din personbeteckning. Då du anmäler ditt kort försvunnet upphör ditt ansvar och du förlorar inte dina pengar om någon använder ditt kort.

Nytt kort i stället för ett kort som försvunnit eller stulits

Ditt kort slutar fungera genast då du anmäler att det försvunnit. Om du hittar ett kort som du anmält som försvunnet, använd det inte, utan vänta på det nya kortet.

Ett nytt kort och en ny kod kan beställas åt dig samtidigt som du ringer till spärrtjänsten och anmäler kortet som försvunnet. Du får det nya kortet inom cirka en vecka.

Mitt kort är sönder - Hur får jag ett nytt kort?

Du kan beställa ett nytt kort i stället för ett skadat kort genom att kontakta din bank per telefon, med ett meddelande i nättjänsten eller genom att besöka banken personligen.

Kortets kod fungerar inte - Koden har spärrats

Kortkoden, dvs. PIN-koden, har glömts eller försvunnit – Beställ kortkoden

Om du har glömt din kortkod kan du själv enkelt beställa den genom att logga in i tjänsten op.fi. Logga in, välj det kort för vilket du behöver en PIN-kod och beställ koden. Du får kortkoden per post om cirka tre bankdagar.

Logga in i op.fi

Om kortkoden har äventyrats (dvs. någon obehörig person känner till koden eller misstänks känna till koden), måste kortet spärras och ett nytt kort beställas. Då förnyas också kortkoden. Spärra ditt kort omgående genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret 0100 0555 (24/7). Ett nytt kort och en ny kod kan beställas åt dig på samma gång som du ringer Spärrtjänsten.

Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Då du har fått ett nytt kort och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort.
 
Du kan avsluta ett OP-Visa Electron-kort direkt i OP-mobilen eller tjänsten op.fi genom att logga in med OP:s nättjänstkoder och välja Mina kort - OP-Visa Electron - Avsluta kortet.
 
Du kan lämna en begäran om avslutning av vilket som helst av dina OP-kort i OP-mobilen eller tjänsten op.fi via chatten då du är inloggad. I tjänsten op.fi kan du via chatten avsluta ett kort också då du har identifierat dig med en annan banks koder. Chatten betjänar vardagar kl. 8−22.
 
Uppge i chatten de fyra sista siffrorna på det kort som ska avslutas. Klipp kortet som ska avslutas i bitar så att chippet och magnetremsan förstörs. Det eventuella plussaldot på kreditkontot för ett kort med kredit (extrainsättning) ska användas med kortet eller överföras från krediten till ditt konto innan kortet avslutas. För överföringen tas det ut en debitering i enlighet med tariffen.
 
 
 

Höjning av kreditgränsen för kort - Hur höjer jag kreditgränsen för mitt kreditkort?

Du kan höja din kreditgräns i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. 

Höj kreditgräns i tjänsten op.fi

Så här ändrar du kreditgräns

Säkerhetsgränser för kort - Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort?

Ifall ditt kort skulle försvinna eller missbrukas är det bra att ange säkerhetsgränser för betalkortet.
 
Du kan själv enkelt och snabbt ändra de dygnsvisa säkerhetsgränserna för ditt betalkort i tjänsten op.fi eller OP-mobilen.
 
Du kan för användningen av kort ange dygnsvisa säkerhetsgränser för:
  • kontantuttag, dvs. hur mycket kontanter du kan ta ut med kortet i automater i Finland och utomlands eller i butikskassan.
  • auktoriserade inköp, dvs. med ett hur stort belopp du kan göra inköp till exempel i affärer och restauranger. 
  • nät- och andra distansköp, dvs. hur stora inköp du kan betala med kort till exempel på nätet eller per telefon.  
 
Du kan fastställa säkerhetsgränser separat både för credit- (kredit) och debit- (debitering direkt från kontot) funktionerna.
 
De nya gränserna träder i kraft genast. Du kan ändra säkerhetsgränserna så ofta du vill.
 
