Kort

Vanliga frågor

Beställning av kort – Hur beställer jag ett nytt kort?

Mitt kort fungerar inte - Vad kan det bero på?

Spärrning av kort - Har ditt kort försvunnit eller stulits?

Kortets PIN-kod fungerar inte – Vad ska jag göra då kortkoden är låst?

Jag har glömt kortets PIN-kod – Hur beställer jag en ny kortkod?

Byt kortets utseende, dvs. bakgrundsfärg

Användning av kreditkort – Hur ändrar jag den månatliga minimibetalningen för min kreditkortsfaktura?

Användning av kort – Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort?

Användning av kort – Vad är kortets säkerhetskod CVC och var finns den?

Vanliga frågor om Apple Pay – Vad är Apple Pay?

Användning av kort – Jag känner inte igen alla korttransaktioner. Vad ska jag göra?

Avslutning av kort – Hur avslutar jag ett onödigt kort?

Kortbyte – Hur byter jag korttyp till exempel från OP-Visa till OP-Visa Gold?

Användning av kort – Kan kreditkortskredit överföras till ett konto?

Användning av kreditkort – Hur ändrar jag förfallodagen för min kreditkortsfaktura?

Användning av kort – Hur amorterar jag den utnyttjade krediten under faktureringsperioden?

Användning av kort – Uppdateras kortuppgifterna automatiskt i strömningstjänster?

Användning av kort – Hur ansluter jag Plussa-funktionen till mitt kort?

Produktskyddsförsäkring – Vad ersätter Produktskyddet? Hur fungerar det?

Användning av kort – Är kontaktlös betalning möjlig med OP:s kort?

Användning av kort – Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Användning av kort – Vad är det för skillnad på debit- och credit-betalningar?

Användning av kort – Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Betalning av kreditkortsfaktura – Hur betalar jag min kreditkortsfaktura?

Höjning av kreditgränsen för kort - Hur höjer jag kreditgränsen för mitt kreditkort?

Beställning av kort – Hur beställer jag ett nytt kort?

Om ditt kort har gått sönder, kan du i op.fi beställa ett nytt kort i stället för det trasiga.

Logga in i op.fi 

Om ditt namn har ändrats och du därför behöver ett nytt kort, beställer du kortet genom att kontakta oss per telefon, via chatten eller med ett meddelande i OP:s tjänster.

Om du inte har en OP-kod, kan du beställa ett nytt kort per telefon.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Mitt kort fungerar inte - Vad kan det bero på?

Då ett kort inte fungerar är orsaken ofta kortets säkerhetsgräns, kreditgräns, giltighetstid eller att kortet låst sig. Om OP:s kort inte fungerar går det oftast att lösa problemet själv. 

Varför fungerar kortet inte? Läs närmare anvisningar

Spärrning av kort - Har ditt kort försvunnit eller stulits?

Om ditt kredit- eller betalkort försvinner eller blir stulet, ska du genast ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (24 h/dygn). Då du ringer spärrtjänsten behöver du inte kortets nummer, det räcker med din personbeteckning. Då du har anmält att ditt kort försvunnit upphör ditt ansvar och du förlorar inte dina pengar om någon använder ditt kort.

Nytt kort i stället för ett kort som försvunnit eller stulits

Ditt kort slutar fungera genast då du anmäler att det försvunnit. Om du hittar ett kort som du anmält som försvunnet, får du inte använda det , utan vänta på det nya kortet.

Ett nytt kort och en ny kod beställs åt dig samtidigt som du ringer till spärrtjänsten och anmäler kortet som försvunnet. Du får det nya kortet inom cirka en vecka.

Kortets PIN-kod fungerar inte – Vad ska jag göra då kortkoden är låst?

Jag har glömt kortets PIN-kod – Hur beställer jag en ny kortkod?

Om du har glömt din kortkod kan du själv enkelt beställa en ny kod genom att logga in i tjänsten op.fi. Logga in, välj det kort för vilket du behöver en PIN-kod och beställ en ny kod. Du får koden per post inom cirka tre vardagar.

Logga in i op.fi

Om du inte har OP:s koder, kan du beställa koden per telefon.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Om kortkoden har äventyrats (alltså om någon obehörig person känner till koden eller misstänks känna till koden), måste kortet spärras och ett nytt kort beställas. Då förnyas också kortkoden. Spärra ditt kort omgående genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (öppet dygnet runt). Ett nytt kort och en ny kod beställs åt dig under samma samtal till spärrtjänsten.

Byt kortets utseende, dvs. bakgrundsfärg

Du kan när som helst byta bakgrundsfärg på ditt OP-Visa-, OP-Visa Debit- eller OP-Visa Basic-kort. Om du vill att vi sänder kortet med nytt utseende genast, tar vi ut en avgift enligt servicetariffen för det.

Om du vill att utseendet byts först då giltighetstiden för ditt kort löper ut, kostar det inget för dig att byta bakgrundsfärg. Kortets giltighetstid ser du på kortets framsida i formen mm/åå.

Kom ihåg att beställa ny bakgrundsfärg senast tre månader innan ditt kort föråldras.

Du kan byta bakgrundsfärg avgiftsfritt också då du ansluter K-Plussa-funktionen.

Beställ ett kort med nytt utseende genom att logga in i tjänsten op.fi:

  1. I vyn "Mina kort" väljer du det kort för vilket du vill byta bakgrundsfärg.
  2. Välj “Beställ nytt kort” för Kortets motiv ELLER
  3. Om dit kort inte ännu har K-Plussa-funktionen ska du för K-Plussa välja “Anslut”. Då kan du avgiftsfritt byta bakgrundsfärg för det nya kortet.

Logga in i tjänsten op.fi

Användning av kreditkort – Hur ändrar jag den månatliga minimibetalningen för min kreditkortsfaktura?

Du kan ändra den månatliga minimibetalningen för kreditkortsfakturan i op.fi. Minimibetalningen är det belopp som du åtminstone måste betala av den utnyttjade krediten på den förfallodag som du har valt. Om du väljer hela skuldsaldot som minimibetalning, debiteras på förfallodagen alla betalningar som du har gjort med krediten. Då kan du inte betala ett mindre belopp, utan fakturan måste betalas i sin helhet.

Om du inte har OP:s koder, kan du ändra månadsbetalningen per telefon.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Användning av kort – Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för mitt kort?

Ifall ditt kort skulle försvinna eller missbrukas är det bra att ange säkerhetsgränser för betalkortet.

Du kan själv enkelt och snabbt ändra säkerhetsgränserna för ditt betalkort i op.fi eller OP-mobilen.

 
 

Om du inte har OP:s kod, kan du ändra säkerhetsgränserna per telefon.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation 

Användning av kort – Vad är kortets säkerhetskod CVC och var finns den?

På OP:s kombikort ser du kreditkortets nummer (credit) på kortets framsida. 

Kreditkortets (credit) tresiffriga säkerhetskod, det vill säga CVC, finns på kortets baksida bredvid underteckningsfältet.

Bankkortets (debit) nummer finns på kortets baksida. Direkt efter det finns bankkortets tresiffriga säkerhetskod, det vill säga CVC.

Säkerhetskoden kan också kallas CVV.

Vanliga frågor om Apple Pay – Vad är Apple Pay?

Apple Pay är en mobilbetalningstjänst som tillhandahålls av Apple. Du kan lägga till dina OP-Visa-kort i Apple Wallet och betala med Apple Pay i butiker, på nätet och i appar genom att endast använda din Apple-enhet. Läs svaren på de vanligaste frågorna om Apple Pay

Användning av kort – Jag känner inte igen alla korttransaktioner. Vad ska jag göra?

På fakturan har debiteraren inte alltid samma namn som inköpsstället. Spara kvittona på kortanvändningen tills du fått fakturan och kontrollerat transaktionerna på den. Om det finns en oklar eller extra debitering på fakturan, ska du så fort som möjligt kontakta vår kundtjänst. Gör en begäran om rättelse i oklara fall.