Om du till exempel som säkerhetsgräns för betalningar på nätet fastställer noll (0 €), kan kortet inte alls användas för nätbetalningar.
 
 
Du kan också ändra säkerhetsgränserna på andelsbankens kontor eller genom att ringa kundtjänsten.
 

Kredit- och bankkortsfunktioner

På OP:s betalkort står kreditkortets nummer, dvs. credit-numret, på kortets framsida. 

Debit-numret, dvs. bankkortets nummer, och kortets säkerhetskod finns på kortets frånsida.

Vanliga frågor om Apple Pay – Vad är Apple Pay?

Apple Pay är en mobilbetalningstjänst som tillhandahålls av Apple. Du kan lägga till dina OP-Visa-kort i Apple Wallet och betala med Apple Pay i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din Apple-enhet. Läs svaren på de vanligaste frågorna om Apple Pay

Jag känner inte igen alla transaktioner. Vad ska jag göra?

Kontrollera transaktionerna på din räkning genast när du får den. Spara kvittona som du fått när du använt kortet tills du har kontrollerat räkningen. Om det finns någonting oklart eller en extra debitering på räkningen ska du kontakta kundtjänst. Gör dina anmärkningar så fort som möjligt. Kom också ihåg att det namn på debiteraren som syns på räkningen inte alltid är detsamma som namnet på den butik som du handlat i.

Kontakta kundtjänsten

Byta korttyp - Hur kan jag byta korttyp t.ex. från OP-Visa till OP-Visa Gold?

Ofta kan det vara förnuftigt att byta korttyp t.ex. från betalkort till kreditkort eller till ett kreditkort med mer tilläggstjänster.

Läs mer om OP:s kort. När du hittar det kort som passar dig bäst kan du fylla i kortansökan. Det går också att ansöka om kort per telefon.
 
Du får ditt nya kort inom 1–2 veckor.
 
Då du har fått ett nytt kort och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort.
 
Om du har ett OP-Visa Electron, kan du avsluta det själv genom att i kortuppgifterna välja “Avsluta kortet”. Andra kort kan du avsluta genom att sända oss ett meddelande via tjänsten op.fi.
 
Du kan skicka ett meddelande om du är inloggad i op.fi.
 
I ditt meddelande ska du uppge:
  • vilket kort du vill att ska avslutas
  • de fyra sista siffrorna på det kort som ska avslutas och
  • att du förstör ditt kort själv.
 
Förstör ditt gamla kort genom att klippa itu det omsorgsfullt i flera delar så att chipet och magnetremsan förstörs.
 
Om din kortansökan avslås, ska du kontakta vår kundtjänst.
 
Då du ansöker om ett nytt kort kan det hända att kreditgränsen för ditt gamla kort påverkar kreditgränsen för det nya kortet. När du börjat använda ditt nya kort och slutat använda det gamla kan du höja kreditgränsen för det nya kortet. 

Går det att överföra kreditkortskredit till ett konto?

I op.fi och OP-mobilen kan du överföra kredit från ditt OP-Visa- eller OP-Mastercard-kreditkort till ditt konto.

Användningen av kreditkort – Hur ändrar jag förfallodag för min kreditkortsfaktura?

Då du har ett OP-Visa Credit-kort, kan du enkelt ändra förfallodag i tjänsten op.fi. Logga in i op.fi

Du kan välja förfallodag för OP-Visa Credits eller OP-Mastercards kreditkortsfaktura bland fyra alternativ: den 7:e, 15:e, 24:e eller sista dagen i månaden. Du kan också ändra förfallodag genom att ringa telefontjänsten.

Om du har K-Plussa Maksuaika du kan ändra förfallodag genom att ringa att ringa Mastercard-kundtjänsten.

Användning av kreditkort - Hur amorterar jag den utnyttjade krediten under faktureringsperioden?

Det går att amortera en utnyttjad kredit när som helst, om du inte vill vänta tills nästa kreditkortsfaktura kommer eller om du före förfallodagen vill betala en kreditkortsfaktura som du redan fått. Du kan amortera krediten med önskat belopp eller betala tillbaka hela krediten med en gång.