Kontakta kundtjänsten

Så gör du en begäran om rättelse 

Avslutning av kort – Hur avslutar jag ett onödigt kort?

När du har fått ett nytt kort och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort i op.fi.

Ett OP-Visa Electron-kort kan du avsluta själv genom att i kortuppgifterna välja Avsluta kortet. Andra kort kan du avsluta genom att logga in i op.fi eller OP-mobilen och kontakta oss via chatten.

Berätta i chatten att du vill avsluta ett kort och följ anvisningarna. För att avsluta ett kort behöver du bara de fyra sista siffrorna på det kort som ska avslutas. När kortet har avslutats, ska du förstöra ditt gamla kort genom att omsorgsfullt klippa det i bitar så att både chippet och magnetremsan förstörs.

 
 
 

Kortbyte – Hur byter jag korttyp till exempel från OP-Visa till OP-Visa Gold?

Gör så här om du vill byta korttyp till exempel från ett betalkort till ett kreditkort eller till ett kreditkort med mer tilläggstjänster: 

  1. Välj det kreditkort eller betalkort som passar dig bäst 
  2. Fyll i ansökan direkt i op.fi eller ring kundtjänsten. 
  3. Du får ditt nya kort inom 1–2 veckor.
  4. När du har fått ett nytt kort och konstaterat att det fungerar, kan du avsluta ditt gamla kort. Om det finns kredit kvar på ditt gamla kort, kan du betala tillbaka den i normala månadsbetalningar enligt din betalningsplan.

Om din kortansökan avslås, ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Då du ansöker om ett nytt kort kan kreditgränsen för ditt gamla kort påverka kreditgränsen för det nya kortet. Du kan höja kreditgränsen för det nya kortet när du har börjat använda kortet och avslutat det gamla kortet.

Användning av kort – Kan kreditkortskredit överföras till ett konto?

Du kan du överföra kredit från ditt OP-Visa- eller OP-Mastercard-kreditkort till ditt konto via op.fi och OP-mobilen. Med K-Plussa Maksuaika-kortet kan du överföra kredit om du har OP:s kod.

Användning av kreditkort – Hur ändrar jag förfallodagen för min kreditkortsfaktura?

Du kan ändra förfallodagen i op.fi. Logga in i op.fi

Du kan välja förfallodag för fakturan för ett OP-Visa- eller OP-Mastercard-kort med kredit bland fyra alternativ: den 7:e, 15:e, 24:e eller sista dagen i månaden.

Om du inte har OP:s kod, kan du ändra förfallodagen genom att ringa oss.

Kontrollera kundtjänstens kontaktinformation

Användning av kort – Hur amorterar jag den utnyttjade krediten under faktureringsperioden?

Du kan amortera krediten med ett valfritt belopp eller betala tillbaka hela krediten. Om du inte har kvar den föregående fakturan, kan du kontrollera det referensnummer och kontonummer som behövs för betalningen av Visa-krediten bland kortuppgifterna i op.fi. 

Det är också lätt att göra en amortering i OP-mobilen. Gå till Pengar, välj kort och sedan Fakturering och Amortera kredit.

Extra amorteringar är avgiftsfria för dig, och du kan amortera den utnyttjade krediten så ofta du vill. En amortering syns på ditt kreditkonto efter några vardagar.

Användning av kort – Uppdateras kortuppgifterna automatiskt i strömningstjänster?

I fortsättningen kan kortuppgifterna uppdateras automatiskt i prenumerations- och strömningstjänster. Alla betalkort har anslutits till antingen Visas eller Mastercards tjänst, via vilken kortuppgifterna uppdateras automatiskt till exempel i Netflix, Spotify, Google och iTunes.

Den automatiska uppdateringen underlättar vardagen och tryggar en smidig fortsättning på tjänsterna, till exempel då ett kort som håller på att föråldras eller ett skadat kort förnyas.

Den automatiska uppdateringen används redan av många tjänsteleverantörer och användningen ökar hela tiden.

Användning av kort – Hur ansluter jag Plussa-funktionen till mitt kort?

Du kan avgiftsfritt i op.fi ansluta Plussa-funktionen till ditt OP-Visa Credit/Debit-, Gold-, Platinum-, Debit-, Electron- eller Basic-kort.

Gör så här:

  1. Logga in i op.fi 
  2. Välj i listan Mina kort det kort till vilket du vill ansluta funktionen.
  3. Välj Anslut vid K-Plussa.
  4. Fyll i uppgifterna.
  5. Färdigt! Du får ett nytt kort med K-Plussa-funktionen per post. Kortets kod ändras inte.

 

Produktskyddsförsäkring – Vad ersätter Produktskyddet? Hur fungerar det?

Produktskydd är en försäkring i anslutning till kreditkort för ägarkunder. Det ingår automatiskt i alla ägarkunders OP-Visa-, OP-Visa Gold-, OP-Visa Platinum- och OP-Mastercard-kort.

Produktskyddet ger credit- eller debit-inköp som en ägarkund gjort med sitt kreditkort skydd i händelse av missöden i ett halvt års tid.

Läs mer om Produktskydd 

Om en skada inträffar, gör en skadeanmälan

Om en vara är felaktig, ta kontakt med säljaren. Om en vara går sönder, ansök om ersättning ur Produktskyddsförsäkringen. Gör en skadeanmälan i OP-mobilen eller op.fi. Du kan också anmäla en skada genom att ringa vår ersättningstjänst. 

Läs mer om hur du anmäler en skada 

Användning av kort – Är kontaktlös betalning möjlig med OP:s kort?

Funktionen för kontaktlös betalning hör automatiskt till alla våra betalkort. Du känner igen ett kort som har den kontaktlösa funktionen på symbolen för kontaktlös betalning, det vill säga en bild på radiovågor. Kontaktlös betalning är möjlig för alla inköp under 50 euro.

Användning av kort – Med vilka kort kan jag göra inköp på nätet?

Det lönar sig att betala alla inköp på nätet med kreditkort. För att bekräfta en betalning behöver du OP:s koder och en Mobilnyckel.

Med ett K-Plussa Maksuaika-kort kan du bekräfta betalningar också enbart med Mobilnyckeln. Du kan ta i bruk Mobilnyckeln med vilken banks koder som helst.

Användning av kort – Vad är det för skillnad på debit- och credit-betalningar?

Debit-betalningarna debiteras ett bankkonto. Credit-betalningarna debiteras ett kreditkonto. Du får du en faktura på credit-betalningarna en gång per månad. När du har fått fakturan kan du utnyttja den ränte- och avgiftsfria betaltiden och betala hela beloppet på en gång eller så kan du utnyttja kreditfunktionen och betala fakturan i delar.

Användning av kort – Med vilka kort kan jag betala utomlands?

Du kan betala utomlands med OP:s alla betalkort. I vissa länder är kortbetalningar ovanligare, och kontanter används mer allmänt.

Betalning av kreditkortsfaktura – Hur betalar jag min kreditkortsfaktura?

När du har fått en kreditkortsfaktura kan du betala den som e-faktura, med streckkoden på fakturan eller genom att skriva in fakturans betalningsuppgifter.

Om du vill att kreditkortsfakturan ska betalas automatiskt från det valda kontot på förfallodagen för e-fakturan, ska du ändra inställningarna för automatisk betalning via hanteringen av e-fakturor. Vid automatisk debitering debiteras det belopp av kreditkortsfakturan som du har valt som månadsbetalning för ditt kreditkort. Du kan alltid ändra fakturans belopp före förfallodagen.

Du kan välja att betalningar under ett belopp som du anger ska godkännas automatiskt. Fakturor som överskrider det maximala beloppet godkänner du också i fortsättningen separat. 

Höjning av kreditgränsen för kort - Hur höjer jag kreditgränsen för mitt kreditkort?

Du kan höja din kreditgräns i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. 

Höj kreditgräns i tjänsten op.fi

Så här ändrar du kreditgräns