Om du vill amortera krediten flera gånger under faktureringsperioden, lönar det sig för dig att göra ett nytt betalningsunderlag bland mottagaruppgifterna och spara det för framtiden. För att amortera krediten behöver du kontonumret och referensnumret från din kreditkortsfaktura, för de här uppgifterna är oförändrade från en amortering till nästa. Du kan också spara de mottagaruppgifter som du lade till med ett lämpligt namn, för då är det i fortsättningen enkelt att amortera på nytt.

Du kan också kopiera betalningen för en amortering som du gjort tidigare. Det lyckas enkelt då du i dina kontotransaktioner går till den amortering som du gjort och väljer "Kopiera som betalning". Då fylls kontonumret och referensnumret för ditt kreditkonto automatiskt i den nya betalningen. Du behöver bara i betalningsuppgifterna lägga till det belopp som du vill amortera krediten med, och godkänna betalningen.

Extra amorteringar är avgiftsfria för dig och du kan amortera krediten så ofta som du vill. Observera att din amortering syns på ditt kreditkonto efter ett par bankdagar.

Utöver extra amorteringar kan du vid behov överföra extra pengar till ditt kreditkonto, dvs. extrainsättningar, för att betala ett pris som är större än kreditgränsen. Du kan på ditt kreditkonto göra en extrainsättning på högst 2 000 euro, varvid den outnyttjade kreditgränsen på kontot ökar med det belopp du lagt till. Du kan förbereda dig med extrainsättningar till exempel på ett större inköp eller försäkra dig om att det på kreditkontot finns tillräckligt outnyttjad kreditgräns för en semesterresa. Om kreditgränsen på ditt kreditkort är till exempel 1 000 euro, kan du på kreditkontot sätta in extra pengar för 2 000 euro och med en eventuell extrainsättning göra ett inköp som kostar 3 000 euro.

Visa Secure - Vad betyder Visa Secure?

Visa Secure (tidigare Verified by Visa) är en tjänst som utvecklats av internationella Visa, Nets och bankerna och som förbättrar tryggheten vid betalning på internet. Då du använder OPs Visa-kort* för nätinköp, överförs du vid betalningen av inköpet till OP-nättjänsten där du kvitterar inköpet med dina nätbankskoder.

Om du har ett OP-Visa Business Card som är avsett för företagskunder, får du vid betalningen till din telefon en bekräftelsekod för engångsbruk. Med bekräftelsekoden kan du identifiera dig och godkänna betalningen. Man behöver inte ta i bruk tjänsten separat.

Använd tjänsten för att betala tryggt på nätet alltid då du handlar i en nätaffär som anlitar tjänsten Visa Secure.

* OPs Visa-kort är OP-Visa, OP-Visa Gold, OP-Visa Platinum, OP-Visa Debit och OP-Visa Electron.

Användning av kreditkort – Hur ändrar jag förfallodag i min kreditkortsfaktura?

Vid behov kan du ändra den månatliga minimibetalningen för din kreditkortsfaktura, dvs. det belopp som du åtminstone alltid måste amortera av den utnyttjade krediten på den förfallodag som du valt.

Du kan ändra den månatliga minimibetalningen i kreditkortsfakturan för ditt Visa Credit-kort i OP-nättjänsten.

Om du har OP-Mastercard eller K-Plussa Mastercard, kan du ändra den månatliga minimibetalningen för din kreditkortsfaktura på andelsbankens kontor eller genom att ringa kundbetjäningsnumret.

Uppgifterna för Visa-kort kan i fortsättningen uppdateras automatiskt i prenumerations- och strömningstjänster

Alla OP-Visa-betalkort har anslutits till tjänsten Visa Account Updater. Via tjänsten uppdateras uppgifterna för betalkort tryggt och automatiskt i prenumerations- och strömningstjänster.

Tjänsten underlättar vardagen och tryggar en smidig fortsättning på tjänsterna till exempel då OP-Visa-kortet årligen förnyas. 

Tjänsten Visa Account Updater används redan av många tjänsteleverantörer och användningen ökar hela tiden. 

Miten lisään Plussa-ominaisuuden kortilleni?

Voit lisätä Plussa-ominaisuuden maksuttomasti OP-Visa Credit/Debit-, Gold-, Platinum-, Debit- tai Basic-korttiin tai OP-Mastercad-luottokorttiin kätevästi OP:n verkkopalvelussa.

Tee näin:

  1. Kirjaudu op.fi:hin
  2. Valitse "Omat kortit" ja listalta kortti, johon haluat liittää ominaisuuden
  3. Valitse K-Plussan kohdalta "Liitä"
  4. Täytä lomake
  5. Valmis! Korttisi saapuu toimitustapasi mukaan kotiisi tai konttoriin.

 

Produktskyddsförsäkringen – Vad ersätter Produktskydd? Hur fungerar försäkringen?

Produktskydd är en kostnadsfri försäkring för ägarkunder. Den omfattar produkter som köpts med Credit- eller Debit-egenskapen hos OP:s kreditkort

Den ingår automatiskt i alla kreditkort för ägarkunder, dvs. i OP-Visa, OP-Visa Gold, OP-Visa Platinum eller OP-Mastercard

Försäkringen skyddar dina köp i 180 dagars tid. Produktskydd kan ersätta till exempel när splitternya glasögon går sönder, en alldeles ny pekdator trillar ner och går sönder eller det uppkommer sprickor på telefonens skärm. Självrisken är 75 euro och maximiersättningen för ett enskilt föremål är 2 000 euro.

Om en skada inträffar, gör en skadeanmälan

Om produkten är defekt, ta kontakt med säljaren. Om produkten går sönder av någon annan anledning, ansök om ersättning från Produktskydd-försäkringen. Gör en skadeanmälan i OP-mobilen eller i op.fi. Du kan också anmäla en skada genom att ringa vår ersättningstjänst. Läs mer om hur du anmäler en skada 

Kontaktlös betalning - Är kontaktlös betalning möjlig med andelsbankens kort?

Med OP-Visa Debit och OP-Mastercard är kontaktlös betalning möjlig vid inköp som kostar under 50 euro. På de kontaktlösa korten finns en särskild symbol för kontaktlös betalning.

Betalning av hotell eller hyrbil med kort - Med vilka kort kan jag betala för hotell eller hyrbil?

Det vanligaste är att betala med ett Credit-kort, och ofta är det också det enda betalningssättet som accepteras.

Betalning av inköp på nätet - Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Du kan göra inköp på nätet med andelsbankens alla betalkort. Köpmannen bestämmer vilka betalningssätt som godkänns.

Debit och Credit - Vilken är skillnaden mellan Debit- och Credit-betalningar?

En Debit-betalning debiteras ditt bankkonto och en Credit-betalning debiteras Visa-kontot.

Betalning i butik utomlands - Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Du kan betala med andelsbankens alla betalkort utomlands. Observera att det varierar från land till land och område till område om kortet fungerar.

Betalning av kreditkortsfaktura – Hur betalar jag min kreditkortsfaktura eller amorterar den automatiskt?

Du kan betala en kreditkortsfaktura som du fått som e-faktura, med streckkoden på fakturan i OP-mobilen eller genom att mata in betalningsuppgifterna på fakturan för hand i OP-nättjänsten.

Om du vill att kreditkortsfakturan amorteras automatiskt från det konto du valt på förfallodagen för e-fakturan, kan du ändra inställningarna i de e-fakturor som du beställt. Du kan då välja att betala hela e-fakturan automatiskt med en gång eller att endast amortera den enskilda kreditkortsfakturan enligt den eurogräns som du angett för den. Om du anger en eurogräns för e-fakturan, får du en separat e-faktura i OP-nättjänsten för den andel som överstiger gränsen.